Time Lapse-kamera
Re: Time Lapse-kamera
Hur tusan gjorde du för att löda in dig på batterianslutningarna? Jag har plockat isär min Ixus 55 så gott jag vågar, men jag förstår inte hur jag ska komma åt batteripolerna. Det ser ut som att du har en liknande kamera så du kanske har något tips?
Funderar på att plocka isär batteriet för att löda mig fast på anslutningarna på insidan (givetvis tömma batteriet). Ser att det finns tre anslutningar på batteriet också, + - och "T". Vet någon vad T är till för?
Funderar på att plocka isär batteriet för att löda mig fast på anslutningarna på insidan (givetvis tömma batteriet). Ser att det finns tre anslutningar på batteriet också, + - och "T". Vet någon vad T är till för?
Jag kom åt dom genom att just slakta batteriet. En av anledningarna till att kameran slängts var att batteriet var nästintill helt slut. Så det är nog det lättaste sättet att göra på förutsatt att batteriet inte har något värde.
Var det gäller T så är den kopplad till skyddskretsen i batteriet. Så du får se till att behålla den när du slaktar batteriet. Så här ser det ut:

Var det gäller T så är den kopplad till skyddskretsen i batteriet. Så du får se till att behålla den när du slaktar batteriet. Så här ser det ut:

Aha okej, jag gjorde på samma sätt för att få in sladdarna nu. Jag får dock inte kameran att boota, känns jättemysko. Lägger på 3.7 volt med rätt polaritet (+ blir på plusmarkeringen på batteriet). T verkar vara termistorutgången ja, och den har jag inte pillat på alls. Har helt enkelt kapat batteripolerna och lägger på spänningen där. Dock så vill inte kameran boota överhuvudtaget med den här konstanta strömförsörjningen och jag har ingen aning om varför. Amperemetern fladdrar till lite grand när jag trycker på knappen men kameran ger inga livstecken ifrån sig överhuvudtaget, funderar på om någon skyddskrets går in.
-
Lägg en kondensator parallellt, du får antagligen en spänningsdipp när kameran startar (hög peekström).
3A++ peek är ingenting för en litiumcell, men kan vara för mycket för ditt nätagg samt klena kablar.
3A++ peek är ingenting för en litiumcell, men kan vara för mycket för ditt nätagg samt klena kablar.
Japp, många kameror suger 3 - 5A i en sekund bara för att testa hur mycket ström det är kvar i batterierna. Klarar batterierna inte testen ... inget leka.
Finns ofta "fixar" så att man kan få kameran att vara snällare, för min SP-350 var den firmware uppgrade och A570 skulle man hålla en knapp inne i 30 sekunder.
Finns ofta "fixar" så att man kan få kameran att vara snällare, för min SP-350 var den firmware uppgrade och A570 skulle man hålla en knapp inne i 30 sekunder.
Hahaha jag lade en kondensator parallellt, hjälpte inte alls. Sen fungerade det plötsligt och jag förstod först inte varför....
Man måste stänga batteriluckan! Sitter tydligen en förbaskad tryckknapp där nånstans som ser till att man inte slår på kameran utan ha stängt luckan
Man måste stänga batteriluckan! Sitter tydligen en förbaskad tryckknapp där nånstans som ser till att man inte slår på kameran utan ha stängt luckan