Fjärrstyrning av dörr?
Re: Fjärrstyrning av dörr?
titta dom har jobbat lite på R&D: http://www.swecat.com/kattlucka
Finns nu med magnet, IR eller RFID.
Jag köpte ett kitt med RFID på Ebay för några år sen. Det gick på 15 USD så bör ju att gå att göra det billigare än 2000kr.
För er som vill tjäna en extra hack så kan nu utveckla ett fodersystem för husdjur som går på RFID.
Många måste sitta och vakta katterna eller hundarna så att dom inte äter varandras mat och ett av djuren blir sjukligt smalt/tjockt. Än värre är när ett djur får medicin i maten, så att den måste ätas av rätt djur.
Sååå... kanske är det värt 2000 - 3000kr att lilla katten/hunden får medicin och att du slipper vakta den varje dag?
Har man 1 sjuk katt och 2 friska så måste man i alla fall köpa 3 kitt. Annars äter den sjuka katten från matskålarna för dom friska katterna.
Kraven är:
- att djuret ska kunna komma och gå som den vill till maten.
- att djuren inte ska kunna skada sig på den mekaniska konstruktionen.
- fördel om det finns timer för mer än 1 måltid.
Finns nu med magnet, IR eller RFID.
Jag köpte ett kitt med RFID på Ebay för några år sen. Det gick på 15 USD så bör ju att gå att göra det billigare än 2000kr.
För er som vill tjäna en extra hack så kan nu utveckla ett fodersystem för husdjur som går på RFID.
Många måste sitta och vakta katterna eller hundarna så att dom inte äter varandras mat och ett av djuren blir sjukligt smalt/tjockt. Än värre är när ett djur får medicin i maten, så att den måste ätas av rätt djur.
Sååå... kanske är det värt 2000 - 3000kr att lilla katten/hunden får medicin och att du slipper vakta den varje dag?
Har man 1 sjuk katt och 2 friska så måste man i alla fall köpa 3 kitt. Annars äter den sjuka katten från matskålarna för dom friska katterna.
Kraven är:
- att djuret ska kunna komma och gå som den vill till maten.
- att djuren inte ska kunna skada sig på den mekaniska konstruktionen.
- fördel om det finns timer för mer än 1 måltid.
orvar-e: Det är helt mekaniskt. En kort tunnel som katten kör in huvudet i, magneten kommer nära låsmekanismen som öppnar och katten öppnat luckan med huvudet. Jag antar att det är en enkel hävstång med magnet i ena änden och en hake på luckan i den andra. Den hindrar grannens katter i alla fall. Man borde kunna ha två polarisationer på magneten.
Någon entusiast lyckades även göra en kort tunnel där en webcam fotade siluetten på kattens nos (mot en lampa på motsatt sida). En PC satt 24/7 och jämförde bilder mot ett krav för att öppna luckan.
Om katten i munnen bär på en gåva till husse/matte (död mus eller fågel) så matchade inte siluetten på nosen kravet för att luckan ska öppnas.
Om katten i munnen bär på en gåva till husse/matte (död mus eller fågel) så matchade inte siluetten på nosen kravet för att luckan ska öppnas.
-
När hunden väger 90 kg, så vill jag inte såga upp halva dörren. Någon sorts fjärrkontroll med display som visar övervakningskameran i hallen, så att man vet att svansen oxå är inne innan man med något elektriskt drar igen dörren.
Det är nog det jag söker.
Skall de påta upp en återfjädrande dörr så kläms nog svansen. Och det blir problem när de stuckit ut huvudet för att sedan upptäcka att det ösregnar,och sedan försöker backa in igen.
Det är nog det jag söker.
Skall de påta upp en återfjädrande dörr så kläms nog svansen. Och det blir problem när de stuckit ut huvudet för att sedan upptäcka att det ösregnar,och sedan försöker backa in igen.
Den sidan var ruskigt kul att läsanetrunner skrev:Någon entusiast lyckades även göra en kort tunnel där en webcam fotade siluetten på kattens nos (mot en lampa på motsatt sida). En PC satt 24/7 och jämförde bilder mot ett krav för att öppna luckan.

http://www.quantumpicture.com/Flo_Contr ... ontrol.htm
On topic då...
Tja, som jag ser det så har du tre olika lösningar:
- Kombinera ett flertal produkter: övervakningskamera + trådlös monitor + radiostyrning med servon på dörren. Enkelt och lätt men inte så snyggt kanske.
- Bygga / utveckla allt från grunden. Blir ju snyggare och bättre men mycket dyrare och tar mycket mycket längre tid.
- En 24/7 web-server med en webcam och servon, så att man kan surfa in på den via mobilen. Kräver ganska mycket programmerings hack för att få "websida till hårdvara" att funka bra.
On topic då...
Tja, som jag ser det så har du tre olika lösningar:
- Kombinera ett flertal produkter: övervakningskamera + trådlös monitor + radiostyrning med servon på dörren. Enkelt och lätt men inte så snyggt kanske.
- Bygga / utveckla allt från grunden. Blir ju snyggare och bättre men mycket dyrare och tar mycket mycket längre tid.
- En 24/7 web-server med en webcam och servon, så att man kan surfa in på den via mobilen. Kräver ganska mycket programmerings hack för att få "websida till hårdvara" att funka bra.
en beg dörröppnare borde gå att hitta, bara skruva dit, webbkamerans larmutgång kopplas till knapp för dörröppning,
sedan så får man prova datorer och mobiler så man får programmet att funka
sedan så får man prova datorer och mobiler så man får programmet att funka
Dörröppnare på blocket. Kanske lite högt pris och/eller onödigt stor/kraftig, men det finns i alla fall att få tag på.
http://www.blocket.se/stockholm/Dorropp ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Dorropp ... ?ca=16&w=3
Högt pris! Har du en aning om vad dom kostar nya.
Dörrautomatik är svindyrt.
Dörrautomatik är svindyrt.
Jo...
Jag såg en annan annons på en för 7000:- direkt efter jag postat här.
Nu syftade jag väl i och för sig kanske mer på att det var ett litet högt pris för just den applikationen som var tänkt i denna tråden då... Det löser ju dock inte problemet med att öppna handtagen på befintlig dörr.

Nu syftade jag väl i och för sig kanske mer på att det var ett litet högt pris för just den applikationen som var tänkt i denna tråden då... Det löser ju dock inte problemet med att öppna handtagen på befintlig dörr.
Jag har byggt en automatisk kattlucka som är monterad utpå befintlig köpt kattlucka. Den är motordriven (vindrutemotor) och styrs av rörelsekännare utvändigt och invändigt. Elektroniken har jag köpt ihop hos ClasO, Kjell&C resp Biltema. Totalt understiger kostnaden 2000kr. Luckan öppnar 90 grader på utsidan. Är öppen i 30 sek för att därefter åter stänga sig. Lopen är ca 1,5 minut. Katten passerar ca 20 ggr/dygnet och efter lite justering fungerar den fint (luckan alltså)
Mvh Pa
Mvh Pa
Har funderat länge på en sån här lösning för kattlucka.
Lägg gärna upp bild o dyl.
/J
Lägg gärna upp bild o dyl.
/J
Min lösning av kattlucka. Kan säkert förfinas
Mvh pa
Mvh pa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.