Acctanksbygge (eller ombyggnation snarare).

Berätta om dina pågående projekt.
Niklas-k

Re: Acctanksbygge (eller ombyggnation snarare).

Inlägg av Niklas-k »

Ok, jag tror man dimensionerar den till minst 5% av den totala vatten volymen i hela systemet inklusive radiatorer.

Edit: Skall vara 5% istället för 10%
Norpan

Inlägg av Norpan »

Nära 10% för ett slutet expansionskärl.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kommer köra i runda slängar 7% på mitt system. under 5% börj man inte ligga. Dock beror det på vilken din maxtemp i systemet är också. och hur lågt ner du låter det sjunka.
whynot

Inlägg av whynot »

För er som är orolig över krafterna så har jag en bunt järn som ska råda bot på det hela:
Bild

Tanken ska byggas klar och trycktestas med vatten[/] innan den tas i drift. Trycklöst är inget för mig i nuläget.

Tycker det är synd att Du har dålig koll på krafterna, tror inte din bunt med järn räcker långt. Verkar bli mycket jobb för ett dåligt resultat är vad jag tror.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

blir stiligt detta :)
by the way, jag har en exakt likadan fläkt som du har i dom första bilderna :P det är bra flås i den! men om man skruvar bort insugstratten så blåser det ännu mer :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

whynot:1 bar = 100k N/m² = 10 ton /m2. Omräknat i dm² är vi nere i 100 kilo vilket för en lekman kan tyckas vara mycket men 1 mm² (järn) håller för minst 100 kilo i ren dragkraft (och där ligger jag i underkant) alltså kan helt omöjligt ett 5x50mm plattjärn smälla av om HELA sidans tryck kommer på just detta järn.

Samma med chansen att det skulle bulla ut mellan stagen det krävs oerhört mycket kraft för att trycka ut stagad 4mm plåt. Visst det buktar lite men järn tål det upp till övre sträckgränsen då det blir permanent formförändrat tills ett brott sker. Senast jag bockade 2mm plåt var det ett rent helvette att få den att vika sig så jag har även praktist erfarenhet ;)

Dessutom så har jag sett betydligt sämre stagade tankar med max 1/3 av den stagning jag nu tänker stoppa i och det är inga problem för dem.

Sen är detta väldigt snällt statiskt tryck som inte förändras så väldigt mycket normalt sett.

Vore kul om någon har en KÖPT tank och se hur de är stagade, jag tror inte det är nån våldsam superhightecstagning då skulle en rektangulär tank kosta våldsamt med pengar.

Rifakungen:Den är från Volvons bensinvärmare. Hittade ingen annan :)
whynot

Inlägg av whynot »

Jag gjorde en i 3mm rostfritt 1m i fyrkant och 2 m hög för några år sen med ordentligt med stag trodde jag men den bulade sig överallt, uppe o nere och på sidorna trycket var ~7m högt, 0,7 bar men det visar sig hur det blir.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Beskriv gärna hur du stagade så slipper jag gå på samma mina. :wink:
whynot

Inlägg av whynot »

Jag hade 90° vinklar i 2 mm plåt 100 mm sidor så det blev en trekant när dom var svetsade runt tanken var tre stycken så blev ~600 mm mellan dom och sedan var det stänger rakt genom tanken också men ytorna blev för stora mellan stagningarna.
En yta på 50x50cm = 2500 cm2 och 1 bars tryck=2500 bar Du räknade på 1 dm2 men större ytor lär Du få mellan stagen men prova Du.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Farsan hade runt 15cm mellan sina stag = ganska många stag. Det höll helt ok faktiskt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så tätt lär inte den högen räcka till.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De är ganska långa faktist och de är minst 4mm tror jag. 4 band ger 30 cm "band" sen får man väl göra "rutor" på det då. Fan 2mm vinkeljärn det låter lite barnsligt nästan i jämförelse med mina :mrgreen:

Med de krafterna så hamnar man på 900 kilo på en sån "ruta". Nu är inget gjort ännu då jag ska gå och måtta hur mycket järn jag egentligen har. Fattas det får jag skaffa mer så enkelt är det. Värst är det nog med plattjärn där är det troligen för lite.

Tyvärr är en förbannade massa bollar i luften här så man får ju inget gjort klart :evil:

Inget mer har alltså hänt med tanken just nu för jag väntar på en hålsåg som Jula inte behagade ha rätt fäste till så jag var tvungen att köpa hållaren till den mindre som då har mindre gänga. Fått leja in en kamrat som får svarva en bussning till den :vissla:
J.Reimers
Kontakt:

Inlägg av J.Reimers »

jag har gjort det där för 2 år sedan med "dåligt resultat"

körde med det dock i ca. 6månader under eldningsesongen.

lycka till
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

1 mm² (järn) håller för minst 100 kilo i ren dragkraft
I min hållfasthets bok anges 2000-2200kg per cm², alltså 20kg per mm².
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Beror väl på vad det är för legering. 100% rent järn används väl aldrig inom byggnation...
Skriv svar