Frågor ang GPS

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Frågor ang GPS

Inlägg av Perkla »

Jag har länge funderat på det här med GPS, jag har ju en sån i min bil.. och den visar mig vägen dit jag ska men även massa vägar dit jag inte ska..

Kan man på nåt sätt bygga en lite sändare som är som typ en GPS som jag tex kan ge till nån jag känner att ha med sig i sin bil.. och så kan jag tex se på nån sida på nätet eller nåt vart denna bilen befinner sig hela tiden.. ??

Kan man bygga sånna grejer.. eller kanske köpa.. ??

Har ingen aning om vad dom här grejerna heter heller.. GPS sändare kanske.. ?

Skulle vilja ha ett svar på detta då jag skulle behöva ett par sånna..

// Perkla
limpan4all

Re: Frågor ang GPS

Inlägg av limpan4all »

Googla på GPS tracker så hittar du mer än du behöver.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Såg att dom var ganska dyra dom där GPS tracker...

Verkar inte som man kan se på skärmen på datorn med en röd prick vart fordonet befinner sig.. det är det jag vill ha..

Kanske kan man bygga nåt sånt här själv.. ??

Nån som vet.. ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns såna tjänster att köpa men dessa kostar skjortan och lite till.

En tracker kopplat till 3G nalle som bankar ut sms stup i kvarten är ju ett annat alternativ och sen ett eget program hack för att läsa av koordinaterna från SMSen så har du din röda prick

Billigt = NÄE
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

DX har för $73 och uppåt en GPS/GSM tracker, tror inte du bygger själv till dom pengarna.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno--->

Bara att lägga ner den tanken då...

Jag är inte så nyfiken på vart min andra bil befinner sig lite då och då att jag är villig att lägga ut hur mycket pengar som helst..
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Klart att man kan bygga något sånt här själv.
Men det kommer inte att bli billigare.
Om man utgår från rena standarddelar, typ färdig GPS, färdig liten PC samt en GPRS telefon så kostar delarna mer än en "köpe-tracker". Sedan tillkommer väl ett hundratal timmars kodande...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En GPS-enhet, en mikroprocessor och ett GPRS-modem med dataabonnemang, då kan du göra vad du vill.

Datamängden kostar ju men man kan ju göra så att man ska skicka ett kommando som startar sändning av positioner och ett annat som stoppar detta. Ganska enkelt egentligen men knappast billigt. Självklart kan man utöka funktionaliteten, logga positioner på ett SD-kort eller liknande om man bara vill övervaka utan att vara i realtid osv.
niklo

Inlägg av niklo »

en modern mobiltelefon!? tex nokia e75.
sen finns det nån roliga tjänst på nätet, som jag tyvärr inte minns namnet på, som kan ta emot uppgifterna och lägga upp på en hemsida. sidan kan du titta på med din mobil.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om det handlar om fåtal tillfällen och du vill ha riktig realtidsspårning så skulle man kunna använda kretskopplad GSM (uppringt).

En GPS ansluts med serieporten till en mobiltelefon (tex gammal ericsson som har riktigt serieinterface, inte nokias irr-standard port) via en liten kontrollkrets. Kontrollkretsens uppgift är att "lyfta på luren" när rätt nummer ringer.
GPSen ligger hela tiden och sänder NMEA och när kontrollkretsen svarat så styrs det vidare in på serieporten på mobiltelefonen som då fungerar som modem.

I andra änden kan man ha ett telefonmodem eller en mobiltelefon med serieport som ansluts till datorn. Sen startar man sitt kartprogram och ställer in GPS-port till den porten där modemet sitter. Modemet kommer att skicka NMEA-datat till GPS-programmet som visar en lite pil eller liknande.

Fördel:
Billig hårdvara, gammalt skrot kan användas
Realtid, i princip lika snabb uppdatering som om man var direktansluten till GPSen
Inga konstiga abonnemang, räcker med två mobilabonnemang som stöder GSM-data

Nackdel:
Minutkostnad för spårningen
Troligen ganska elak strömförbrukning
Har ej testat om det funkar, bara spånar :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Johanb---->

Detta låter intressant.. har själv en 50-60 mobiler som ligger i min samling, så det finns det gott om + en massa annat skrot åxå.. ja självklart har man en GPS åxå...

Kanske kan jag göra nåt av det.. men din kunskap menar jag.. ?

Utveckla gärna lite hur du har tänkt att man ska börja så sätter jag igång med testet.. o ser vad jag kan hitta på..

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag rotade lite.. o hittade den ena kartongen med min samling av telefoner, dom flesta har jag använt själv men några har jag fått av människor som snällt donerat till mig eftersom jag har en avsikt med mitt samlande... vill du donera din avlagda mobil går det bra.. jag kan betala ev frakt.. och den måste inte funka..

Nu till saken.. skulle tro att en äldre ericsson skulle funka till detta.. har ju en del sånna..

Bilden talar för sig själv, finns en hel del rarriteter i min samling..

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja där var det ju en del, antikvärde på några.

Men som sagt det som Larky tipsade om DX och deras GPS GMS tracker är väl som gjuten? Tro inte man hittar mycket billigare, finns dessutom en del olika att välja mellan och frakt ingår i priset.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kan detta vara något för dig?
http://www.varedu.nu/
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

lgrfbs---->

Berätta gärna lite vad det är... har ingen lust att uppge mobilnummer och registrera mig på nåt som jag inte vet vad det är...

// Perkla
Skriv svar