Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL

Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av AndreasL »

Det är så man blir tårögd!

Så otroligt seriöst och snyggt installerat.
Ser fram emot de första spånerna.
Jag tror det kommer komma många fina saker ur denna maskin.

:tumupp:

Sen får man en rad goda ideer som jag hoppas jag ska kunna låna framöver.
Taket är absolut en sådan ide, inkl lysrör såklart.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack för kommentaren.
Det är det som är meningen med forum. Man bjuder på tips och tar till sig andras tips,
eller ber om hjälp för att lösa ett specifikt problem.

Jag har pulat lite med maskinen i helgen.

Det är så att när man slår på huvudbrytaren så startar flera mindre kylfläktar som sitter på elektronikenheterna i elskåpet. Men ännu en lite större fläkt som sitter ovanpå spindelmotorn går igång utan att spindeln ens är påslagen, och det är jäkligt irriterande om man skall göra riggningar etc. och inte kör något med spindeln för tillfället. Jag vill att fläkten skall starta så fort spindeln startar och sedan är igång lite efter att man stoppat den. Hur lösa detta. Jo, först måste man hitta en signal som säger ”nu startar spindeln”, och det är inte det lättaste. Jag tänkte en hel del innan jag insåg att jag faktiskt hade lösningen rakt framför ögonen:

24VDC-signalen som tänder lampan i panelknappen ”SPINDLE CW”, alltså när maskinen körs i M3-läge, vilket den gör i 99% av fallen. Signalen används till att dra ett litet 24VDC relä som i sin tur aktiverar en fläkttimer (ni vet en sån där toalett-fläkt-grunka) som driver fläkten. När spindeln stannat och signalen upphör, håller fläkttimern igång fläkten i ytterligare 7min eller 15min (ställbart i timern) innan den också stannar.

Det enda som ev. bekymrar mig är om reläspolen belastar kretsen som tänder knapp-lampan för mycket. Skall mäta strömmen imorgon. Tror inte det är mycket.

Jag provade det färdigställda systemet ikväll och det fungerade helt perfekt och enligt mina önskemål.

Kolla in knappen "SPINDLE CW"?
Bild

Jag använder detta 24VDC relä för att driva spindel-fläkten via en Velleman VM154 fläkttimer.
Bild

Velleman VM154 fläkttimer. Den kan drivas med 110-230VAC och belastas max 3A.
Mitt system och fläkt är 220VAC.
Bild

Det färdiga systemet. Velleman-timern sitter på golvet.
Bild
Senast redigerad av CNC Viking 6 oktober 2009, 00:12:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Nu har jag mätt strömförbrukningen som det lilla reläet drar.
Det drar 37mA vid 19V så det blir 0,7W. Glödlampan som kretsen också driver drar 29mA vilket blir 0,55W. In alles får nu kretsen "slita med" 66mA / 1,25W vilket jag tror att den klarar. :mrgreen:
H.O

Inlägg av H.O »

Vet du vad det är för typ av utgång som driver lampan? Antagligen är PLC'ns utgångar ruggade men för säkerhets skull skulle jag sätta dit en diod tvärs över relä-spolen.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack för tipset HO,

Nej, Mitsubishi's manual är inte så ingående, men om jag hittar någon applikationsmanual eller liknande skall jag kolla detta.

Jag har sett att många DC-reläkort har dessa dioder, även DC-utgångarna på strömförsörjningsenheter. Jag hade ett kretskort med ett antal mindre DC-reläer på och tog en av dioderna till min applikation. Dioden har beteckningen 1N 4004. Den borde väl hålla här?

Skall den kopplas in som jag visar här på bilden, med diodens markeringslinje på + 24V-sidan?
Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det blir jobbigt om du vänder dioden, så du gör rätt. 1 A tål dioden så det blir bra.

Ropade du inte "...är klar" lite för tidigt? Du vet väl att det aldrig blir klart? :D
H.O

Inlägg av H.O »

Alldeles riktigt.
När strömmen genom relä-spolen stängs av så gör induktansen i spolen att det bildas en spänningspik. Dioden dämpar denna spik till runt 0.7V istället för flera hundra volt vilket lätt kan slå sönder en transistor switch eller liknande.

EDIT: Fräsen han före...
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack för info'n Fräsen och HO!

Nu har jag har monterat dioder på de två 24V DC-reläer som jag monterat själv.
Allt är svalt, tyst och lungt när man kopplar till reläerna, så då måste det väl fungera. :mrgreen:

OK Fräsen, Du har naturligtvis rätt!
I princip var den ju "körklar" redan när jag köpte den. Efter den stora fysiska genomgången "trodde" jag också att jag var klar när tråden startades.
Det är alla "jag ska bara göra" det ena och det andra som man kommer på och vill göra innan den drar igång på allvar.

Sanningshalten i trådrubriken ökar i alla fall för varje dag som går. :mrgreen:

Visdomsord som man alltid tenderar att förtränga: 1. Beräkna projekttiden. 2. Multiplicera med 3.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bäste kamrat CNC Viking, punkt 2 är en klar undertatement. Jag har hållit på i evigheter med mina maskiner och de blir då alldrig klara utan byggs om och till för det mesta så länge spargrisen tål det hela.

