När man sågar tex gustavn med att han slall lära sig ohms lag
och att han skall läsa FAQ innan han kommer här och kommer.
Då drar jag mitt svärd direkt och står på gustavn:s sida.
Ni som då är sk proffs Ni kan hålla till på dom andra avdelningarna som finns
här så slipper Ni reta Er på oss amatörer.
Rubriken på Forumet heter Allmänt det betyder allmänt.
Då ryms även gustavn:s fråga där utan att bli tillrättavisad om ohms Lag.
Det var så vitt jag kan se ingen som påstod att gustavn inte skulle ställa sin fråga, det var inte det diskussionen om FAQs handlade om. Jag kan heller inte, hur jag än anstränger mig, tolka danei's "förslag" på något annat sätt än "jag tycker att vi här på forumet kanske borde ... , vad tycker ni?"
Jag vet faktiskt inte om du medvetet misstolkar saker hela tiden bara för att få j*vlas eller inte, men om du är seriös tycker jag du ska läsa inlägg både två och tre gånger innan du svarar nästa gång. Annars tycker jag du ska följa ditt eget råd och gå till lunarstorm och gräla.
Edit: Skulle vi kanske införa ett kunskaps test för att få komma in på forumet? Typ ström, spänning, ohms lag och liknande. Sånt som folk borde lära sig i grundskolan.
Ja visst var jag ute och cyklade, kom nyss in.
Inverter spec: 12v in 5mA ut, trodde förstås att det var strömmen in dom angav vilket hade varit mer av intresse, förlåt.
Synd att inte att utrycka sig på ett bildat sätt och vanligt folkvett ingår i grundskolans utbildning.
Senast redigerad av tusse 22 april 2005, 14:23:20, redigerad totalt 1 gång.
gustavn skrev:
jag trodde att transformator och eliminator var samma sak, men det är kanske helt fel?
Det här tror jag inte någon har svarat på...
Det är inte direkt samma sak, åtminstone min definition av en "eliminator" är en liten svart pryl man sätter i vägguttaget och får ut en låg spänning (antingen AC eller DC) till att driva något med.
En transformator är en pryl som gör om AC till en annan spänning.
En eliminator kan vara så enkel som bara en transformator, eller så kan den innehålla likriktare och lite andra prylar också, så att man får ut DC.
tusse skrev:
Ja visst var jag ute och cyklade, kom nyss in.
Inverter spec: 12v in 5mA ut, trodde förstås att det var strömmen in dom angav vilket hade varit mer av intresse, förlåt.
Synd att inte att utrycka sig på ett bildat sätt och vanligt folkvett ingår i grundskolans utbildning.
Det var inte dig jag syftade på när jag föreslog att vi på något sätt skulle höja miniminvån. Det är bara det att det är många trådar med väldig låg nivå. Förslaget borde nog ha legat separt och inte i den här tråden.
Att du var ute och cyklade menar jag bara att du har kommit lite fel. Jag är det också ibland. Men det har tidigare i tråden förklarats varför det inte var så som du påstod i det inlägget.
Det minsta man kan begära är att folk läser FAQ-en innan de ställer frågor. Det är en regel som finns på nästan alla forum, just för att undvika att samma frågor ständigt dyker upp.
Självklart ska man få fråga om saker man inte förstår, men man ska i alla fall ha kollat i FAQ:en först.
Det kanske skulle behövas en liten guide i ellära ändå, där applikationer med bl.a. Ohms lag förklaras. Det är ju en sak att kunna U=R*I, men en annan sak att kunna applicera denna kunskap på ett praktiskt problem.
Jag vill avsluta med att säga att jag ändå tycker att det är en extremt hjälpsam inställning på det här forumet, jämfört med andra forum. Dessutom är det OFTAST bra stämning utan att trådarna mynnar ut i allmän pajkastning.
Har du inte möjlighet att ta dessa 12 volt från datorn istället? Nätdelen ger bland annat ut en spänning på 12v. Om det av någon anledning inte går så läs vidare.
Skall du mata rörets drivanordning med 12 volt så oavsett vad som än är involverat, transformator eller eliminator så kontrollera om den du har ger ut likspänning eller växelspänning. Står oftast på dom svarta eliminatorerna vad dom ger ut och vad dom skall ha in.
Är det en vanlig enkel helt bar transformator utan något platshölje utanpå så är det förmodligen växelspänning från den. Men mät för säkerhets skull. Ger tex eliminatorn 20 volt likspänning ut så hade du kunnat använda en krets som heter 7812. Denna ändrar om dessa 20 volt (eller upp till omkring 30v) till stabila 12 volt, men det måste vara minst 15v som tranformatorerna ger ut eftersom det försvinner ca 3v i denna krets, men du har 20 så det skall inte vara några problem. Om det är en enkel bar transformator som ger ut växelspänning så får du likrikta utgången och sen glättra den så den blir stabil. Sen så kopplar du in en 7812 krets efter detta och har sen stabila 12 volt ut från denna krets. Kan rita ett enkelt schema till dig om du behöver.
SvenPon:
Finns du verkligen på riktigt, eller är du ett professionellt forumtroll som lever för att provocera och reta upp folk på internet?
Självklart kan man begära att folk läser FAQ:en innan de ställer frågor i forumet! Jag kan dra igång en omröstningstråd om detta, och jag är övertygad om att 99% kommer att hålla med mig!
Gustavn: Det här är ingen kritik riktad mot dig, utan mer generella synpunkter. Jag tycker att du gjorde helt rätt i att starta din tråd, drivning av lysrör inte direkt är ett standardproblem.
Vi "ungdomar" tolkar ett uttalande likt "Kanske ska vi bla bla bla..." som att "jag tycker att vi borde bla bla bla...".
Jag såg aldrig något påtvingande i det ursprungliga uttalandet om kunskapsfrågor, som om "Vi SKA gör så och detta inkluderar även dig.", och jag tror ingen annan gjorde det heller. Utom en.
Och angående CCFL-röret så skulle iaf jag skaffa en trafo som ger invertern 12V direkt utan motstånd. Vet inte riktigt hur det är med strömstyrkan precis innan röret tänds...
Senast redigerad av MadModder 22 april 2005, 15:39:38, redigerad totalt 1 gång.