Här kommer lite mera godis för gör-det-självare....
Eftersom jag hade de mesta ingredienserna till en oljeavkiljare, så valde jag att bygga min egen skiv-skimmer. Jag designade ett chassi efter mått tagna på kylvätskebehållare samt tillgängligt utrymme mellan maskinen och behållaren.
Färdigt chassi i 1,5 mm plåt, borrat, gängat, slitsat mm. Tack till Janne på Torskinge Plåt AB.
Avstrykar-strips av 30 x 145 x 0,8mm teflon gjorde jag av material jag hade hemma.
Täckplåtarna är av 3mm material för att de inte skall böjas av M4-skruvarna.
230VAC växelmotor hade jag också hemma, tyvärr bara på 2 varv / min. mot önskade 4-6. Men jag får väl bara köra den under längre tid vid varje skimningstillfälle. Oljan hinner definitivt med att häfta fast på skivan!

Svarvade till egen skyddskåpa.
Fick också svarva till ett lagerhus till 10 x 26 x 8 mm 2RS-lagret jag också hade liggandes.
Axeln tillverkades av 10mm rostfritt SS2343 och gjordes 3-delad för att jag skulle kunna dra den bakåt (för trångt uppåt), tilta den och sedan få ut den under maskinen vid ev. servicebehov, utan att hasa fram hela kylvätskebehållaren med 120L vätska. Om man kan / vill göra det kan axeln vara hel och chassit behöver bara vara slitsat i mitten rakt under skimmer-skivan. Till skivnav samt övriga axelkopplingar kan man med fördel använda klämringskopplingar och sk halvkopplingar från VVS-branshen.
Komplett ”moving parts kit”. Skivan är tillverkad av 3,2 mm Akrylplast (plexiglas). Diametern är 300mm. Flashig färg? Tja, jag bara hade denna hemma.
Mock-up för provkörning innan lackering. Skivan går mycket lätt mellan avstrykarna i teflon, även torrt utan olja på skivan. Uppmätt effekt var endast 4W.
Klar och på plats i kylvätskebehållaren.
För att den skall ligga still och tyst klistrade jag på 3mm oljetåligt cellgummi i botten och en bit upp på sidorna.
Skivan är 25mm ovanför behållarens botten.
Plastlåda för hushåll, köpt i varuhus fungerar som oljeuppsamlingsbehållare. Genomskinlig är att föredra så man kan se när den börjar bli full. Skimmern drivs via en timer som är ställd att gå några timmar om natten då oljan flutit upp ordentligt och ligger still.