Fram till nu så har jag använt en 4-motstånds programmerare till mina AVR'er och det har funkat alldeles utmärkt, men nu har jag bytt dator och hoppsan, nya moderkortet har ingen parallellport.
Behöver alltså köpa en "riktig" programmerare, vilken modell är det som gäller så här års? Bör väl vara för USB, och jag hoppas att windows7 går bra...
Lustigt, satt och kollade pa samma sak nyss... Funderar pa att testa electrokits Art Nr 41003651
, verkar prisvard trots vissa brister. Men da ar det for hobbybruk, annars hade jag nog valt en Dragon.
(Ot - Att det skulle finnas svenska tecken fran borjan i en distribution med det fina namnet "Kuki" kanske ar for mycket begart...)
Vad gäller den på Electrokit så är det synd att de har klippt lite grovt i kommentarerna. Tittar man i kommentarerna på SparkFun ser det inte fullt så illa ut:
Verkar ju vara på tok helt fel. Borde ringa och klaga på ELFA. Man vill ju inte behöva kolla även deras priser först innan man köper grejerna någon annanstans!
(Ibland kan man se Electrokits priser inklusive moms, kan det vara en orsak till prisskillnaden?)
Använder en Avrisp mkII och har väl inget negativt att säga om den. Gör det den ska helt enkelt. JTAG vore trevligt men tycker priset är för högt. Har klarat mig bra utan, än så länge.
Den första, €20 plus frakt samt att man behöver köpa till en Mega8. Den andra ser spännande ut, men vad jag förstår blir det ett hönan/ägget problem, det går inte att köpa något kitt?
HAr för övrigt en USBProg liggande, den såg lovande ut på pappret men har gett upp försöken att få igång den...
Jag kan också rekommendera AVRISPmkII. Den har kanske inga häftiga funktioner i klass med PicKit2/3 men den gör det den ska och fungerar mycket bra. Fullgott stöd finns i AVRDUDE och dessutom finns en Eclipse-modul (http://avr-eclipse.sourceforge.net/wiki ... pse_Plugin), så att använda den i någon form av POSIX-system är inga problem. Själv kör jag på Mac OS X, med ett färdigt paket med GCC och lite till (http://www.obdev.at/products/crosspack/index.html) och det funkar finfint.