24Volt till 12V DC
24Volt till 12V DC
Har fått tag på en ACDC Adaptor , jag skulle vilja ha ut 12V till att driva en bilstereo inne i huset , räcker det att sätta något effektmotstånd i serie eller krävs det mer prylar
undrar
Salle i Växjö
undrar
Salle i Växjö
- Schnegelwerfer
Nu har du ju inte skrivit hur mycket spänning din AC/DC-adapter ger ut, men jag antar att det är mer än 12V.
Effektmotstånd hade fungerat i teorin, om bilstereon ständigt drar lika mycket ström.
Jag vet inte hur mycket ström din bilstereo drar, men antagligen drar den för mycket ström för att man skall kunna reglera ner spänningen med en billig spänningsregulator.
Det bästa och billigaste är nog att köpa en ny AC/DC-omvandlare som ger ut 12V och tillräckligt med ström för att kunna driva bilstereon..
Effektmotstånd hade fungerat i teorin, om bilstereon ständigt drar lika mycket ström.
Jag vet inte hur mycket ström din bilstereo drar, men antagligen drar den för mycket ström för att man skall kunna reglera ner spänningen med en billig spänningsregulator.
Det bästa och billigaste är nog att köpa en ny AC/DC-omvandlare som ger ut 12V och tillräckligt med ström för att kunna driva bilstereon..
Senast redigerad av Schnegelwerfer 21 april 2005, 17:52:11, redigerad totalt 1 gång.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
När vi satte bilstereo
På båtarna så brukar vi ta ett switchat macot 5 amp-agg. Litet och gulligt och duger bra om man inte spelar för högt. Faktum är att men en extra konding så kan man spela lite högre, men ibland så startar inte macotaggen om man har en separat kondig på utgången, slår man av och slå på igen så funkar det jämt... Lite irriterande, men men
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En fet konding = kortslutning innan den är uppladdad, så det är inte alls konstigt att agget inte funkar ibland 
Heter inte aggen mascot förresten?
http://www.mascot.no/uk/

Heter inte aggen mascot förresten?
http://www.mascot.no/uk/
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
jo jag vet
Men de brukar smyga igång fint de switchade... jaja, inget att klaga på, de håller i år ändå, men lite störande är det.
24Volt till 12V DC
Det är inte bra att skriva inlägg när man tycker att man har bråttom , kollade igenom lådorna hemma och hittade en som ger 12V , ska testa med den , det är bara en gamal bandspelarbilstereo som ska igång.
Den adaptern som jag frågade om ger 24V 0,4A och 9,6VA ,illa när man inte ger alla förutsättningar från början.
Salle i Växjö
Den adaptern som jag frågade om ger 24V 0,4A och 9,6VA ,illa när man inte ger alla förutsättningar från början.
Salle i Växjö
Ett annat billigt tips är att använda en PC-nätdel. Du kan bygla en ATX-nätdel så den startar då strömmen går på. Och sedan plocka ut 12V:en bara.
Det gjorde vi i ett radioprojekt, och fick väldigt mycket "ström för pengarna".
Kan dock inte komma på precis nu vad den ger för ström vid 12V, men mycket var det.
Men kanske det har någon negativ effekt med switchat nätagg när man kör bilstereo? Den förväntar sig kanske en "finare" matning från bilbatteriet?
Ett litet tips iaf..
Mvh
speakman
Det gjorde vi i ett radioprojekt, och fick väldigt mycket "ström för pengarna".

Kan dock inte komma på precis nu vad den ger för ström vid 12V, men mycket var det.
Men kanske det har någon negativ effekt med switchat nätagg när man kör bilstereo? Den förväntar sig kanske en "finare" matning från bilbatteriet?
Ett litet tips iaf..

Mvh
speakman