Letar efter tyst och effektiv fläkt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Letar efter tyst och effektiv fläkt.

Inlägg av Mindmapper »

Visst är det klart att du ska ta luften upptill. För det talar både faktumet att värme stiger uppåt samt dammproblematiken. Att sedan använda massor med fläktar är ingen bra ide då större fläktar som sagt är bättre på att transportera värme.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av den tysta KoC fläkten. Så tysta fläktar har jag svårt att tro att de finns. :humm:
Användarvisningsbild
treton

Inlägg av treton »

Jag tycker du gör rätt som trycker luften förbi elementet. Generell regel för att flytta på luft med hjälp av fläktar är att sugsidan på fläkten ska vara så kall som möjligt. Luften är helt enkelt tätare ju kallare den är och fläkten får lättare att jobba --> lägre energiförbrukning och lägre ljud.

Jag tycker definitivt du ska överväga ett element som har större ytarea jämfört med en plan radiator.

Vet du ungefär hur stor värmeeffekt du vill avge?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Tar du in luften upptill och blåser den neråt över elementet motverkar du ju det passiva flödet, och fläktarna måste ta i betydligt mer. Vidare kommer ditt filter bli fullt på baksidan om du kör den "baklänges" passivt utan fläktar igång.

Men att sätta en rad med 120mm datorfläktar där nere där man vill ta in luften känns ju vettigt. Nackdelen med ditt första förslag är att konstruktionen blir onödigt djup om man ska få in stora fläktar. Om man istället sätter dem i linje med väggen med standard fläktfilter utanför känns det som en simpel konstruktion. Det kan ju bli lite ljud av att dock.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har ritat om lite, nu ser vi ju bara grejjerna från sidan. Väggen som elementet ska sitta på är 2.8 m cirkus. Så insuget för fläktarna kommer där av bli ganska långt, ett galler ovan list tror jag det blir.

Många element är ju endast ca 50 cm höga, det betyder att man utan problem kan placera en fläkt av stor diameter under eller ovan elementet. Mellan golv och veranda fönster har jag 80 cm, jag har alltså grovt räknat 30 cm kvar minus några cm för byggmaterial. Bra tänkt Jonas L när du på pekade djupet. Se bild.

Bild

Lite ljud isolerande material kan nog komma till heders om man inte tänkt att det ska låta som ett ställverk när man sitter och tar igen sig med en god öl på verandan.

Gillar argumentet om att ha fläkten i botten, jag har ritat så igen så länge, får se vad som går bäst när fiction ska omsättas till verklighet.
Jag är fortfarande på jakt efter element så jag vet inte hur effektiva de kommer vara, det finns några gobitar på blocket men de flesta är ju antingen i skåneland eller norrland, alltså i långtbortistan..... :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ibland får man äta upp det man säger. :)
Blocket ....
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fläkten var tyvärr i största laget ...... :(
Skriv svar