MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).
Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)
När man kör overtravel i någon axel brukar man kunna hålla någon knapp intryckt samtidigt som joggar ifrån gänsläget i fråga.
Det kan stå "axis release", "OT release",eller liknande på någon knapp. Det kan även vara någon halvkryptisk symbol.
Det kan stå "axis release", "OT release",eller liknande på någon knapp. Det kan även vara någon halvkryptisk symbol.
Kan även vara andra kryptiska knapptryckningar.
T.ex On + Feedhold samtidigt. Leta efter handskrivna startinstruktioner bland manualerna.
Noxin:
Vad är det för racer du har på avataren?
T.ex On + Feedhold samtidigt. Leta efter handskrivna startinstruktioner bland manualerna.
Noxin:
Ja precis ngt sådant vet jag att jag läst på ett annat forum om att köra ifrån trippade givare.
Kanon att ni påminde mig!
Man inser snabbt att det är maaaassor kvar att göra när man tror att man är klar för att börja använda maskinen till det den är tänkt för...
Som vanligt mao.
Kanon att ni påminde mig!

Man inser snabbt att det är maaaassor kvar att göra när man tror att man är klar för att börja använda maskinen till det den är tänkt för...

Som vanligt mao.

Just det. Handskrivna lappar instuckna både här och där kan vara värda hur mycket som helst när man ska sparka igång en gammal maskin.säter skrev:Kan även vara andra kryptiska knapptryckningar.
Noxin:
Ang. hojen så är det en Honda CB350 K4. Dock nåååågot moddad för att bli en värstinghoj för classic racing.
Kan man börja ana en liten upptakt till live-möte racenördar emellan…som dessutom har lite intresse i maskiner och egentillverkade delar. Vore riktigt kul att få se era hojar och höra hur ni byggt om dom.
Nu ska jag försöka leta fram rätt knappkombo för kollning av axlar och "tvångskörning".
Nu ska jag försöka leta fram rätt knappkombo för kollning av axlar och "tvångskörning".
- CNC Viking
- Kontakt:
Bra idé Andreas. Skulle vara kul med lite garage-träffar för utbyte av idéer motornördar emellan.
Har 2 såna här, + en massa godis-delar då den ena skall bli specialbygge framöver.
Vet bara inte hur det skall hinnas med nu när CNC'n skall köras också.
1979 Honda CBX 1047 cc, 6-cylindrig.

Ursäkta detta OT-material i Din MAHO-tråd.
Vi skulle kanske starta en tråd för våra hojar, bilar mm, som vi kan / tänker göra CNC-körda grejor till.
Har 2 såna här, + en massa godis-delar då den ena skall bli specialbygge framöver.
Vet bara inte hur det skall hinnas med nu när CNC'n skall köras också.
1979 Honda CBX 1047 cc, 6-cylindrig.

Ursäkta detta OT-material i Din MAHO-tråd.

Ja för min del så är det absolut inget problem om ni surrar aldrig så mkt hojar i min tråd.
Som jag skrev tidigare, tråden är öppen för saker relaterade till bearbetning, även de saker som kanske har väldigt långsökt koppling.
Men bra initiativ att dra upp en egen tråd iaf.
Då kanske fler intresserade hittar den nya tråden och kan bidra till att vi har trevligt.
Viking, exakt en såndär hade farsan i början på 80-talet.
Så extremt snygg maskin, särskillt i rött.
Sen ljudet...
Hann inte med ngt maskinpill igår, men har fått lite hjälp från olika håll på saker jag ska testa.
Hoppas hinna med det ikväll, om dagens kundmöte går hyffsat smärtfritt.
Som jag skrev tidigare, tråden är öppen för saker relaterade till bearbetning, även de saker som kanske har väldigt långsökt koppling.

Men bra initiativ att dra upp en egen tråd iaf.
Då kanske fler intresserade hittar den nya tråden och kan bidra till att vi har trevligt.
Viking, exakt en såndär hade farsan i början på 80-talet.
Så extremt snygg maskin, särskillt i rött.
Sen ljudet...

Hann inte med ngt maskinpill igår, men har fått lite hjälp från olika håll på saker jag ska testa.
Hoppas hinna med det ikväll, om dagens kundmöte går hyffsat smärtfritt.
"Som jag skrev tidigare, tråden är öppen för saker relaterade till bearbetning, även de saker som kanske har väldigt långsökt koppling."
Jag har tillverkat billet, motor och växellåda, till motorcyckel i mina gamla NC-maskiner från 1970.
Så man kan ha mycket kul med gamla maskiner.
Jag har tillverkat billet, motor och växellåda, till motorcyckel i mina gamla NC-maskiner från 1970.
Så man kan ha mycket kul med gamla maskiner.
Här skulle det vara på sin plats med lite snajdiga bilder på din billetmotor 

Jag har tappat bort bilderna jag tog när jag byggde den. Det är snart 10 år sedan.
Nu sitter det mesta ihop, men jag kan gå upp på vinden och knäppa något nytt.
Det här ser inte ut som en billetmotor man är van att se.
Jag har försökt efterlikna originalmotorn så mycket som möjligt utvändigt.
Jag postar lite bilder i MC-tråden.
Nu sitter det mesta ihop, men jag kan gå upp på vinden och knäppa något nytt.
Det här ser inte ut som en billetmotor man är van att se.
Jag har försökt efterlikna originalmotorn så mycket som möjligt utvändigt.
Jag postar lite bilder i MC-tråden.
Här kommer det fram fakta om folk vill jag säga!!!
Räkna med att jag kommer jaga dig angående växellådstankar den dagen jag spårar ur helt och får för mig att göra en egen drevsats.
Vore riktigt kul att få lite inside på tillvägagångssätt och nga "att tänka på".
Om du inte vill hålla dina kunskaper hemliga förstås.

Räkna med att jag kommer jaga dig angående växellådstankar den dagen jag spårar ur helt och får för mig att göra en egen drevsats.

Vore riktigt kul att få lite inside på tillvägagångssätt och nga "att tänka på".
Om du inte vill hålla dina kunskaper hemliga förstås.
Nja, jag måste göra dig besviken.
Drevsatsen + axlar köpte jag från Quaife, avsedda för Norton/AMC.
Sedan tillverkade jag nytt hus + kulisstrumma + växelförare mm.
Jag har lite kläm på hur det går till med tillverkningen ändå,
efter att jag jobbat något år hos en växellådsfirma för 25år sedan.
Drevsatsen + axlar köpte jag från Quaife, avsedda för Norton/AMC.
Sedan tillverkade jag nytt hus + kulisstrumma + växelförare mm.
Jag har lite kläm på hur det går till med tillverkningen ändå,
efter att jag jobbat något år hos en växellådsfirma för 25år sedan.
Ja mig spelar det absolut ingen större roll om du köpt in en drevsats etc. eller inte.
Låter som mer än kul projekt som jag kan drömma mig bort i.
Jag håller utskik både här och i MC-tråden för att se vad för maskin du "kopierade".
Låter som mer än kul projekt som jag kan drömma mig bort i.

Jag håller utskik både här och i MC-tråden för att se vad för maskin du "kopierade".