Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjuling.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjuling.

Inlägg av orvar-e »

Jag har funderat en heldel på hur jag ska konstruera nån slags mackapär som kan ta bort grenar från lättare träd som sågats ner med motorsåg.
Ursprunget till funderingarna hänger ihop med min smärtande rygg och allt svett jag gör av med när jag gallrar i skogen med motorsåg. Skog behöver gallras för bästa tillväxten. Träden som gallras bort används sedan som ved. Det jobbiga är att det inte är särkillt mycket ved per trä, likförbannat så tar det långtid att bli av med grenarna och köttet värker. Man kan liksom inte vila motorsågen på trädet efter som det är så litet. Sedan hugger man sågbladet i sten när man blir trött och oskärpt förr eller senare.

Problem är tillför att byggas bort, så ........ jag har en 4-hjulig motorcykel med timmervagn. Har tänkt om det går att bygga ihop nån slags avgrenarstation där man lägger in trädet manuellt och sedan matar maskinen in trädet och fimpar grenarna. Är det nån som har sett en sådan konstruktion så är jag högst intresserad.

Bild
sködaraggregats konstruktion.

Tittar man på hur sködaraggregat till skogsmaskiner ser ut, den konstruktionen är bara att glömma. Att använda knivar för att bli av med grenarna kräver en heldel hydrulik med högt tryck.
Såga av grenarna med elmotor och klinga borde fungera. Ha en bränslemotor typ 10 hp gräsklippar motor som driver en generator laddar ett batterie som energibank.

Har tänkt att det ska gå att bulta dit avgreningsstationen på timmer-vagnen och även att ta bort den när säsongen är över. Bilder och mått på vagnen kommer.
Hjälp mig att spåna lite. :)
Senast redigerad av orvar-e 15 juni 2009, 10:45:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjuling.

Inlägg av AndLi »

jag var involverad i ett skördarbygge en gång i tiden. (På vagn efter traktor)

Vi använde också knivar för att rensa grenar, däremot inga motorer för frammatning utan stocken stegades fram med en lång kolv. Jag tror det skulle vara görbart för dig, en kolv kräver ju mycket mindre flöden än en motor.

Lägg i stocken, knip åt klo A, klo B sitter på utskjutskolven och har kvistningsknivarna, dessa ligger mot trädet men klämmer inte. Skjut ut utskjutningskolven och kvistarna går av (tänk vedklyv), släpp klo A och knip åt med klo B och dra tillbaka utskjutningskolven. Nu ska förhoppningsvis trädet följa med tillbaka. Och sen är det bara att börja om från punkt 1 igen.

Detta går såklart mycket långsammare än med motorer med kräver mycket mindre flöden och skulle en tjock gren komma så kommer trycket byggas upp lite till och förhoppningsvis trycka av den med.

Vi använde en "sax" för att klippa av stockarna, ingen såg, det var lite skrämmande att se när man mata in en pinne (det var tänkt för gallring upp till 20 cm typ) och den bara gick rakt av.

Det skördarhuvudet blev sedan utbytt till ett köpehuvud som såg ut som det som du har en bild på. Sen blev allt nerlagt pga att vagnen inte blev stabil nog när man hade ett träd långt ut i kranen. (Pär dök upp och det köptes in en kran som bakmonterades i lyftarmarna direkt på traktorn, den funkar kanon)

En ide var också att precis som du tänker ha själva kapningen grenrensningen osv på vagnen och bara kapa och dra in träden.
Skogsolle är en varian på det konceptet, samma firma har en BJM350 vilket är en stegmatare man säkert kan sno ider av.

Hur tänkte du en klinga skulle ta alla sidor av trädet?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

"Hur tänkte du en klinga skulle ta alla sidor av trädet?"

