etsa kretskort?
-
etsa kretskort?
Hur gör man egentligen när man vill göra ett eget kretskort? Hittat massor av tutorials men dessa förutsätter att man redan vet alla stegen. Man skriver först ut kortet på ett papper och fäster det på kretskortet? Men vad gör man sedan (för att få ut det ledande matrielet osv). Är detta nåt man kan göra hemma utan väldigt dyr utrustning?
skriv ut layouten på ett papper som släpper igenom uv-ljus, gärna oh-papper
ta bort skyddsfilmen från kopparlaminatet och lägg på pappret du skrev ut
lägg papper+kopparlaminat i en uv-låda och belys en stund
ta bort pappret från kopparlaminatet och lägg kopparlaminatet i ett bad av lite framkallningsvätska, gunga kärlet lite fram och tillbaka tills du tydligt ser ditt mönster träda fram, gnugga gärna lite med tummen över det men tvätta av dig noga
ner med kopparlaminatet i en etstank och etsa tills allt överflödigt koppar är borta
klart
/Johan
ta bort skyddsfilmen från kopparlaminatet och lägg på pappret du skrev ut
lägg papper+kopparlaminat i en uv-låda och belys en stund
ta bort pappret från kopparlaminatet och lägg kopparlaminatet i ett bad av lite framkallningsvätska, gunga kärlet lite fram och tillbaka tills du tydligt ser ditt mönster träda fram, gnugga gärna lite med tummen över det men tvätta av dig noga
ner med kopparlaminatet i en etstank och etsa tills allt överflödigt koppar är borta
klart
/Johan
Det vanligaste sättet att etsa kretskort är nog att använda en uvbox som man exponerar kortet i. Det finns en väldigt bra tråd här på forumet som berättar exakt hur detta går till.
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1725
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1725
-
från början finns ett lager av fotoresist på kopparlaminatet
när man belyser fotoresisten med uv så reagerar den och löses upp när man doppar den i framkallningsvätskan
efter framkallningen är det alltså bara fotoresist kvar på de delar av kopparlaminatet som du täckte över med ditt mönster
när du sedan etsar så löser etsvätskan upp den koppar som inte är skyddad av den kvarvarande fotoresisten
tills slut tar du aceton eller stålull för att få bort fotoresisten
/Johan
när man belyser fotoresisten med uv så reagerar den och löses upp när man doppar den i framkallningsvätskan
efter framkallningen är det alltså bara fotoresist kvar på de delar av kopparlaminatet som du täckte över med ditt mönster
när du sedan etsar så löser etsvätskan upp den koppar som inte är skyddad av den kvarvarande fotoresisten
tills slut tar du aceton eller stålull för att få bort fotoresisten
/Johan
Man behöver inte mer utrustning än dator med skrivare, vanligt papper, ett CD-fodral, solljus och lite kemikalier (framkallare och etsmedel).
Kopparern har ett lager fotoresist, om man belyser fotoresisten med UV-ljus och sedan framkallar löses den upp. Alltså använder man ett mönster så att bara den den av kopparen som ska försvinna belyses. Efter framkallningen ligger det fortfarande fotoresist över ledarna, men inte över resten av kopparen. När man sedan etsar så löses den exponerade kopparen upp av etsmedlet.
Kopparern har ett lager fotoresist, om man belyser fotoresisten med UV-ljus och sedan framkallar löses den upp. Alltså använder man ett mönster så att bara den den av kopparen som ska försvinna belyses. Efter framkallningen ligger det fortfarande fotoresist över ledarna, men inte över resten av kopparen. När man sedan etsar så löses den exponerade kopparen upp av etsmedlet.
-
innan jag fick tillgång till riktig uv-låda så använde jag min halogenlampa från IKEA där jag tog bort ett uvfilter när jag skulle etsa.
GreatGreat: För det mesta brukar man kunna trixa till layouterna så man använder andra komponenter som bryggor över banorna. Om inte det går så får man kanske lägga en vanlig tråd som bygling eller nollohmsmotstånd.
annars om man vill göra det riktigt fint kan man använda dubbelsidiga kretskort, fler lager än så tror jag inte man klarar av att göra hemma.
GreatGreat: För det mesta brukar man kunna trixa till layouterna så man använder andra komponenter som bryggor över banorna. Om inte det går så får man kanske lägga en vanlig tråd som bygling eller nollohmsmotstånd.
annars om man vill göra det riktigt fint kan man använda dubbelsidiga kretskort, fler lager än så tror jag inte man klarar av att göra hemma.