Projekt inglasad veranda.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Projekt inglasad veranda.

Inlägg av orvar-e »

Jag har hållit på ett tag nu med att snickra ihop en inglasad veranda. Den som fanns var för liten och inte inglasad plus att taket läckte vatten. Spikarna man använt sig av för att fästa plåttaket hade börja krypa ur och så hade man missat bärande bjälken så det blivit hål utan spik. Inte så snyggt.

Jag började med verandan i slutet av juli, men ni som byggt nått större vet att det tar lite längre tid än man tänkt sig särskilt om man ska hinna med att tjäna sin lön undertiden. Och nån hjälp att tala om har jag inte haft, det är märkligt hur svårt det är att få tag hjälp ibland. Men det kanske inte är så lätt att hjälpa mig heller, är rätt noga ibland och ibland inte. Funktionen är viktigast där det inte syns.

Bild
Så har såg det ut i somras.

Bild
En bild inifrån.

Bild
Roligaste med hela bygget var att riva med motorsåg kl 22.00 på kvällen..... ljum och fin sommar kväll en
ettrigt ylande motorsåg en galning som sågar sönder sitt eget hus. Det kan inte ha sett klokt ut. :mrgreen:

Bild
Mina karate lektioner kom väl till pass innan denna bild. Eller ...?

Bild
Nu är nästan allt bråte borta, dags att börja bygga upp igen.

Bild
Grunden var det som var svårtast, det gäller ju att få rakt annars så blir ju resten av bygget inte
heller särskillt rakt. Kan ju säga det att husväggen var ju inte särskillt rak o fin.

Bild
Lyckligt nog så hade jag lite hjälp, vette tusan hur det gått annars.

Bild
Har är grunden klar.

Bild
Börjat spika på lite panel, tyvärr så vart dörren för liten, vette tusan vad jag sysslade med när jag mätte.
Dörren köpt från byggmax är 210 cm, men jag hade gjort ordning för 200 cm dörr. Det var bara att göra om och
göra rätt. Lyckligt nog så var bredden rätt iaf.

Bild
Inifrån innan golvet har kommit på plats.

Bild
Golvet isoleras.

Bild
Köpte bruntrall på byggmax, trallen var så fuktig att den började möggla där jag hade den förvarad.
Hade jag vetat att den skulle möggla så hade jag nog inte köpt den förren den skulle på plats. Jag
fick inte byta trallen utan byggmax hävade bara att det var utfällning från det tryckimpreggmedelet.
Jo ... tjena sa jag. Dom tyckte att jag skullel lägga virket så det fick torka, och så gjorde jag.
Men efter som man inte var säker så skruvade jag inte fast brädorna, man vill ju inte behöva lossa
400 skruvar ifall jag skulle vara tvungen att byta iaf. Men det där vita luddret trokade bort, och nu ligger
trallen under tak så det finns nog inte så stor chans att jag får problem med möggel i framtiden.

Bild
Här har jag lagt brädorna för att dom ska torka, isolerat och lagt papp på taket, fått in dörren. Och håller på med att
sätta ny vit panel på väggen. Dragit lite kabel och fått in skjutfönstren.... mm

Bild
Här har även skjutdörrarna kommit på plats, och plåttaket fast det syns väl inte så bra. Över skjut dörrarna ska det var
2-glasfönster har beställd dem i dagarna.

Bild
Så här ser det ut i skrivande stund infrån, har en del kvar att göra men utsidan är så gott som klar. Golvet vart
rätt bra efter att det fått torka. Men det var inte helt lätt att lägga då, flera brädor hade blivit propellerformade
och krokiga.
v-g
EF Sponsor

Re: Projekt inglasad veranda.

Inlägg av v-g »

Glöm inte att OSB ska ha lite rörelsemån (3mm) ;)

Ser ut som ni kan fira julafton därinne om allt går som det ska?

Var sitter RGB-belysningen och vilka häftiga features har verandan? :mrgreen:
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tjusigt! :tumupp:

Hur är det med bygglov för den där typen av byggen? Är det så att man slipper ansöka om utbyggnaden är under 15kvm?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Riktigt snyggt det där.

Behöver man verkligen bygglov för något sådant? Huset är ju fortfarande exakt det samma före som efter så det är ju inget som är tillbyggt skillnaden är bara att det nu istället är en inglasad veranda.

Förresten mögel på tryckimpregnerat virke går det ihop? För det ser ju onekligen ut som mögel det där.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tackar! :)
Rörelsemån på 3 mm är säkert inga problem. Än så länge har jag bara tänkt att det skall finnas högtalare och värme där ute. Men det skulle vara kul med en kamera också som tar bild när det kommer någon och man inte är hemma, och sedan presentera bilden på en sådan där tavla. Fira julafton....... jo det tar tid..... alla andra projekt och ideér blir lidande.

Jo man behöver bygglov man räknar det som utbyggnad av huset. Bygger man veranda med en tak yta under 15 kvm och icke
inglasat så klarar man sig från bygglov, ungefär som det var innan, (om jag inte har missuppfattat det).
Verandan är ca 4.5 kvm större nu än innan, strax över 16 kvm.

