MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL

Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)

Inlägg av AndreasL »

Om jag inte är helt ute och cyklar så kör man antingen ISO-hållare utan tapp eller DIN69871 med ISO7388 B-tapp.

Måste kolla upp måtten på DIN69871 för att se om det går att köra dom med DIN 2080-tapp utan att de blir för långa totalt.

Det skulle kunna ge ev möjligheter att även köra samma verktyg i de manuella maskinerna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Här hittade jag en elritning http://www.smoregrava.net/Maho/Maho_mh5 ... scheme.pdf

Vad jag kan begripa av den, så är en tryckvakt det enda som är i serie med manövern till kontaktorn.
(bortsett startknappen)

Du får nog haka på en manometer och se hur trycket uppför sig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ang. verktygshållare.
Jag tror det har klarnat lite vad det är för hållare du ska ha.

Det måste vara den modernare varianten på DIN2080, som har ett utv. spår svarvat på halsen.
http://www.kwt-shop.de/popup_image.php/pID/284

Om man tar en sådan här dragtapp, som benämns OTT, och kombinerar med en hållare DIN69871,
då blir måttet från flänsen till spåret rätt.
http://www.kwt-shop.de/popup_image.php/pID/1148

Så jag tror att ISO7388-B inte stämmer.

DIN69871 kan du använda i dina manuella maskiner rakt av. Du måste ha en något längre dragstång bara.
Dessutom måste man, det gäller Maho'n också, ta bort en av medbringarkilarna på spindeln.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Detta börjar ju bli snudd pinsamt.

Själv hinner jag knappt med att grotta i detta så som jag önskar för stunden.
Men då är det andra som dyker in och gör ett jäkla jobb i infosökande och tipsande.

Tusen tack, men lite pinsamt för mig själv. :oops:

Hade tex glömt helt att Arild lagt ut elschema på sin hemsida.
Men som du säger Säter, det verkar enbart vara tryckvakten i serie.

Angående dragtapparna blev jag oxå fundersam först angående ISO7388-B.
Men det är bekräftat både i manualen och från andra Mahoägare att de kör så.
Blir dock en ngt lägre klämkraft än om man kör DIN2080.

Angående DIN2080 så stämmer även det. Det är den modernare varianten som rekomenderas.
Även din ide med dragtapp, modell OTT, stämmer.

Dock kör vi idag med en DIN2080 av modern typ i VMA-fräsen och det funkar perfekt.
Så jag inbillar mig att oavsett om jag hamnar DIN2080 eller DIN69871 med OTT-tapp så bör det funka likvärdigt.

DIN69871 har inte symetriska uttag eller hur var det nu?
Jag får kolla.

Så otroligt irriterande att (nästan) samma saker ska finnas med så många olika beteckningar.
Blir inte direkt smidigt.

Tusen tack för din hjälp!
Var en hel del saker där som jag velat få bekräftat och du skakade även om skallen på mig lite så jag började minnas saker jag läst mig till för en längre tid sedan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Detta börjar ju bli snudd pinsamt."

Vad är det som skulle vara pinsamt?
Det är väl av den här anledningen man startar en dylik tråd. :wink:

Jag är ingalunda någon expert på det här. Bara en vanlig "källarpulare".
Jag tycker sådant här är kul, eftersom man själv varit i samma situation många gånger.

Elektronik kan jag ingenting om. Bara det jag blivit tvingad att lära mig, när någon maskin gått sönder.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Då sitter vi nog i väldigt likadana båtar Säter. :)

Det "pinsamma" var nog mer att medans jag igårkväll försökte göra vad jag kunde för att inte få migrän på riktigt så löser du mina problem och skaffar den info jag borde tillhandahållit redan från början.
Men egentligen är det ett rätt bra upplägg tycker jag. Så länge ni håller er på rimliga löneanspråk får ni alla här på forumet gärna arbeta åt mig. :roll: :D

Så pinsamt, nja. Men jag gillar att försöka göra rätt för mig på ngt vis eller iaf visa den uppskattning jag känner då man får hjälp. Man får försöka vara likadan själv och hoppas man inte blir blåst av hela världen. :doh:

Frågan är om jag hinner med lite pillande med hydrauliken ikväll?
Kanske tom ta ngt foto...

