Krets som slår av och på lysdiod vid korta signaler.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FPeteri

Krets som slår av och på lysdiod vid korta signaler.

Inlägg av FPeteri »

Hej alla, är ny här och hoppas få lite hjälp. Jag är relativt nybörjare med elektronik och är en sak som jag inte lyckas knäcka. Jag håller på att utveckla en krets till modelljärnvägen, för att få ett bra svar ska jag försöka göra en bra fråga så jag ska förklara hur modelljärnvägen funkar och sen vad jag vill ha gjort.

-Allt drivs av 16V AC.
-En växel är uppbyggd av en dubbelspole(tror jag det heter) som hela tiden har drivström och man skickar en kort jord till ena sidan av spolen så att växel lägger om. För att ställa den i andra lägen skickar man en jord till andra sidan av spolen en kort stund. (Reserverar mig för att det kan vara så att den är jordad hela tiden och man skickar drivström, men tror inte det).

-Dessa signaler skickas ut via en sk. ställpult, och det är en strömbrytare som helt enkelt inte stannar i lägena (återfjädrande).

Vad jag nu vill ha är två lysdioder, t.ex röd och grön. Som ska visa vilket läge växel står i.

Första tanken var att använda sig av skillanden i motstånd på de två spolarna i växel, men det visade sig vara samma motstånd på båda sidor oavsett hur växeln står. Efter det började jag fundera över en krets med transistorer, dock hittade jag ingen transistor eller liknande komponent som alltid är på men av vid signal.

Såhär ser min krets ut, för att detta ska fungera måste transistorerna T1 och T3 vara inverterade(på när dom är strömlösa, av när dom får signal). Strömbrytaren S1 ska föreställa ställpulten alltså en på-av-på som är återfjädrande, denna krets kommer ligga parallellt med växelströmskretsen som sköter växlarna på banan så båda använder samma strömbrytare (S1)

Bild

Fyra frågor.
1. Finns det något mycket enklare sätt att lösa detta på?
2. Finns det transistorer som fungerar som jag vill eller någon annan komponent som gör jobbet?
3. Fungerar kretsen?
4. Har hört talas om en instabil vippa, som ska fungera på samma sätt, dock hittar jag inte vad för komponent detta är utan bara referenser till teori om hur datorer fungerar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Krets som slår av och på lysdiod vid korta signaler.

Inlägg av lgrfbs »

Trevligt med en till modellrallare som hittat hit, välkommen.
skulle jag göra det återmatnings så skulle jag välja givare ute vid växeln och på så sätt säkert veta hur växeln verkligen ligger och inte hur den borde ligga.

Edit:
Svar:
1. Ja
2. Givare vid växeln, jag ska använda feedback ledningarna i tilligs växelmotor.
3. Vet ej
4. Sulle ej välja vippa då du bara teoretiskt vet hur växeln ligger, om det lossnat "grus" och hamnat mellan växeltungorna så stämer det inte längre.

Näst bästa lösningen är givarna vid/i växelmotorn:
Tiligsväxelmotor: http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=10942
Peco: http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=26510
FPeteri

Inlägg av FPeteri »

Det är sant, man kan ju ha en givare rent mekaniskt i växeln. Dock måste man ju dra ut två kablar extra till varje växel då, men det kanske blir enklare i slutändan. (Alternativt en växel och använda banans jord).
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Har du inte funderat på att köra digitalt?
FPeteri

Inlägg av FPeteri »

Jodå, dock tillåter inte ekonomin det riktigt än. Jag och min storebror har grävt fram den gamla banan vi hade när vi var små. Är Märklin M räls och faktiskt rätt ok med räl och elektriska växlar etc. Tills vi har sparat ihop till digitalt (mobile station+minst 2 lok) så blir det att köra med detta system.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Okej, själv är jag två räls rallare och bygger hos Jemt-Rallarna det kommer att bli mycket mindre med kabeldragning när man väl gått över till digitalt oavsett märke på lådorna, lycka till.
FPeteri

Inlägg av FPeteri »

Okey jag bumpar och hoppas få svar på mina frågor. Ju mer svar desto bättre.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det du menar med "instabil vippa" är nog en bistabil vippa, alltså en krets med två stabila lägen. Sådana vippor kan konstrueras på en mängd sätt, här är något som dök upp på Google: http://en.wikipedia.org/wiki/Multivibra ... or_circuit
Skriv svar