Ny Lillasyster?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Så, nu har jag uppdaterat Lådda-filen.

http://www.jojje.eu/ElektronikForumet/L%e5dda.EASM

Tack POS. Ser ju mycket bättre ut nu. :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

:tumupp: Så ska det se ut :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ser ju klart bättre ut nu, även om jag skulle vilja lägga rundningen på den öppningsbara delen lite närmare "luckan" så att man får lite bättre triangel som stagar.

Hur löser man kabeldragningen?

Sen tycker ju jag att möjlighet att montera en Kress borde vara standard.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

I en tidig version av Lillsyrran (jag har för mig att du uppdaterade sen) så var bordets fastsättning inte optimal för att det skulle bli plant. Bättre att bordet ligger ovanpå eller på en klack på gavlarna istället för emellan.

Mitt bord blev dessutom lite skevt av fukten vid målningen (antar jag) vilket jag inte lyckats kompensera bort helt. Hade nog blivit bättre/lättare om fastsättningen hade varit enl ovan.

Skenorna i bordet har för lite matrial i sig, så att T-muttrarna sticker upp en bit ovaför bordet. Det gör att de antingen måste sitta utanför arbetsstycket eller att jag måste "gröpa ur" på undersidan, för att biten ska tryckas mot bordet.

Storleken på Lillsyrran tycker jag är bra. Ibland har jag haft problem med att bredden (Y) inte räckt till, men någonstans måste man ju dra gränsen.

Sen har jag alltid haft ett klart märbart flex i portalen. Jag tror främst att det beror på rören och även att portalen inte hade samma förstärkning som senare modeller.

Jag är nöjd med min fräs och använder den regelbundet. Samtidigt funderar man alltid på version B. Aluminiumprofilerna i en av trådarna nyligen såg helt klart intressanta ut.

Jag ångrar inte att jag satsade på Kress, Mycket av det jag gör (ren avverkning av trä) hade inte funkat med en Dremmel.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så, nu är det ändrat, men jag tyckte den såg bättre ut förut, hmm...
Tror nog att man får det stadigt iaf med en låda. Får se hur det blir till slut.

Kabeldragningen och Kress får jag titta på.

Tror jag ska satsa på Lådan nu först, men jag ska tänka på vad ie och ni andra skriver.

Edit: ie, mycket kan du ju uppdatera själv. Du har ju verktyget. :vissla:
makervall

Inlägg av makervall »

Den stora skillnaden mellan din lillasyster och POS POSY-A4 är, enligt mig, att lillasystern bestod av en miljard delar. Jag följde trådarna ganska noga när lillasysten var ny och det var en hel del pyssel för att få någon ordning på dom.
Medans jag själv försökte mig på en POSY och där var allt rakt fram. Jag har kört med den i snart ett år nu, inte jättemycket men det blir någon bit då och då. Och den är fortfarande stabil.

Sen är det väl alltid det där med rörlig eller fast portal... Jag är ju övertygad om att det är enklare att få en stabil fräs med fast portal.

/Magnus
gripner

Inlägg av gripner »

Läste att du vill ha den billigare. MEN rörlig portal på ej stödda "glidstänger med bussningar" flexar ju rätt friskt up och ner främst. Linjärlager av den runda typen fäst på strängpressad aluminium och vagnar som är öppna under är inte specielt dyrt med tanke på lyftet de ger.

Detta köpte jag (längdbestält) x y z axel
SBR20-290/600/600mm(6supported rials+12bearing blocks) 124.00dollar

Går säkert att hitta billigare oxå.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Billigare, som i billigare än den förra. :D

$124 = ca 900:- inkl allt?
Dom förra sålde jag ca 35st av. Då blir det ca 28000:- i skillnad.
Det tycker inte jag är så mycket billigare, snarare dyrare, men det är jag det. :wink:
gripner

Inlägg av gripner »

givetvis blir det dyrare, men å andra sidan kanske potentiella köpare mer än gärna betalar lite extra. kanske till och med är som så att det blir 60 sålda enheter istället för 35.
Å andra sidan kanske ingen vill betala för den extra "stabiliteten"
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det borde väl gå att staga upp även med MDF och kullagerhistiorien? Har inte Joe's 4x4 eller vad den hette en sådan lösning?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, men den är fem gånger så stor, och på det sättet Joe har gjort det blir precissionen inte direkt pöfect.
Han använder V-lager och gör V't med en vinkelslip på vinkeljärnen. Det blir ju som det blir. :roll:

Vill man ha en mera stabil och få högre precission så har jag ju min stora fräs. Den har aluprofiler och linjärstyrningar.
Den kan byggas så liten/stor man vill, så den kan vara ett alternativ till Ny Lillasyster. Nackdelen är att den blir dyrare.

På en lådfräs kan man i princip byta ut ena väggen utan att förlora stabilitet. Inne i min låda finns en annan låda.
Övre facket är till för elektroniken och nedre till fräsar och annat. Sen hjälper luckan till att stabilisera.
Räcker inte det, så får man göra en ram som simulerar sjätte sidan i tärningen, eller göra nåt på utsidan.
Men eftersom fräsen inte kan fräsa helt ut till sidorna och att det är X-bordet som rör på sig, så finns många möjligheter.
Vad man är gör, så blir det bra mycket stabilare än en traversmodell.

Största problemet/saknaden var väl att kunna sätta fast materialet på ett bra sätt. Har nån kommit på ett smart sätt?
Dom som byggt Joe's maskiner har massa hål som dom sätter spännare i. Behöver bara vara en bit som ligger mot
materialet och har ett stöd i andra änden som är lika högt. Dom flesta bitarna ligger kvar ganska bra pga friktionen.
Jag för min del sätter skruvar rätt ner i underplattan. Vid tjocka material så förborrar jag materialet först.
Andra bra förslag?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Att vinkelslipa v betyder inte alls att det blir kasst.
Kör en användarutvecklad jigg till mitt mechmatebygge som man monterar vinkelslip på, och dess ger perfekta spår när man väl ställt in allt. :)

När det gäller fastsättning använde jag inslagsmuttrar till min första fräs. Hade en träplatta undertill fräsen som den var fäst vid, fungerade fint .
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror nog inte jag förklarade på ett tillräckligt bra sätt. Det är hur han gör V't på vinkeljärnet jag har emot, inte direkt att använda en vinkelslip för att göra V'n.

Han sätter fast V-profilen på ett underlag. Sen går han fram å tillbaka några gånger med vinkelslipen. Att det inte blir samma vinkel över hela längden och att han inte håller samma tryck så att lika mycket material tas bort hela tiden, det kan nog alla se. När man sen sätter upp och monterar vinkelkullagren på tex traversen, så kommer Z-vagnen och yttersta änden på frässtålet att inte gå i en rak linje. Den åker alltid lite fram å tillbaka i X-led. Att man kommer tillbaka till samma punkt när man åkt fram å tillbaka, det hjälper inte så mycket. Hur man än gör, så blir inget 100% rakt, men...

Massa hål med inslagsmuttrar har jag också använt, och det är inte så dumt. Förutom att hålen lätt blir igensatta av frässpån. Hålen kan med fördel göras efteråt med egna fräsen. Då får man hålavstånden som man vill. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För er som kör eDrawing direkt i Explorer och inte vill/kan skymma saker.

Tryck här.
Det går att staga upp ännu mera, men först måste jag prova om man måste.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser stabilt ut. Bra dessutom med plats för elektroniken. :tumupp:
Skriv svar