Julklapps tillverkning 2009 [By Squiz3r][mkt BILDER]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Julklapps tillverkning 2009 [By Squiz3r][mkt BILDER]

Inlägg av squiz3r »

Julen 2009...
...Börjar närma sig, då behövs det Julklappar. Att köpa julklappar till någon som egentligen inte behöver nått är ju inte så kul... Så därför kan man istället bygga ihop prydnads saker som man aldrig kan få för mycket av. Det är just vad jag har gjort i år också.

Blinkis, ryggsäcksgubben
En sådan här har jag gjort en gång tidigare till mig själv (bygginstruktioner finns på http://www.CrazyCaseMod.se) och eftersom alla tyckte så mycket om den så tänkte jag nu göra en för att ge bort.

Så här blev den lilla gubben, mycket sötare än den förra jag gjorde 8)
Bild

Ett filmklipp på honom IN ACTION finns här.

Motorcykel av elektronikkomponenter
Tidigare har jag byggt ihop några enkla små motorcyklar, men nu bestämde jag mig för att bygga ihop en lite större (~2dm lång) chopper som var lite mer detaljerad. (Byggde tex ihop en ganska detaljerad motor med motorblock, topp kammaxel och liknande som jag satte i den. :))

Såhär blev den
Bild

STÖRRE BILD

Bild

Levande LED-blomma (16-channel PWM)
Det största och första projektet som jag gjorde inför jul är en "levande LED-blomma". Vad är det då? Det är en massa (14) lysdioder som är ihopmonterade så att de ser ut som en blomma. Sedan PWM'as dessa lysdioder (individuellt) av en PIC16F628A (programminnet tar upp 91,7% :mrgreen:) så att blommen får samma mjuka lugnande effekt som ett levande ljus.

Jag började med att sätta fast en röd 10mm(!) lysdiod högst uppe på en tjock böjbar eltråd.
Bild

Såhär ser det ut när den lyser...
Bild

Sedan satte jag fem stycken vita 10mm lysdioder som blomblad runt om den röda.
Bild

Började montera vita och gröna 5mm LED's som blad längre ner på stammen.
Bild

Såhär blev det när stjälken var klar.
Bild

Sedan behövde den en rot att stå på. Det fick bli ett oskyddat kretskort eftersom jag kom fram till att det skulle bli coolast.
Många motstånd blev det!
Bild

Ovansidan med PICen m.m.
Bild

Efter lite programmerande hade jag fått till ett bra sätt att göra 16 stycken individuella mjukvaru PWM signaler, trotts bristen på minne i PIC'en.
YOUTUBE, 2 PWM SMD LED's

Såhär blev blomman när den satt fast på roten.
Bild

Gummifötter på den för att den ska stå stabilare och skyddas mot kortslutning.
Bild

Tyvärr syns inte ljusskillnaderna så mycket på videon, men den är riktigt fin i verkligheten! Påminner mycket om ett levande ljus
Film på resultatet

Eftersom den är rätt omtålig så paketerade jag in den i en plastpåse som jag svetsade igen med en massa luft inuti, på det viset kan inte plastpåsen tryckas ihop runt om blomman. (Lade sedan en massa skummplast m.m. runt om den i en papplåda)
Bild

Paketen
Efter att jag hade slagit in dem hade jag en liten hög med paket. Jag har sett att det är modernt att sätta fast korten med klädnypsliknande klämmor, så jag tog några krokodilklämmor istället :madmodder: :wacko:
Bild

Edit:
Ändrade en förstor bild till länk. //lgrfbs
Senast redigerad av squiz3r 27 december 2009, 10:46:19, redigerad totalt 1 gång.
sneaky

Re: Julklapps tillverkning 2009 [By Squiz3r][mkt BILDER]

Inlägg av sneaky »

Som julklapp till mig så kan du låta mig ta en titt på koden för 16-kanals PWM ;) Om det inte är ASM förstås, sånt orkar jag inte med. För ett par månader sedan satt jag själv och försökte pula ihop mjukvaru-PWM för endast 5 kanaler och jag fick det inte att flyta bra nog. Verkade som om kanalerna störde varandra.

Och lite mer on topic, är det bara jag som gråter lite när jag ser en massa komponenter "förstörda"? :P
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hehe, Mycket av komponenterna i motorcykeln är sånt som redan har förlorat sin magiska blå rök och de andra delarna får helt enkelt ett slappt liv :).

Jo, mjukvaru PWM är riktigt jobbigt att få till att flyta på bra. Min kod är absolut inte optimal, ett riktigt stressknåperi... Men vill du se den så kan jag ladda upp den någon dag (jag har den på datorn i labbet...). Det är skrivet i Hitech-C.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Du får fånga lite av den blå röken och sätta den bak på motorcykeln ;)

Det skulle uppskattas och perfekt att det är Hitech-C då det är vad jag själv använder.
Skriv svar