Jo visst det såg ut som mögel när man hur man än tittade på det, gissa om jag vart förvånad det var ju som sagt tryckimpregnerat. ? Men när det torkade så vart det som vitt pulver mera som utan problem gick att tvätta bort.
Tyvärr så var det jätte svårt att ta några vettiga bilder på det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja det ser jag ju nu att detta är ju större än det var från början, det missade jag.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bygglov vad är det? :vissla: (Detaljplanerat är tråkigt ;) )

Ska du ha omväxlande varmt kallt så sätt stor glipa runt OSBn de suger fukt som bara den om det vill sig.

Det vita pulvret kan vara rester från impregneringen, är det riktigt tryckt virke så väger det bly :D
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mmm ... bygglov ja .... :foliehatt: ...*host*

Närmare bild på det vita som verkade trivas på brädorna.
Bild
Svårt att säga vad det är, men det såg ut som mögel iaf.

Bild
Närbild.

Det är bruntrall från byggmax som jag nämnt innan, den är räfflad, köpte den av den anledning. Men när jag la brädorna på plats med det räfflade upp så såg jag hur illa det såg ut, golvet blev så stökigt fast det inte fanns nått på det. Plus att jag befarade att det skulle bli mer svår städat med all jord och sten från ytterskor, svårare att hålla ett ojämnt golv rent än plant Och så slits nog det räfflade golvet snabbare. Och egentligen så hade jag inte behövt tryckimpregnerat virke heller, men efter som de var bruna så slapp jag måla/olja dem.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det är bruntrall från byggmax

Nja, det är väl faktiskt (enligt ByggMax egen sida) brun trall och inget annat.
Aldrig hört talas om bruntrall.
Och räflat virke som golv låter "spännande" ur städsynpunkt... :-)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Men suck ......
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Står ju impr. dvs impregnerat och det är ju NTR så det ska vara OK vad det "vita" är har jag tyvärr ingen aning om :(

Står ju klart och tydligt hur man kan göra i byggbeskrivningen:
Produktspecifik information
Trall används till altangolv. Produkten är hyvlad på fyra sidor, och har mjukt rundande kanter.

Bruntrallens ena sida är räfflad. Om man väljer att montera denna sida upp, får man förutom ett estetiskt värde även ett bra halkskydd.
Bruntrallen kan naturligtvis monteras med den släthyvlade sidan upp, för ett klassiskt utseende.

Max centum-mått (c/c-mått) för bjälklagsreglarna är 600mm.
Eftersom den här trallbrädan är hela 28mm tjock får man ett mycket stabilt golv om man reglar med detta mått.

Längden på den skruv man använder för att fästa trallbrädorna med, bör vara minst 55mm.
Fäst med två skruv i varje trallbräda och regel. Vid ändskarv kan man förborra för att undvika att brädan spricker.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har nog läst det vid nått tillfälle skulle jag tro. Har iaf följt alla de rekommendationer du uppgett.

Finns det nått smidigt sätt att täppa till springan mellan brädorna? Lite orolig för vad som händer om vatten rinner ner i golvet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej, det finns det inte. Du har valt fel golvmaterial helt enkelt.
Men det går att rädda men blir troligen dyrare än att byta.
Om du vil ha bästa möjliga tätning gör så här. Fräs ett spår mellan alla brädor med handöverfräs (bredd som ett VHS-band), stoppa i en bottningslist typ http://www.bostik.se/Products/Direct/P0187.aspx, Prima sidoytorna med http://www.bostik.se/Products/Direct/P0453.aspx lägg på ett VHS-band (endast magnetremsan förstås), toppa upp med http://www.bostik.se/Products/Direct/P0292.aspx.

En snikigare lösning är att bara stoppa i en bottningslist, prima och foga.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Springorna mellan brädorna är som högst 0.5 mm mellan de brädor som var riktigt tråkiga att sätta fast. Jag insåg inte problematiken förren jag lyckades spilla ute ett glas med saft på tjärpappen som finns under brädorna. Det tog väldigt långtid innan vattnet försvann.

Man är ju ingen snickare så det är svårt att få med allt i när man planerar. :(
Jag kanske får lägga nytt golv ovan på med spontade brädor och sedan lacka golvet.
Borde inte det täta springorna om jag oljar golvet och slipar med fint papper medens oljan är fuktigt. Tänker då att det blir fint trädamm blandat med olja som lägger sig i springorna och tätar till dem?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med så smala springor mellan brädorna så är det mycket möjligt att du få problem sommartid, typ i augusti/september pga ändrad storlek (fuktighetsskillnadsberoende).
Så då återstår att fräsa och nåta med lämplig fogmassa. Med så smala springor behöver du ingen bottningslist, men definitivt något som gör att fogmassan inte sitter fast i botten bara i sidorma (därav VHS bandet eller ett smalare 1/4 tum ljudband (kassettband är nog för smalt)).
Men det blir väldigt snyggt med nåtade golv så har du tiden och orken samt tål kostnaden så kör, det blir jättehäftigt.

Nej, du kan aldrig få det tätt mot vätskor med bara "smuts" mellan plankorna, du behöver något som är flexibelt då plankorna ändrar storlek beroende på årstid.
Skriv svar