Det är precis det som är nöten.
På vagen har man tre rullar där man lägger trädet. Sex rullar om tre, tre fram och tre lite längre bak för stabeliteten, så trädet fixeras i sin position. Rullarna är satta på ett sätt att när man sätter drivning på dem så kommer trädet att skruva/rotera sig fram. Sedan sitter det en klinga som sågar av grenarna allt efter som de kommer fram. När man tar ner träd med motorsåg så tar man ju bort endel grenar medan trädet står upp. Därför är trädet fritt från grenar upp till 2 meter från rot.
Har ingen aning om hur det blir med långa grenar som släpar i backen och så, man vagen är inte tillför stora träd med högvikt, stora träd är inga problem att ta med motorsåg. Det är träd upptill 1 dm kanske 1.5 dm vid rot som detta projekt är tillför. Klart plus om vagnen fixar större laster.

Bild
Enkelskiss ....
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

stocken stegades fram med en lång kolv
En granrunkare som någon kallade det. :D

Känns som om detta är en maskin som kommer kräva en del styrka, och stabilitet. Är ju förstås helt beroende på hur stora träd du vill ta, men det kommer nog att ruska om din timmervagn/4-hjuling rätt mycket.

Vad gäller framdrivningen så tror jag nog att stegmataren (som man kanske borde kalla den) är en mer beprövad och säker lösning, men då krävs å andra sidan hydraulik.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jo det är nog mer beprövat, men undra om hur det blir med kapaciteten. Klart att det borde gå fortare än att kvista av för hand.
För en stegmatare så har jag nog de viktigaste komponenterna, kolv, slang, batteridriven hydraulpump. Fattas ventilpaket bränslemotor och generator.
Kolven nog lite för stor för att få fart på grejjerna.. Hur mycket tryck kan man behöva? Kolven har en diameter på 32 mm, trycket som max från pumpen är iaf över 150 bar, antal liter i minuten har vet ej.

Bild
Såhär ser vagnen ut, man kan se en hydraulslang på bilden.......

Bild
.... det är för att jag byggde en tipp till vagnen förra året, vagnen byggde jag nog för 2 år sedan.....

Bild
..... här är lådan på, svärmor tyckte att det såg ut som en likkista .....

Bild
tippen är grymt stark, här tippas ca 20 st lekastensblock a´ 15 kg styck utan större problem.

Bild
Hydraulaggregat, motorn 12 volt 440A 2.4kW, pumpen vet jag inget om.
Vet inte hur mycket motorn klarar utan att ta skada vid ED 100%.
Har ett lite större bilbatteri att köra grejorna på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Rejäl vagn det där, jag tror en snurrande lösning ger mer instabilitet än en sakta framstegande lösning.

Jag har utan problem klipt av 15 cm träd i min 7ton vedklyv.
Altså inte klyvt utan klipt 90 grader mot alla fiber.

150 bar och 32 mm kolv borde ge en tryckkraft på 1.2 ton?
(32mm = 8 cm2) 150 bar =(typ) 150 kg/cm2

Nu kan ju grenarna på ett så pass litet träd som 15 cm inte vara mer än några cm tjocka. så det kan nog räcka, om knivarna är vassa...

nlinus: haha, bra namn:)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

1.2 ton borde ju räcka för alla grenar den vagnen kan tänkas klara utan att tippa omkull.
Har tänkt att sätta avkvistningsapparaten så att trädet matas fram diagonalt över vagnen med tyngdpunkten över hjulen.
På så vis tippar den inte så lätt. Jag kommer att testa om jag kan få till den där snurrande lösningen. Fördelen med den är att det behövs inte några dyra ventilpaket, och det räcker med en kanske 2 små hydraulkolv som håller trädet på plats.
Dessvärre måste jag skaffa växellåda till elmotorerna.

Med stegmataren behövs tre elstyrad hydraulventiler, en stor kolv och två små till knivarna, tryckbegränsare, slang mm.
Med stegmataren hur för man rätt tryck på kniven, med tryckbegränsare eller, skall det inte vara olika tryck beroende på tjocklek? Isåfall måste man göra med trycksensor......... ? ..... eller manuellt. :humm:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Bara en fulide på en enkel och troligen inte så effektiv metod.