Angående verktygshållare infann sig nu en såndär otrevlig kännsla av villrådighet igen.
Jag hade ju bestämt mig för att köra ISO2080 om jag kunde hitta sådana...men som det känns nu vore nog inte det optimalt om man får storhetsvansinne i framtiden.

Hatar att vela runt, det gör jag så det räcker ändå.
Särskillt då jag redan bestämt mig en gång...ett beslut som inte känns lika 100% rätt längre. :wall:

Vart finns "One size fits all" när man vill ha det?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vaff är detta ISO 2080 på Google ger bara en massa om ytbehandling och sånt :cry:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bengt:
Jag antar att han menar DIN-2080.

"Vart finns "One size fits all" när man vill ha det?"

Jag besökte en kille i Eslöv en gång, som körde med intressanta hållare.
Dessa var kombinerade BT/DIN-69871.

I grunden såg dom ut som BT, men hade ett extra V-spår i flänsen närmast konan på BT.
Detta gjorde att BT-hållaren fungerade att köra även i maskiner avsedda DIN-69871.
Jag har aldrig sett sådana hållare i någon katalog eller likn.
Det kanske finns någon här som vet?

Btr. DIN-2080 så gjorde jag det misstaget en gång i tiden, att satsa på sådana hållare, maskinen saknar vektygväxlare så jag tyckte det var bästa valet.
Med facit i hand skulle man kört med BT istället, eftersom jag skaffade en sådan maskin senare.
Nu står jag med en massa DIN-2080 som bara går till en maskin.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, lite bättre.... Nu blir det lite OT men hoppas det kan accepteras

Finns det någon tabell som säger vad som är vad och varför :shock:

Det är ju en jä-a djungel, min kommande maskin har en 40kona men vilken exakt vet jag inte så det är dags att börja
lära sig om vad som är vad och varför dom heter och är som dom är.

BT/MAS 40
SK40 DIN2080
SK40 DIN69871

http://allesgute-berlin.de/index.php?cPath=71_89

Den killen verkar ha hyfsade priser
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

My misstake tecno!

DIN2080 såklart.

Ja det är en jäkla djungel detta, men man får slänga sig rakt i och hoppas ngn räddar en innan man drunknar. :wink:
Så din fråga känns inte det minsta OT. passar mer än väl in.

H.O, Viking och Säter har avrit mkt hjälpsamma i grunderna kring detta och efter lite Googlande fann jag div siter som visade ALLA mått på rspektive variant. Vilken site det är...minns jag såklart inte nu. Ska se om jag hittar den i hemdatorn.

Vet inte om jag är med helt på hur du menar Säter, men hinner inte reda i det just nu. *stress stress*
Ska läsa igenom och kolla runt lite vid tillfälle.

Så du har redan kört det spåret jag först planerade.
Då ska jag skippa det tror jag. :D

Börjar lukta mer och mer som om jag ska satsa på DIN69871 med OTT-tappar.
Det sura är väl det att tapparna kostar sisådär 70-100 spänn styck...mer än dubbelt så mkt som DIN7388 B. :roll:
OTT-lösningen bör dock ge möjlighet till användning i manuella VMA:n som sagt tidigare så det får nog avgöra.

Ngn med andra åsikter och erfarenheter?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

I vanlig ordning börjar jag med att beklaga och ursäkta mig för att jag inte fixat klart fräsen i helgen och iaf fräst ut ett tiotal, dubbelkrökta, ytor... :roll: :wink:

Vikingen ville se bilder på hydrauliksystemet och det har jag faktiskt kommit ihåg att fixa.
Taskigt ljus runt maskinen (Läs ovan igen för info om varför inköpt armatur inte sitter upp. :wink: ) så blixten slår rätt hårt. Men man ser nog principen för systemets utformning.

Bild
Översikt

Bild
Övre översikt

Bild
Tryckvakten närmst. Provade att justera på den litegranna medans hydrauliken var igång och intervallet för frånslagen följer så fint så fint. Men utan manometer vet man inte mkt av vad som pågår.

