Jo, men den är fem gånger så stor, och på det sättet Joe har gjort det blir precissionen inte direkt pöfect.
Han använder V-lager och gör V't med en vinkelslip på vinkeljärnen. Det blir ju som det blir.
Vill man ha en mera stabil och få högre precission så har jag ju min
stora fräs. Den har aluprofiler och linjärstyrningar.
Den kan byggas så liten/stor man vill, så den kan vara ett alternativ till Ny Lillasyster. Nackdelen är att den blir dyrare.
På en lådfräs kan man i princip byta ut ena väggen utan att förlora stabilitet. Inne i min låda finns en annan låda.
Övre facket är till för elektroniken och nedre till fräsar och annat. Sen hjälper luckan till att stabilisera.
Räcker inte det, så får man göra en ram som simulerar sjätte sidan i tärningen, eller göra nåt på utsidan.
Men eftersom fräsen inte kan fräsa helt ut till sidorna och att det är X-bordet som rör på sig, så finns många möjligheter.
Vad man är gör, så blir det bra mycket stabilare än en traversmodell.
Största problemet/saknaden var väl att kunna sätta fast materialet på ett bra sätt. Har nån kommit på ett smart sätt?
Dom som byggt Joe's maskiner har massa hål som dom sätter spännare i. Behöver bara vara en bit som ligger mot
materialet och har ett stöd i andra änden som är lika högt. Dom flesta bitarna ligger kvar ganska bra pga friktionen.
Jag för min del sätter skruvar rätt ner i underplattan. Vid tjocka material så förborrar jag materialet först.
Andra bra förslag?