Ursprunget till funderingarna hänger ihop med min smärtande rygg och allt svett jag gör av med när jag gallrar i skogen med motorsåg. Skog behöver gallras för bästa tillväxten. Träden som gallras bort används sedan som ved. Det jobbiga är att det inte är särkillt mycket ved per trä, likförbannat så tar det långtid att bli av med grenarna och köttet värker. Man kan liksom inte vila motorsågen på trädet efter som det är så litet. Sedan hugger man sågbladet i sten när man blir trött och oskärpt förr eller senare.
Problem är tillför att byggas bort, så ........ jag har en 4-hjulig motorcykel med timmervagn. Har tänkt om det går att bygga ihop nån slags avgrenarstation där man lägger in trädet manuellt och sedan matar maskinen in trädet och fimpar grenarna. Är det nån som har sett en sådan konstruktion så är jag högst intresserad.

sködaraggregats konstruktion.
Tittar man på hur sködaraggregat till skogsmaskiner ser ut, den konstruktionen är bara att glömma. Att använda knivar för att bli av med grenarna kräver en heldel hydrulik med högt tryck.
Såga av grenarna med elmotor och klinga borde fungera. Ha en bränslemotor typ 10 hp gräsklippar motor som driver en generator laddar ett batterie som energibank.
Har tänkt att det ska gå att bulta dit avgreningsstationen på timmer-vagnen och även att ta bort den när säsongen är över. Bilder och mått på vagnen kommer.
Hjälp mig att spåna lite.