smart card läsare...
- Schnegelwerfer
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på kostnaden hela tiden. Om jag förstår dig rätt så tänker du försöka sälja ditt passersystem, och då har du betydligt större problem än kostnaderna för ett smartcard att brottas med, nämligen marknadsföring.
Fötroendet för din produkt lär ju inte direkt öka när eventuella kunder ser att passersystemet använder begagnade smartcards...
Fötroendet för din produkt lär ju inte direkt öka när eventuella kunder ser att passersystemet använder begagnade smartcards...
Tänk om någon får ett kort som det finns flera andra tusen exemplar av?
Då är det ju enkelt för någon obehörig att få upp låset.
Ganska onödigt iofs att försöka banka i något i dig, har du bestämt dig för en dålig lösning har du det.
Jag skulle iallafall aldrig köpa ett lås med gamla kort, dessutom är ett kort väldigt osmidigt, stor storlek och det går lätt av. iButton, rfid osv är enkelt, litet och håller.
Då är det ju enkelt för någon obehörig att få upp låset.
Ganska onödigt iofs att försöka banka i något i dig, har du bestämt dig för en dålig lösning har du det.
Jag skulle iallafall aldrig köpa ett lås med gamla kort, dessutom är ett kort väldigt osmidigt, stor storlek och det går lätt av. iButton, rfid osv är enkelt, litet och håller.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kan bara hålla med..
Begagnade smartcards är inte så lyckat för ett säkerhetssystem kanske...
Jepp, Ibuttons är grymma till sådant här.
Små och smidiga.
Snabba att läsa utav.
Hållbara, (tål ganska kraftig mekanisk påfrestning, syrafasta, stort temperaturområde mm.)
Kan krypteras.
Ibutton används dessutom mer och mer i lås och säkerhetssystem vilket gör att du inte behöver bära med dig mer än en i nyckelknippan om du har tillgång till flera lokaler/arbeten/hus eller liknande. Smartcards vet jag knappt med mig att jag sett till professionella lås/larm-system.
Små och smidiga.
Snabba att läsa utav.
Hållbara, (tål ganska kraftig mekanisk påfrestning, syrafasta, stort temperaturområde mm.)
Kan krypteras.
Ibutton används dessutom mer och mer i lås och säkerhetssystem vilket gör att du inte behöver bära med dig mer än en i nyckelknippan om du har tillgång till flera lokaler/arbeten/hus eller liknande. Smartcards vet jag knappt med mig att jag sett till professionella lås/larm-system.
-
- Kontakt:
Alla smart cards får ett UNIKT ID-nr i ROM som jag hade tänkt å använda i passersystemet. Så även om det är 2 kort som har identiska filer så är inte ID-numret identiskt.
Sedan hade jag tänkt göra en andrakontroll med att kolla några filer som brukar vara standard.
Och dessutom så kan man göra smart cards tåliga. Man "stansar" ut ett litet SIM-kort ur det stora och sen limmar man den på en liten plastbricka.
Då får man ju en liten smidig nyckel som är nästan lika liten som en ibutton men billigare.
Eller är det nån som ver nån billigare lösning?
Den allra billigaste tillverkningskostnaden är jag ute efter.
Sedan hade jag tänkt göra en andrakontroll med att kolla några filer som brukar vara standard.
Och dessutom så kan man göra smart cards tåliga. Man "stansar" ut ett litet SIM-kort ur det stora och sen limmar man den på en liten plastbricka.
Då får man ju en liten smidig nyckel som är nästan lika liten som en ibutton men billigare.
Eller är det nån som ver nån billigare lösning?
Den allra billigaste tillverkningskostnaden är jag ute efter.
- Schnegelwerfer
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja jisses...
IButtons som rostar ? Har jag aldrig sett, men kanske om man får syra på dem? De jag stött på har möjligen blivit lite repiga i ytan, men någon annan påverkan har jag inte sett. Det som jag tycker är riktigt roligt är att de är så billiga, iaf med tanke sitt ruggade hölje och pålitliga funktion.