Fråga om effekttransistor (tyda datablad)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Schnegelwerfer skrev:Nej, jag menade faktiskt lysdioden i optokopplaren.
Om utgången från uC:n ligger på 5V, eller ännu värre på 0V och det kommer en positiv spänningsspik på jorden, så kan lysdioden bli backspänd.

Jag vet inte heller hur man lär sig en massa om praktisk elektronikkonstruktion förutom med tiden... man tycker ju att det borde finnas någon bok med allmänna konstruktionstips!
Jaha, ok. Om man kopplar en snabb diod från jord till +5V (matningen till µC:n). Borde inte den då kortsluta sådana positiva spänningsspikar på jorden?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det kommer den ju att göra.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Återupplivar denna tråd litegrann. Sitter nu med breadboarden och testar lite men har stött på ett riktigt nybörjarproblem. Köpte lite olika transistorer från Autemashop men hur vet jag vilken pin som är till vad?

Just nu leker jag med IRF 720, datablad på länken nedan.
Är jag blind eller står det inte i databladet?

Jag vill alltså veta vilken pin som är Gate, Drain och Source.
TO220 kapsel...

http://www.elfa.se/pdf/71/07115298.pdf
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det står direkt på Elfas hemsida. Dvs. Gate Drain Source om du ser den med texten mot dig. Annars brukar det stå på första sidan i databladet. Konstigt att de inte har gjort det i det här fallet. Eller har jag också missat det?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tack! Då är det alltså gemensamt för alla TO220 transistorer?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

På dom jag har sett så är det GDS som gäller. Men som du ser i Elfas lista så finns det några få som inte är så, t ex VN66AFD.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag brukar komma ihåg pinouten genom att tänka på "Gör Det Själv", vilket förövrigt gäller det mesta när man vill ha något gjort.
Janne

Inlägg av Janne »

Mät resistansen i glödtråden med en Ohm-meter. Dividera 12V med värdet. Den ström som blir resultatet är minst 10 gånger så hög som den ström som lampan drar vid full effekt.
När det gäller drivspänning till Mostrissor så är Vgs den spänning som behövs för att transistorn skall leda 1 mA!. För att leda fullt behöver en logisk Mos 5 V och en normal Mos 10 V på gaten. Det brukar ingå ett L i typbeteckningen på logiska Mosar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Eller så fegar man..

Inlägg av bengt-re »

Och låter logiken mata en optokopplare som man med samma spänning som effekttrissan har. Jag vet att det är lite fegt, men ibland är feghet bra... Brinner eländet så kan vara säker på att allt till vänster om optokoplaren är helt iaf...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Har stött på ett nytt problem. Jag vill ju absolut driva lampan, inte jorda den - det görs ju som bekant i en bil direkt i sockeln. Problemet är att när jag kopplar transistorn så att den jordar lampan fungerar allt perfekt men när jag låter transistorn driva lampan så lyser den bara svagt.

Jag gissar på att detta beror på att potentialskillnaden mellan Gaten och Source blir fel?

Någon som kan ge några tips?

Jag vill ju inte behöva dimesnionera Gatespänningen efter en förbestämd förbrukare på andra sidan...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Har hittat problemet, IRF720 är en N, HEX. Jag behöver ju en P, MOS som Pihl påpekade tidigare i tråden...
Skriv svar