Tänk en kraftigt metall-"hink" med vajervinch på. Den träs på rotändan. Vajern dras
ut och en knivförsedd hylsa träs över toppänden. Vinchen matar hem kniv-hylsan och
grenarna dras av. :humm:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Blir det inte rejäla grenstumpar kvar då, beroende på tjockleken på trädet kommer det att funka olika bra? ......... :humm:
bobobo

Re: Funderar på nånslags lätt skördaraggregat till 4 hjulin

Inlägg av bobobo »

Här är det du frågar efter. Lägg en sådan på vagnen.
Den är gjord för att kvista stående träd.

Ett gamalt mail från tillverkaren:

Von: M.
Gesendet: Mittwoch, 16. April 2008 22:03
An: info@interforst.at
Betreff: Baumhexe

Please see attached picture.
Is it possible to find this machine nowdays?
What is/was the price?
/.

Dear Mr. !
The „Baumhexe“ costs € 8.600,00 and there is only 1 piece available.
Kind regards,
Interforst GmbH
Andreas Pichler
--------------------------------------------------------------------------------

edit: tog bort mailadressen
Senast redigerad av bobobo 17 september 2018, 08:45:18, redigerad totalt 3 gånger.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Känns som att din elhybrid lösning ger onödig vikt och förluster.

Kan du inte använda en vanlig motorsåg för kvistkapningen och en annan liten motor till framdrivningen av de snedställda hjulen, kanske hydraulik till det?
Eller sätt motorsågen allra längst bak på vagnen; Kläm snedställda hjul mot stammen och drag stammen frammåt på vagnen med vinschen. Efter 3m kapar du och drar in nästa bit....
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tackar ödmjukast för den bilden, :D .... hel schysst pryl. Radiostyrd måste den vara eller? Nån som Tyska förresten, vad står det i såfall?
Den var kanske lite dyraste laget för mig..... :lol:

Min halv automatiska sködare skulle nog ändå vara effektivare än nått som klättrar upp i ett stående träd, för den måste ju ner samma väg.

Vikt är inget problem, vikt på rätt ställe ger stabilitet. Det kan ändå inte röra sig om så många kilon, är det under 100kg så är det inget att ta någon notis om. Det däremot el-hybrid och effektivitet är lite intressant.
Elmotor är smidigare än en motorsåg, det talar för elmotorn. Motorsågen är en färdig lösning bara att bulta fast, det talar för motorsågen.
Med motorsågen måste jag kladda med kejdeolja, klart minus. Elmotorn jag har är på 500 watt, kommer det att räcka?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

bobobo skrev:Känns som att din elhybrid lösning ger onödig vikt och förluster.

Kan du inte använda en vanlig motorsåg för kvistkapningen och en annan liten motor till framdrivningen av de snedställda hjulen, kanske hydraulik till det?
Eller sätt motorsågen allra längst bak på vagnen; Kläm snedställda hjul mot stammen och drag stammen frammåt på vagnen med vinschen. Efter 3m kapar du och drar in nästa bit....
Jag har tänkt att den ska vara såpass enkel och säker att köra att tom min otekniska flickvän kan köra den, medans hon kvistar så hugger jag. Åker aldrig till skogen själv pga av risken för att göra illa sig på motorsågen, med henne med så är jag inte själv. Därför lägger jag gärna lite extra krut på en säker lösning som går att köra med fjärrkontroll på avstånd så snart trädet ligger på plats.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

orvar-e skrev:Blir det inte rejäla grenstumpar kvar då, beroende på tjockleken på trädet kommer det att funka olika bra? ......... :humm:
Mja, "hylsan" kan ju vara ledad på två/tre ställen så dess diameter är justerbar, och vajern kan var infäst så hylsan kläms ihop när man drar i den. På så vis justerar den sig själv efter stammens diameter.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tänkvärt ..... :humm: :)

Om hylsan är ledad så blir det ju lite över av hylsan ibland och glapp ibland .......
Skriv svar