Acctanksbygge (eller ombyggnation snarare).

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Acctanksbygge (eller ombyggnation snarare).

Inlägg av v-g »

Inledning:
Jag har ett litet problem med min anläggning som består i att tanken (750l) är på tok för liten, den räcker ett dygn när det inte är allt för kallt men när det är för kallt så kan ni räkna ut resten själv ;)

Syfte:
Jag vill utöka volymen och även isoleringen såpass att jag klarar många dygn utan att elda (även om det är kul att elda ;) )

Förutsättningar:
En c:a 3000 liters oljetank som troligen platsbyggts en gång i tiden och vars öde antigen är skroten eller att förvandlas till acctank. Nya acctankar kostar c:a 15-20000 för samma volym. Hittills har jag lagt ut 500 kronor på vinkel- och plattjärn för stagning. Har även köpt nytt expansionskärl på c:a 265 liter (optimalt var 150-200 kanske) i rostfritt, kostade mig 800 pistoler.

Huset är c:a 90m² / plan och jag har också full källare som även den behöver lite värme, ett rum har element. Rimlig acctanksvolym är 10 liter/uppvärmd m² vilket skulle ge 1800 liter och jag kommer troligen ligga på ungefär det dubbla.

Har en panna som enligt beskrivningen skall vara på 40kW så uppvärmningen av det hela lär dra ut på tiden när det är genomkallt :shock: Men nu är det som det är.

Såhär ser anläggningen ut just nu:
Bild Bild Bild

Detta är resultatet såhär långt:

Kapade loss den gamla stagningen av tanken, sista bilden är stagningen liggande ovanpå tanken.
Bild Bild Bild

Ganska snart efter att jag börjat kapa upptäckte jag att tanken blev rökfylld, så jag fick till att installera ett ventilationssystem, man kan ana det på 3:e bilden ovan och här är resten av systemet.

Bild Bild

Använder munskydd i tillägg.

Dags att fortsätta nu! :madmodder:
danielr112

Re: Acctanksbygge (eller ombyggnation snarare).

Inlägg av danielr112 »

H'rligt
Själv köpte man 3*750 liters tankar för 1500kr som snart ska monteras in :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Intressant projekt, jag förstår problematiken då jag själv bara har 500L vilket räcker i ca 8timmar för att hålla huset uppe i temp efter att pannan har slocknat.

Men varför i hela **** har du gjort bilderna klickbara när dom håller sig inom 700 gränsen?.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mer överskådligt med tumnaglar. Tycker presentationsutformningen är mycket bra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

vi kör 3500 liter på 50kW, det går att elda upp på en kväll tändning vid 18, nytt inlägg vid 21 och fullt vid midnatt (och man har ju kunnat sova sen 21..)

Men då brukar vi elda när de är nere på 40 grader, det blir nästan ett helt inlägg till om hela systemet är nere på 20 grader.

Och jag tycker våra tankar är för små (vi har iof 160 kvm ..)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det någon av er som har eller känner till någon som har acctankarna 'utomhus' pga av platsbrist inomhus?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Och jag som tyckte att mitt hemmabyggda värmesystem såg tillkrånglat ut. :D
Eller det är kanske inte så illa som det ser ut på första bilden.

Inte för att jag misstror dig som tankbyggare, men jag hoppas att du räknat mycket på krafterna i sidoplåtarna, de blir snabbt löjligt stora om du ska ha övertryck i den.
Ett gammalt trix är att ha sin vattenfyllda oljetank trycklös och ett element inuti som värmeväxlare.

Känns som du kan behöva ett lycka till. :vissla:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Våra står i princip utomhus.
I boningshuset står endast en 300 liter elvarmvattenberedare (som matas från en beredare i en av acctankarna(det bodde 6 tonåringar här en gång i tiden...))
Pannan och båda acctankarna står i ett separat hus som är till viss del isolerad, men ytterdörr och liknande är otät (om den är mer än igenputtan) Så mycket av spillvärmen går rakt ut, men samma utrymme används som ett gigantiskt torkskåp för blöta hästtäcken.