Oavsett, snyggt jobbat
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack Bengt,

Vi får väl ändra punkt 2. till att ha ett "flytande" värde, eller göra som politikerna: Alla utfästelser ändras till "intentioner". :lol:

NEJ förresten - då får vi ju aldrig njuta av våra maskiner.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Det är i alla fall en himla fin brevpress du har än så länge i alla fall :)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Närmare bestämt 5 ton. Ett h***e att få under breven bara. Men Du den rör på sig i alla fall.

Nu håller jag på att färdigställa oljeavskiljaren som skall vara nere i skärvätskebehållaren. För snål att köpa och jag hade alla grejor utom plåtchassit som jag redan fått hjälp med att bygga. Bilder kommer när den är färdig.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Uppdatering av spindelfläkt-styrningen.

Jag laddade ner Mitsubishi's Connection Manual för min kontroll och fann att man inte får belasta någon utgång med mer än 60mA, vilket gjorde mig lite orolig med mitt 66mA set-up.

Då beslutade jag att byta ut universalreläet mot ett modulrelä (14mA) och glödlampan mot en LED-lampa (14mA). På så vis fick jag ner totala strömförbrukningen till komfortabla 28mA, vilket är mindre än vad bara original-glödlampan drog innan!

Hade kunnat få ner det till bara 14mA genom att separera LED-lampan från kontrollkretsen, och sedan tända den med separat ström via en av reläets kontakter. Men då hade jag fått dra fram en ny ledare till lampan och det hade kanske varit lite av överkurs också.

Det nya modul-reläet (Elfa). 24VDC, 1440 Ohm spole, 14mA. Det har inbyggd skyddsdiod också.
Bild

Hittade också på Elfa: EAO 24V, 14mA LED-lampa.
Bild

Funkade bra innan, men är numera säkert också, vilket gläder mig! :D
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Här kommer lite mera godis för gör-det-självare....

Eftersom jag hade de mesta ingredienserna till en oljeavkiljare, så valde jag att bygga min egen skiv-skimmer. Jag designade ett chassi efter mått tagna på kylvätskebehållare samt tillgängligt utrymme mellan maskinen och behållaren.

Färdigt chassi i 1,5 mm plåt, borrat, gängat, slitsat mm. Tack till Janne på Torskinge Plåt AB.
Bild

Avstrykar-strips av 30 x 145 x 0,8mm teflon gjorde jag av material jag hade hemma.
Täckplåtarna är av 3mm material för att de inte skall böjas av M4-skruvarna.
Bild

230VAC växelmotor hade jag också hemma, tyvärr bara på 2 varv / min. mot önskade 4-6. Men jag får väl bara köra den under längre tid vid varje skimningstillfälle. Oljan hinner definitivt med att häfta fast på skivan! :mrgreen: Svarvade till egen skyddskåpa.
Bild

Fick också svarva till ett lagerhus till 10 x 26 x 8 mm 2RS-lagret jag också hade liggandes.
Bild

Axeln tillverkades av 10mm rostfritt SS2343 och gjordes 3-delad för att jag skulle kunna dra den bakåt (för trångt uppåt), tilta den och sedan få ut den under maskinen vid ev. servicebehov, utan att hasa fram hela kylvätskebehållaren med 120L vätska. Om man kan / vill göra det kan axeln vara hel och chassit behöver bara vara slitsat i mitten rakt under skimmer-skivan. Till skivnav samt övriga axelkopplingar kan man med fördel använda klämringskopplingar och sk halvkopplingar från VVS-branshen.
Bild

Komplett ”moving parts kit”. Skivan är tillverkad av 3,2 mm Akrylplast (plexiglas). Diametern är 300mm. Flashig färg? Tja, jag bara hade denna hemma.
Bild

Mock-up för provkörning innan lackering. Skivan går mycket lätt mellan avstrykarna i teflon, även torrt utan olja på skivan. Uppmätt effekt var endast 4W.
Bild

Klar och på plats i kylvätskebehållaren.
Bild

För att den skall ligga still och tyst klistrade jag på 3mm oljetåligt cellgummi i botten och en bit upp på sidorna.
Bild

Skivan är 25mm ovanför behållarens botten.
Bild

Plastlåda för hushåll, köpt i varuhus fungerar som oljeuppsamlingsbehållare. Genomskinlig är att föredra så man kan se när den börjar bli full. Skimmern drivs via en timer som är ställd att gå några timmar om natten då oljan flutit upp ordentligt och ligger still.
Bild
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

När jag ändå var hos min vän Janne (plåtslagaren),

Om man skall skimma olja ur kylvätskebehållaren är det ju totalt onödigt att behöva ta upp olja som inte behöver hamna där från början! Därför har jag också tillverkat en statisk olje-avskiljare som helt enkelt fungerar som en hängränna under Z-axel-gejdrarna. Oljan rinner utmed gejdrarna ner i rännan som leder den till en liten plastbehållare på sidan. Enkelt.

Hoppas nu bara att det inte följer med alltför mycket kylvätska också på köpet. I så fall får jag konstruera om den lite. Jag har dock försökt avskärma övriga öppna ytor så mycket som möjligt.

Gejdolje-uppsamlaren monterad
Bild

Återigen hushålls-plastlåda att samla upp oljan i
Bild
Skriv svar