Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjuling.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjuling.

Inlägg av orvar-e »

Bilderna är ifrån mitt garage, killen jag köpta aggregater ifrån jobbade som geolog i Falun. Han höll på med att borra i berg och jord, det här aggergater användes visst till att dra upp borrkärnor som fastnat i hålet. Men nu skulle dom få nya grejor så då sålde han detta aggregat. Det är "ytterst" lite användt (som alla säljare brukar säga). Motorn går fint och är väldigt varv villig. Tyvärr så har jag inte kunnat testa själva pumpen då jag inte har några hydraul-kopplingar som stämmer. Lite drygt, vill ju kunna testa grejerna NU!.

Jag skulle vilja att vi fortsatte diskussionen om metallkap i en annan tråd, om ingen misstycker. Jag vill gärna ha tips o trix. :)

Till stegmataren kommer jag behöva tre cylindrar. En huvudcylinder som drar trädet genom knivarna, en cylinder som styr knivarna och en som styr fasthållningen av trädet.
Drag cylinden har jag, den är 400mm skulle vara bra om den varit längre men efter som jag har den sedan tidigare får den duga.
Nu till de två korta cylindrana de jag inte har. Det räcker att de har en slaglängd på 100, cylinder diameter på 25 mm borde räcka, ska räkna lite på det. Enkelverkand med fjäder retur blir bra. Vad tror ni om bromscylindrarna till höger.. Har inte ringt och kollat diameter. Tycker att det är lite jobbigt att hosta upp 3000:-för några cylindrar därför tänkte jag dessa två.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Några förslag:

1. Inte alls.
Bygg en hygglig bur runt last släpet och ha en stark vinsch som drar inte trädet med tjocka ändan första, så får grenarna pressas ihopp när den åker in i buren. Packa buren full och såga av sådan som sticker ut för mycket.

2. Vad kostar en begagnad flis maskin? Kan man inte göra flis av det på en gång ute i skogen och ta med flis hem?

3. Ehhh... bensin motorsågar av billigaste sorten, typ jula, går på 600 - 1000kr. Gör man en ram med 4st att dra trädet igenom med en vinsch så måste inte vinschen vara så stark. Sågarnas sågande gör ju jobbet. Man kan säkert ha något fiffigt system som göra att man kan få ramen att "krympa hålet" med hjälp av något hjul som ligger an mot trädet.

Vinschen kan vara på 12V/24V så att man kan styra den med en fjärrkontroll medans man joxar med trädet som ska dras in i genom ramen... Kan vara smart att ha en fjärrstyrd knapp även för att ramen ska "gapa/knipa".

Klart att 3 är ganska dyr, bara sågarna går på 4000kr. Men å andra sidan har dom även ett andrahandsvärde om man kan återställa dom.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

det går inte netrunner, jag har snöat in på att bygga en hydraulisk lösning och har de flesta grejer så det vore lite knepigt att backa nu.... thanx ändå .. :)
blownaway

Inlägg av blownaway »

Vad händer då vinsch wiren trasslar in sig i motorsågarna från Jula??? :)

Antar att det vore för enkelt men vore det inte lättast att bara använda en kolv för allt???

Tänker du ha kap oxå eller är det en kvistare du bygger?

Jag gjorde en snabb skiss i mitt eminent CAD program, Paint. Hur du skulle kunna ordna kvistningen enkelt med endast en hydraulfunktion...
Vette fasen hur jag ska få in den här men PMa mig med en mailadress så kan jag skicka över den om du vill...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag vill gärna ta del av din snygga cad bild..... :)
Surfa in på forumbilder.se för att lägga in din bild här, resten är uppenbart efter en stunds try-end-error.
blownaway

Inlägg av blownaway »

Ja håll andan då och ramla inte av stolen pga kvaliten på skissen!
Bild

Tanken är väll enkelhet och driftsäkerhet...
Den röda delen ska glida längs den blå med hjälp av kolvarna. När kolvarna går ihop "frihjular" dom övre backstoppen som åter låser om stammen så fort kolvarna byter riktning. då frikopplar dom nedre backstoppen medans trädet dras igenom dom fjäderbelastade kvistknivarna.

Det bästa är ju om avståndet mellan backstoppen är så kort som möjligt men inte kortare än slaglängden på kolvarna... Men jag antar att du stamkvistar lite innan du fäller så då kan du trä in den kvistade rotändan.

Bra vore ju att kunna sära på kvistknivarna hydrauliskt när stammen ska stoppas in...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

har funderat lite på din skiss, och visst den är intressant. Funderar på ur man skulle få till kvistknivarna så det inte tar för mycket eller för lite. Lika funderar jag på utformingen av de fjäderbelastade stoppen, de ska ju passa allt mellan 15 cm ved till 3-4 cm utan att ha sönder det sistnämnda.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kvistknivarna bör ju justeras av den stocken man just "kvistat av" på så sätt klarar man iaf de jämna stockarna bra.
blownaway

Inlägg av blownaway »

Kvistknivarna är väll det trixigaste att få till... Ett förslag är att du kollar på övreknivarna på ett skördaraggregat.
Det man kan göra fel är att sätta gångjärnen på fel ledd. gångjärnstappen ska sitta på samma ledd som trädet man kvistar annars ändras ju eggens riktning mot trädet och då kliper det antingen fast eller tar ingenting förutom i precis rätt läge...

Dom behöver ju häller inte vara som ett hyvelstål mot stammen utan en lätt rundad yta mot stammen och en egg med vass vinkel i riktiningen mot dom okvistade kvistarna.

Tycker du inte det skulle vara lättare att kvista 3-4cm stammarna manuellt med en morakniv??? Jag menar det där du nämnde om att en del böjer sig av motorsågens vikt... Vilken maskin skulle kunna kvista med större precission än en mäskligt ihållen motorsåg?? cnc fräs?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

manuellt med morakniv .... :lol: ... klart knivarna blir lite trixiga att få till, men jag är inte ett dugg orolig över att det inte blir bra i slutänden. Det tar bara lite längre tid ibland att få till en del saker.
Sitter o ritar i 3D-programmet googlesketch up. Det är gratis .... :) ... och det går rätt bra att rita i det.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Lova att visa upp dina alster bara :tumupp: Det följer jag med intresse (som så mycket annat :vissla: )
nhl21

Re: Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjulin

Inlägg av nhl21 »

Har du kommit någon vart med dina ritningar? Någon du vill dela med dig av?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har lyckats att samla på mig alla komponenter förutom en hydrualcylinder, annars så har jag ventilpaket, en siemens logo, ett hydraulaggregat, ämne för bommen som åker fram och tillbaka. Så snart vintern är över och jag inte behöver garaget för att köra in bilen så kan jag börja.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Hur går det med planerna? har du börjat än?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är också nyfiken på bilder och film :tumupp: 8)
Skriv svar