Det är en helt underbar lösning, man slipper all röklukt, veden ska inte ner i källaren utan är i marknivå och man har som sagt ett perfekt torkrum (som iof verkligen STINKER)

Norpan: med ett expansionskärl på 265liter låter det som att han kör ett öppet system, så om han inte har ett väldigt högt hus kommer ju inte trycket upp så mycket...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det blir stora krafter även med låga tryck, räkna på 10m vattenpelare, eller ett bar, och en gissad sida på 2 kvm.
Detta hade inte varit nåt problem i en rund tank men krafterna tenderar till att koncentreras till där man inte vill ha dem i en kantig tank.
Jag säger inte att det inte går men det behövs mycket stagningar för att det ska hålla.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej, ser ut att vara ett trevligt jobb :D glöm inte att lägga in en solslinga i botten, detta saknar jag i vårat system. Jag har 2x3000 liter i garaget + 70kW meterveds panna och kulvert upp till huset och en slavtank på 1500 liter med uttag för värme och vatten. På sommrarna använder jag elpatron i slavtank för varmvatten, men skulle vilja koppla in solvärme till garaget som tyvärr inte går idag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog kört trycklöst. Räkna lite på krafterna.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fagge:Det blir överskådligare(som påpekat) samt spar bandbredden på min server. Sen kanske inte alla vill se alla bilder heller.

cobree:Har allaredan solslinga i blivande tekniktanken. Det är en (numera) standard 3-slingors tank där en är ämnad för solvärme.

Norpan:Nä det är inte så avancerat det ser mer ut eftersom en skarvdosa ligger över rören ;) Annars är det nog solvärmen du tänker på det är den nedre röda pumpen som sitter på en.

För er som är orolig över krafterna så har jag en bunt järn som ska råda bot på det hela:
Bild

Tanken ska byggas klar och trycktestas med vatten[/] innan den tas i drift. Trycklöst är inget för mig i nuläget.

Såhär långt kom jag idag:
Bild

Gamla anslutningar bortrensade, rören tagna ur väggen och jag hann också med att polera upp inluftsventilen med stålborsten på vinkelslipen :D
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Intressant projekt!
3-slingors tank där en är ämnad för solvärme.

Precis som det skall vara. Solvärmeslinga i botten på tanken är ett misstag från okunninga tanktillverkare.

Vad har du för Expansionskärl?

Jag skulle nog som sagt tidigare i tråden även överväga lågtrycksystem. De där förstärkningsvinklarna förslår inte mycke!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag önskar dock att jag hade värmeväxlare till solpanelerna men kostar ju några femmor det också. Ja sen tappvarmvattenautomat vore ju också trevligt när man liks håller på :mrgreen:

Nuvarande system fungerar dock bra och det är väldigt enkelt.

Vinklarna i kombination med tvärsgående plattjärn ska nog tåla det tryck som krävs. Plattjärnen ligger till vänster i bild men syns inte så mycket.

Vet inte 100% vad jag har för expansion i nuläget vet bara att det är ganska litet, kanske 30-50 liter och det är snudd på att det räcker nu alltså. Under vinterna hade jag problemet att ibland gick pannan väldigt varm (spånförugn) och då forsade det såklart över, sen när pannan (såklart) hängde sig så sjönk vattenpelaren och trycket dalade.

Kärlet sitter också på vinden dit jag inte går i onödan ;)

Sen vill jag ha ett i rostfritt kärl också känns tryggare på något sätt!
Norpan

Inlägg av Norpan »

>Sen vill jag ha ett i rostfritt kärl också känns tryggare på något sätt!
Anslutet antingen med plaströr eller med en d-nippel av plast för att hålla borta den gode herr Galvani.
Skriv svar