-Allt drivs av 16V AC.
-En växel är uppbyggd av en dubbelspole(tror jag det heter) som hela tiden har drivström och man skickar en kort jord till ena sidan av spolen så att växel lägger om. För att ställa den i andra lägen skickar man en jord till andra sidan av spolen en kort stund. (Reserverar mig för att det kan vara så att den är jordad hela tiden och man skickar drivström, men tror inte det).
-Dessa signaler skickas ut via en sk. ställpult, och det är en strömbrytare som helt enkelt inte stannar i lägena (återfjädrande).
Vad jag nu vill ha är två lysdioder, t.ex röd och grön. Som ska visa vilket läge växel står i.
Första tanken var att använda sig av skillanden i motstånd på de två spolarna i växel, men det visade sig vara samma motstånd på båda sidor oavsett hur växeln står. Efter det började jag fundera över en krets med transistorer, dock hittade jag ingen transistor eller liknande komponent som alltid är på men av vid signal.
Såhär ser min krets ut, för att detta ska fungera måste transistorerna T1 och T3 vara inverterade(på när dom är strömlösa, av när dom får signal). Strömbrytaren S1 ska föreställa ställpulten alltså en på-av-på som är återfjädrande, denna krets kommer ligga parallellt med växelströmskretsen som sköter växlarna på banan så båda använder samma strömbrytare (S1)

Fyra frågor.
1. Finns det något mycket enklare sätt att lösa detta på?
2. Finns det transistorer som fungerar som jag vill eller någon annan komponent som gör jobbet?
3. Fungerar kretsen?
4. Har hört talas om en instabil vippa, som ska fungera på samma sätt, dock hittar jag inte vad för komponent detta är utan bara referenser till teori om hur datorer fungerar.