nån som har tankar/planer kring hemautomatisering? Alla lampor styrda mm mm. Brister ofta pga kallsinnig hustru eller lägenhet där man inte får röra den fasta eldragningen...
Än så länge har jag kopplat upp elmätaren och när programvaran är klar kommer jag kunna se aktuell och ackumelerad förbrukning på en skärm. Skärmen sitter också på plats i hallväggen.
När vedpanna + acktank kommer in kommer jag att övervaka tempraturer där + ute och inne.
Mitt system bygger på Dallas 1-wire och hemma byggd programvara.
Jodå, inkopplad är den, dock inte på rätt ställe. Den ligger på mitt skrivbord med sladdar åt alla håll, och bara med en fas inkopplad. Man är ju lite ivrig att testa!
jack skrev:Kolla nyaste numret av DMZ. Där styr dom kontaktuttag, trådlöst via webben. Kanske kan vara nåt.
Vilket nummer är detta? Är det artikeln "Styr vad som helst via webben" i nummer 4 2005? Har inte tidningen själv, satt och letade i deras artikelregister.
Dom använder sådadära vanliga fjärrstyrbara uttag Länk till Clas Ohlson och kopplar sedan reläer över knapparna i fjärrkontrollen.
Inte direkt nån "rocket science" men ändå rätt funktionabelt och fullständigt säkert för nybörjare att pilla med. Inget pillande med 230 voltsbiten överhuvudtaget.
Edit: Speling eror
Senast redigerad av matseng 10 maj 2005, 12:51:17, redigerad totalt 1 gång.