Bild
Solenoider (tror jag) i förgrunden. Till vänster den för låsning av rundbordet och till höger den för frigörning av verktyg.
Rundbordet funkar utan märkbara defekter medans verktygslåsning/frigörning sker allt för sakta och under otrevliga ljud.
På varje solenoid kan man se som en axeltapp i mitten. Den för bordet går att skjuta in 5mm för att den sedan ska fjädra ut av sig själv. Den går även att vrida enkelt.
Axeln för verktygsventilen går trögt och är svår att vrida samt att den inte gärna återfjädrar. Trycker jag in den får jag samma elaka ljud som när verktygsbyte ska ske.

Antingen beror allt på just lågt acc-tryck eller så är den även kärvande. Inte så långsökt kanske om man ser hur gammal hydraulolja blir efter ett tag.

Accumulatorn är den blåa behållaren till höger föresten. Jag ska fylla den med 100bar kvävgas och sammtidgt blir det troligen ombygge med snabbfäste för en manometer. Eller så kör jag på en fast lösning.

Får se hur man löser det bäst.

Frågor?
Inga problem, det finns säkert duktigt folk inom området som kan hjälpa till att reda ut i dessa systems uppbyggnad. Själv är jag lekman.

Har tämligen stor tillförsikt att detta är nyckeln till problemet. Hoppas det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ditt Hawe-aggregat ser annorlunda ut än det jag har på svarven, men funktionen kanske är liknande.
Jag kan inte se var motor/pump sitter? Innuti tanken eller?

Ang. accumulatorn så brukar en tumregel vara att förtrycka med halva systemtrycket.
Jag vill minnas att du nämnde att systemtrycket var 100bar, så kolla upp vad acc'en ska förtryckas med.
Trycker du den lika som systemtrycket uteblir funktionen liksom.
Om den nu behöver fyllas?

Med tanke på att du har oljud när du kör verktygslåsningen, tyder ju att pumpen kaviterar.
Har du kollat att det finns tillräckligt med olja i tanken?

Jag tycker hela det här felet börjar luta åt att det är pumpen som suger luft.
Kolla oljenivån innan du gör något annat + kolla någon ev sugsil.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Låter mkt rimligt när du säger det Säter.
Ska börja i rätt ände med felsökningen.

Pumpen ska sitta inne i själva maskinchassiet om jag begripit rätt och syns mao inte på bilderna.

Olja är det upptoppat med enligt konstens alla regler.
Dock var detdär med sil/filter en god ide.

De 100 baren avsåg den info jag har angående fyllandet av accen.
Ett annat bud har varit 80 bar men tolkar jag rätt är det 100 som gäller.
Kolalr såklart upp det bombsäkert med ngn som kan tyska och hydraulik innan en ev fyllning av gas.

Som sagt, ska gå igenom allt grundligt och metodiskt så fort tiden medger detta.
Kännde mig bara tvungen att posta lite bilder så man får vara kvar på forumet. :wink:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är du bombis på att pumpen inte sitter inuti tanken?
Det försvinner en kabel ned i tanken, märkt "3M1", lite svårt att se.
Enligt elritningen så är 3M1, motorn till hydraulpumpen.

Frånslagintervallet ändrade sig när du skruvade på tryckvakten.
Det tyder ju på att tryckvakten fungerar, och att det är den som slår av och på pumpen.
Då kan man vara kanska säker på att det är hydraultrycket som krånglar. (och ej något elektriskt fel)

Nej. montera ett mätuttag eller en manometer härnäst.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

:oops:

Du kan nog ha rätt Säter angående motorn. :wink:

Är allt för trött för att tänka klart just nu...och även när jag skrev förra inlägget.

Angående manometer så är det ngt jag tycker man skulle vilja ha oavsett om det är tryckfel eller ej. Så det blir en bra början att skaffa en sådan.

Är väl Hydroscand eller liknande som man vänder sig till för kvalitetsgrejer?
Eller finns där andra tips på vettiga manometrar som visar en bit över 100 bar och inte kräver att man säljer huset för att finansiera inköpet?
Skriv svar