Fjärrstyrning av dörr?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
choppertony

Fjärrstyrning av dörr?

Inlägg av choppertony »

Jag har en idé som jag tror många vill ha. Jag har hundar. Inga knähundar men de vill vara inne och sova men i bland vill de ut.
Vi har det så förträffligt att vi behöver bar öppna dörren. Och när de skall in så knackar de på.
En fjärrkontroll med display som visar övervakningskamerans bild.

Fjärrkontrollen skall öppna o stänga dörren. Men den skall gå att öppna o stänga för hand oxå.

Kameran är ju till för att se så att hela hunden kommit in. Innan man stänger dörren.

Mobiltelefonen hade ju varit bra att kunna använda då den redan har knappar och display.

Inget jag kan bygga själv. Men det hade nog gått o sälja en o annan sådan om de funnits.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: på önskelistan

Inlägg av MiaM »

Elstyrda dörrlås finns, övervakningskameror finns och motordrivna dörröppnare/dörrstängare finns ju också (som handikapphjälpmedel och för bekvämlighet på hissar å sånt t.ex.), bara att korsbefrukta allt :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns ju webbkamror med larmutgång, relä , så där behövs bara att koppla det vettigt, har ingen mobil med webb i men jag misstänker att man skulle kunna köra det via en nyare mobil
eller en bärbar dator, klart man har en dator vid sängen med :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Finns elektroniska kattluckor som styrs utav någon sändare som katten har på sig runt halsen. Borde även funka att göra en större lucka till en hund?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Jepp, en hundlucka som känner av specifikt rfid chip borde funka med en rfid inoppererad i hunden.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Nu e de så att det är 2 st Engelska mastiffer. Så då blir liksom hundluckan Halva dörren *S*. Men det kom ju lite idéer att fundera på ändå. Tackar !
Bild
Tredent

Inlägg av Tredent »

För att ha övervakning så funkar väl någon sorts Babyövervakning bra antar jag. http://www.topcom.net/se/babycare/produ ... 85%29.html (Tog första bästa länk på google typ, bara den tål lite kyla antar jag, om ni inte har någe fönster så man ser ut lätt)
För att öppna och stänga dörren får någon mer kunnig hjälpa dig.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Conrad.se har RFID läsare och nycklar för ett okej pris. Fast jag ser nu att avståndet för vad den klara av att läsa kanske är för litet för din välbyggda hund.

Edit/ 73-204-50 elfa
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Fjärrstyrning av dörr?

Inlägg av netrunner »

Hunden kommer till dörren.

Dörren vet att din hund är där, för en RFID läsare känner av ett halsband som hunden har på sig.

Dörren gör ett ljud och tänder en grön lampa samt drar ifrån lås kolven.

Hunden är då smart nog att komma ihåg vad husse har lärt han om "ljud + lampa" = man kan öppna dörren.

Dörren stänger sig med en motvikt.

Dörren vet att den har stängts och att hunden inte finns kvar så den låser.

Vill en människa in eller ut så får den använda tryckknapp eller egen RFID.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

värt att notera är att de vanliga kattluckorna inte känner av om det är just din katt, utan bara en katt med ett halsband med samma system.

Kompisen köpte en sådan lucka, och det funkade kanon.. Hans granne blev imponerad och köpte en likadan, och plötsligt klunde grannens katt också
gå igenom kompisens lucka..

EFter förfrågan hos djurbutiken som sålde dom så visade det sej att luckor med unika sändare kostade MYCKET mera, men gick att köpa..
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Smart där netrunner, men en fråga bara. Hur hade du tänkt dig att de skulle ta sig in igen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad i Netrunners lösning säger att det bara funkar ut?

Iofs har en hund kanske lite svårt att öppna en dörr mot sig, men du får väl göra en svängdörr då? Eller lägga till en motordriven dörröppnare.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Den dagar hundar öppnar dörren utåt, så måste vi sätta hänglås på kylskåpet :)

Kanske en stor fin knapp på utsidan som hunden ska trycka på så skjuts dörren upp!?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte så enkelt att det inte ens är en sändare. Mina föräldrar har en som är rent mekanisk, katten har en magnet i halsbandet. Hon får med sig en del skrot ibland. En sådan kan man ju ha elektronik i och en svagare magnet om man vill få det att det modernare ut. Är det en sändare så skulle det ju inte kosta något att ha olika id.
Men det kan ju vara typ butikslarm också.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hur öppnar katten luckan med en magnet runt halsen? Reed-kontakt som blir aktiverad eller?
Skriv svar