Vilken AVR programmerare?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Graj

Re: Vilken AVR programmerare?

Inlägg av Graj »

speakman skrev:Lägger ett +1 på en Dragon. Både programmering och ICD för en femhundring.
Även jag gillar dragon. Prisvärd och jag har inte märkt av den förmodade förmågan att brännas upp. Har funkat felfritt och icd är bekvämt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bus Pirate verkar fortfarande vara slut. Pre-order och få leverans under 2010? Nja tror inte det. Den jag beställde från Electrokit är fortfarande slut, och trots att det gått 5-6 veckor har jag fortfarande inte fått något svar om uppskattad leveranstid. Jag har tidigare tyckt bra om Electrokit, men nu sjunker deras anseende för var dag som går utan något besked...

Så nu blir det till att beställa något annat, kanske blir en Dragon. Vill egentligen helst ha något som "just-works", ungefär som min PicKit2.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Här har någon läst specen för usb-hubbar väldigt noga och skrivit en rutin hur man moddar en hubb till en AVR-programmerare som även löser "hönan och ägget"-problemet som uppstår med tex USBasp.

http://www.pjrc.com/hub_isp/

// Marcus
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mycket av problematiken tar han upp i slutet på artikeln.

I was able to write the chip successfully many times with no other programs running, but when I used Firefox on several graphically rich sites with lots of javascript, programming would fail. I even bricked one chip! It may be recoverable with the parallel programming technique, but that's a whole new "chicken or egg" problem....... hmmmm............

Beware if you try this, do so with as little else running as possible.

Perhaps someone experienced with Linux's real time scheduling API could improve this code? With very reliable millisecond-level scheduling, it might be possible to avoid the NAND gates, and simply pulse SCLK while MOSI is known to be be within a pulse (for low) or not within a pulse (for high)? With kernel level programming, it should be possible to use the root hub inside the USB host controller on the motherboard's chipset, instead of commandeering an external hub.

Maybe an AVR could be programmed with nothing more than 3 USB cables and 3 resistors?!

Personligen tycker jag att detta är en klumpig lösning. Men detär ändå roligt att han kommit på ett så annorlunda angrepssätt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Här har någon läst specen för usb-hubbar väldigt noga och skrivit en rutin hur man moddar en hubb till en AVR-programmerare som även löser "hönan och ägget"-problemet som uppstår med tex USBasp.

http://www.pjrc.com/hub_isp/

Smart lösning! Det är när någon har brist på resurser, men hur mycket tid som helst, som såna lösningar bli till. Helt klart imponerande jobb iallafall!
jonsa81

Inlägg av jonsa81 »

Jag byggde en AVRdoper(utan High Voltage Serial Programmer delen) och har använt den i AVR Studio 4.

Funkar fin fint! Har dock bara använt den på en ATtiny 25.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Väcker denna tråd till liv igen eftersom ämnet sannolikt ännu är aktuellt.

Har tänkt bygga en programmerare snart, står mellan USBasp och USBTinyISP;
http://www.fischl.de/usbasp/
http://learn.adafruit.com/usbtinyisp

Har nån av dessa några speciella för/nackdelar?

Jag har iaf Atmega8(8) i lager (usbasp) men ingen Attiny2313 (usbtinyisp). Är isåfall usbasp det självklara valet?
Klarar man att programmera Atmegan till den med en ArduinoISP?
snigelen

Inlägg av snigelen »

Av de två har jag bara använt usbasp och den verkar ju ha några fördelar framför den andra.

- tiny2313 i USBTinyISP är mycket liten, 2k FLASH och 128 byte SRAM. Kan (därmed) inte programmera de lite större AVR-erna.

- senaste versionen av usbasp's firmware klarar, förutom ISP, även TPI för de minsta tinysarna (tiny4/5/9/10/20/40).

- usbasp kan uppgraderas ända till mega328 om det skulle behövas för framtida firmware-versioner (kanske lägga till PDI för Xmega?)

Jag har byggt en usbasp på en kopplingsplatta som fungerade utmärkt. Men den största fördelen med usbasp är nog att man kan köpa dem i Kina för under $4 inklusive frakt.

Men gillar man att bygga och experimentera så kan man ju bygga båda sorterna.

Ett tredje alternativ är att använda en AVR med hårdvaru-USB (8bitars, inte XMega). I en sådan kan man lägga in Dean Camera's AVRISPmkII-klon från LUFA. Den klarar både ISP, TPI och PDI samt kan användas direkt från Atmel Studio (om man nu är lagd åt det hållet).

> Klarar man att programmera Atmegan till den med en ArduinoISP?

Jag det ska gå bra.
Skriv svar