Hjälp sökes till modifiering av Xbox kontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
beamsteel

Hjälp sökes till modifiering av Xbox kontroll

Inlägg av beamsteel »

Hej allihop.

För ett tag sedan insåg jag vilket lyft en Xbox konsol kan göra. Problemet för mig med alla konsoler (läs ps2 & xbox) är att de har två-handskontroller. Jag är enhänt vilket gör att jag blir ett lätt mål i CS och Medal of honur :wink:

Eftersom jag är skolad att inte ge upp köpte jag mig en xboxkontroll och tänkte att denna tingest är en lätt match att löda om. Genom att löda bort alla knappar och styrpinnar, vidare löda förlängningssladdar mellan lödöarna & kontrolldelarna kan man arrangera om dem så att de passar mina förutsättningar.

Sedan skulle jag utforma ett nytt chassi för bra "ergonomi" för min vänster hand. Jag tänker mig en pistolfattad handkontroll med bägge "stor joyarna" för tummen, de två stor knapparna (som tidigare satt under orgin. kontrollen) för pekfingret och de andra knapparna (de färgglada) längs greppet för de andra tre fingrarna.

Satte mig ner och skruvade upp kontrollen, de första knapparna var rätt enkla att löda bort. Kretskortet är dubbelt så det sitter komponenter på under och över, vilket försvårar bortlödningen. Vissa komponenter är ytmonterade, blir ännu svårare.

Kretskortet har formen som original kontrollen vilket medför att man måste såga itu det och löda om de trådar som har blivit sepererade. (detta gör att få in den i "pistolen". Ett annat alternativ är att bygga in elektroniken i en låda och sedan ha kontrollerna "löst" i pistolen.

Inser att projektet är för stort för mig och min erfarenhet när det gäller lödning o dyl. är begränsad så jag frågar nu er om hjälp.

Är detta projekt över huvudtaget genomförbart?
Om så, finns det nån som kan hjälpa mig på traven eller kan hjälpa till att modifiera kontrollen. Chassit fixar jag själv.

mvh

Henrik
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att såga sönder kretskortet kan vara lite riskfyllt.
Nu har jag ingen aning om hur avancetat kretskort som sitter i en konsoll-kontroll, men jag antar att det är två lager på dem.
Problemet om du ska löda sladdar mellan de avsågade ledningsbanorna är att de oftast är små och även lackade, vilket gör det till ett rent helvete att hantera.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag tror på en separat låda.

Men finns det ingen färdig redan att köpa? Är ju USB standard, nästan iaf.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag vet ju att det var någon här på forumet som var jäkligt insatt i Xbox. Det gåsr säkert att ordna på något sätt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Borde väl gå relativt enkelt att göra om en USBkontroller till Xbox, när det går enkelt andra vägen: http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är usb i en xbox, bara annan kontakt och en extra sladd för något extra(vibrator?).
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

och en extra sladd för något extra(vibrator?).
Yellow (controller type sense)
- http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... index_eng2
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Gul kabel skall enligt rykten vara sync för ljuspistoler.

Har inte orkat mäta för att kontrollera det hela men jag litar på ryktet i det läget.

Visst är det USB. Men dom lär ju köra sina egna kommandon osv.
Fast man vet ju iofs. kommandona efterssom det finns drivrutiner för PC för xbox-kontrollen.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Vore det kanske inte idé att låta kretskortet och all styrelektronik för handkontrollen få en egen liten låda på sladden bara? Så förlänger du bara med kablar till knappar och joysticks. Det borde vara den enklaste lösningen, trots att den är lite klumpig.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

GuruX: Det har ju redan nämts iaf två gånger i tråden... Men det är nog det smartaste.
Användarvisningsbild
Hydro
Kontakt:

Inlägg av Hydro »

detta borde väl fungera på en trådlös kontroll också?
att köra på PC? gud vad soft. i särklass dem snajsigaste kontrollerna
att lira 16-bits spel på..
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Henrik: Jag har inte alls någon koll på X-Box och deras kontroller, men jag har en annan ide som du kanske kan ha nytta av. Skulle det inte hjälpa om en del av knapparna hamnade i ett pedalställ så du kan använda fötterna också?

Det är iallafall en grej jag har funderat på till PC, för att underlätta just CS-spelandet. Tex byta vapen skulle kunna funka att ha som fotkontroll och på så sätt spara några knappar för handen. Nu har jag dock två armar/händer men CS kräver ju ett gäng knappar så en fotkontroll tror jag skulle underlätta även för mig.

/Magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hur som helst förstår jag att du har en begränsning i antal betjäningsmöjligheter. Jag bor i värmland så om du klarar av det logistiska kan du kan ju PM'a om jag kan hjälpa till, inom rimliga gränser är det gratis.
Skriv svar