Frågor ang GPS

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Frågor ang GPS

Inlägg av mrfrenzy »

OT: kul samling, har du någon Orbitel? Annars har jag troligen en här nånstans i samlingarna, svensktillverkad, lång utdragbar antenn och stora knappar utan knapplås. ca 10h batteritid.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

http://www.varedu.nu/nordic/html/about.html
Om tjänsten FriendFinder

Friendfinder är gratis att vara med i men det kostar 2kr varje gång du vill se var dina vänner eller din mobil är. Kostnaden debiteras ditt telefonabbonemang. Tjänsten använder tekniken som gör det möjligt att positionera en mobiltelefon med hjälp av gsm nätet och använder således inte GPS positionering. Tjänsten fungerar därför med alla telefoner. Positionen visas på en karta och anges även i text med närliggande ort och område. Positionen kan inte bestämmas om mobiltelefonen är avslagen eller saknar täckning. Positionen ger en noggranhet på typiskt +- 150m inom tätort och +- 1000m på landsbygden. I vissa fall kan nogrannheten variera ytterligare. Alla kan även göra sig osynliga i tjänstens inställningar.

Vad behövs för att använda tjänsten?
Du behöver en mobiltelefon med abonnemang eller kontantkort från någon av de anslutna operatörerna. Du kan då registrera ditt mobilnummer och därefter logga in med det.

Jag har fått en inbjudan, vad ska jag göra?
Om du accepterar inbjudan ger du avsändaren möjligheten att positionera din mobiltelefon. Kontrollera därför vem avsändaren är, titta även på dennes mobilnummer, inte bara alias. Om du inte känner till avsändarens mobilnummer, bör du inte acceptera inbjudan.
En obestämd tid efter man blivit medlem sänder vi ut ett SMS för att påminna om tjänsten. Man kan när som helst göra sig osynlig om man inte vill kunna positioneras. Man kan även avsluta tjänsten om så önskas.

Cookies
Web platsen varedu.nu använder cookies, bland annat för att behålla sessionen mellan navigation mellan olika sidor.
Man kan stänga av cookies i webbläsaren. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett bra sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder.

Tjänsten driftas och utvecklas av Useful Networks AB. För mer information http://www.useful-networks.com
Framtaget av telia för många år sedan.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du vill ha realtids uppdatera GPS-position på en datorskärm som visar var en bil är ... men tycker att 500kr är för dyrt???

Lycka till att hitta något billigare!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Var finns det realtidstracker för 500kr?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

73 USD * 6,95 = 507 så 500:- är väl ett OK närmevärde...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hoppar du in på DX så finns det en hel uppsjö av olika sorter för trackers till olika pris med men där finns och välja mellan.

Oj hade dollar kursen gått ner så mycket på sistonde, hade jag ingen aning om det var bra att veta.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag må vara blind men jag hittar inte den, länka gärna :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sök på GPS GSM tracker på deal extreme så får du upp en del resultat, vissa som direkt har med det att göra och vissa inte.

Tror det är denna som menas:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28710

Kostar 73.34$ inkl frakt.

Edit: det var den som menades ja.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Nu har jag inte kollat länkarna ovan, men om du inte behöver ha reda på positionen dygnet runt, alla dagar i veckan, så vore det väl en bättre lösning med någon form av GPS-tracker som svarar på SMS från din telefon genom att skicka ett SMS i retur med koordinater. Borde gå att mata in i Google Maps eller nåt. Driftkostnaden blir bättre om du bara kör överföring av position när du faktiskt vill ha den.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

APRS kanske kan vara något?
http://www.byonics.com/
slft

Inlägg av slft »

inom amatörradiovärlden heter din app APRS har provat och har lite lådor liggandes
varför använda dyr mobiltelefoni när det finns radio
laban12

Inlägg av laban12 »

Om inte exaktheten är jätteviktig så finns ju även lociloci.com för att spåra mobiltelefoner. Fast kostnad på 5:- i veckan.

Fungerar rätt bra för att hålla koll på frugan! ;)
Skriv svar