etsa kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GreatGreat

etsa kretskort?

Inlägg av GreatGreat »

Hur gör man egentligen när man vill göra ett eget kretskort? Hittat massor av tutorials men dessa förutsätter att man redan vet alla stegen. Man skriver först ut kortet på ett papper och fäster det på kretskortet? Men vad gör man sedan (för att få ut det ledande matrielet osv). Är detta nåt man kan göra hemma utan väldigt dyr utrustning?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

skriv ut layouten på ett papper som släpper igenom uv-ljus, gärna oh-papper

ta bort skyddsfilmen från kopparlaminatet och lägg på pappret du skrev ut

lägg papper+kopparlaminat i en uv-låda och belys en stund

ta bort pappret från kopparlaminatet och lägg kopparlaminatet i ett bad av lite framkallningsvätska, gunga kärlet lite fram och tillbaka tills du tydligt ser ditt mönster träda fram, gnugga gärna lite med tummen över det men tvätta av dig noga

ner med kopparlaminatet i en etstank och etsa tills allt överflödigt koppar är borta

klart

/Johan
Fox

Inlägg av Fox »

Det vanligaste sättet att etsa kretskort är nog att använda en uvbox som man exponerar kortet i. Det finns en väldigt bra tråd här på forumet som berättar exakt hur detta går till.

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1725
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

....""gnugga gärna lite med tummen över det men tvätta av dig noga""

AJA BAJA !!! ( inte lära ut dumheter )

Bengt

ps. använd skyddshandske !
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

haha jag visste att någon skulle klaga, sååå farligt är det inte :)

men ok, använd skyddshandske :wink:

/Johan
GreatGreat

tack

Inlägg av GreatGreat »

tack :) har läst den tråden..menar mer vad det är som händer? Man har ett kopparkort där man fäster bilden av kretskortet? Sedan gör den farliga vätskan så att alla koppar, förutom där ledningarna exponerats, faller av?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

från början finns ett lager av fotoresist på kopparlaminatet

när man belyser fotoresisten med uv så reagerar den och löses upp när man doppar den i framkallningsvätskan

efter framkallningen är det alltså bara fotoresist kvar på de delar av kopparlaminatet som du täckte över med ditt mönster

när du sedan etsar så löser etsvätskan upp den koppar som inte är skyddad av den kvarvarande fotoresisten

tills slut tar du aceton eller stålull för att få bort fotoresisten

/Johan
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man behöver inte mer utrustning än dator med skrivare, vanligt papper, ett CD-fodral, solljus och lite kemikalier (framkallare och etsmedel).

Kopparern har ett lager fotoresist, om man belyser fotoresisten med UV-ljus och sedan framkallar löses den upp. Alltså använder man ett mönster så att bara den den av kopparen som ska försvinna belyses. Efter framkallningen ligger det fortfarande fotoresist över ledarna, men inte över resten av kopparen. När man sedan etsar så löses den exponerade kopparen upp av etsmedlet.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

När vi ändå diskuterar detta, va för uv ljus ska man ha? går det bra med solens?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om man vill komma billigt undan för några enstaka kort så funkar det utmärkt med solljus, men det är lite svårt att veta lämplig exponeringstid.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Min lysrörslampa från IKEA har funkat perfa alla gånger.

Borde inte funka men det gör det tydligen iaf.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

cyr skrev:Om man vill komma billigt undan för några enstaka kort så funkar det utmärkt med solljus, men det är lite svårt att veta lämplig exponeringstid.
Då lär man titta på vädret för att se när de blir sol här i sverige :lol:
GreatGreat

Inlägg av GreatGreat »

Verkar schysst. Hur mycket kostar detta då? (UV/Ljus) osv

Måste man inte ha kortet i flera lager? T, ex på IC kretsar sitter ju alla in/utgångar lite hur som helst, blir ju mycket korsningar. Hur fixar man lager?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

innan jag fick tillgång till riktig uv-låda så använde jag min halogenlampa från IKEA där jag tog bort ett uvfilter när jag skulle etsa.

GreatGreat: För det mesta brukar man kunna trixa till layouterna så man använder andra komponenter som bryggor över banorna. Om inte det går så får man kanske lägga en vanlig tråd som bygling eller nollohmsmotstånd.

annars om man vill göra det riktigt fint kan man använda dubbelsidiga kretskort, fler lager än så tror jag inte man klarar av att göra hemma.
Skriv svar