230v ac brytare special
Re: 230v ac brytare special
Vid närmare tanke kan JFBs strömtransformator + MCU bli en elmätare.. 
Iofs så kanske den trafon har dålig frekvensrespons som kan vara bra för laster som inte är sinusformade?

Iofs så kanske den trafon har dålig frekvensrespons som kan vara bra för laster som inte är sinusformade?
Köp en billig byggcentral så får du allt färdigbyggt med JFB, säkringar och till och med trefas 

Men mäter en personskyddsautomat verkligen strömmen på både fas och nolla (med avseende på säkringsfunktionen)? (Jordfelsbrytarfunktionen mäter givetvis på båda polerna...). D.v.s. finns det "svensk" respektive "norsk" personskyddsautomat (för elsystem med respektive utan nolla)?mrfrenzy skrev:En Personskyddsautomat 6A ger alla funktioner som eftersträvas. Bryter båda polerna vid kortslutning, samt vid jordfel över 10mA. Behövs bara en låda och lämpligt uttag.
Det står ju på sidan att det är en 1-polig automatsäkring. Men det finns antagligen även 2-poliga.
- anders_bzn
- Kontakt:
Då förstår även jag vitsen med personskyddsautomat, jag var inne på att ha en sådan i verkstan jag håller på att bygga men elkonstruktören (fars-gubben) förordade en vanlig säkring och separat JFB. Ska meddela honnom fördelen med personskyddsautomat.mrfrenzy skrev:En Personskyddsautomat 6A ger alla funktioner som eftersträvas. Bryter båda polerna vid kortslutning, samt vid jordfel över 10mA. Behövs bara en låda och lämpligt uttag.
Så då får det bli en sådan då. Tyvärr så får jag en 2-polig JFB över som jag redan hunnit skaffa...
MiaM: strömmen är ju exakt samma på båda polerna så det räcker att den mäter en i säkringsfunktionen.
OM strömmen skulle skilja mellan polerna så löser ju jordfelsbrytaren.
Kolla databladet hos hager.se för att se exakt hur den funkar.
OM strömmen skulle skilja mellan polerna så löser ju jordfelsbrytaren.
Kolla databladet hos hager.se för att se exakt hur den funkar.
Just ja, tänkte inte på det! 
Man kan väl dock räkna med att det bara är okej att stickproppansluta en sån personskyddsautomat om den används som "bonusskydd" och inte ingår i det skydd som elsäkerhetsreglerna ställer krav på?

Man kan väl dock räkna med att det bara är okej att stickproppansluta en sån personskyddsautomat om den används som "bonusskydd" och inte ingår i det skydd som elsäkerhetsreglerna ställer krav på?