230v ac brytare special

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: 230v ac brytare special

Inlägg av mrfrenzy »

Det går som sagt att bygga mycket billigare:
Montera 2149010 i en låda tillsammans med din lampa. Montera ett uttag på lådan dit du ansluter din labbutrustning.
Matningen till lådan ansluter du i ett uttag där det sitter en 1926972.
Kostnad < 200kr
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vid närmare tanke kan JFBs strömtransformator + MCU bli en elmätare.. :)

Iofs så kanske den trafon har dålig frekvensrespons som kan vara bra för laster som inte är sinusformade?
einar

Inlägg av einar »

Köp en billig byggcentral så får du allt färdigbyggt med JFB, säkringar och till och med trefas :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev:En Personskyddsautomat 6A ger alla funktioner som eftersträvas. Bryter båda polerna vid kortslutning, samt vid jordfel över 10mA. Behövs bara en låda och lämpligt uttag.
Men mäter en personskyddsautomat verkligen strömmen på både fas och nolla (med avseende på säkringsfunktionen)? (Jordfelsbrytarfunktionen mäter givetvis på båda polerna...). D.v.s. finns det "svensk" respektive "norsk" personskyddsautomat (för elsystem med respektive utan nolla)?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det står ju på sidan att det är en 1-polig automatsäkring. Men det finns antagligen även 2-poliga.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

mrfrenzy skrev:En Personskyddsautomat 6A ger alla funktioner som eftersträvas. Bryter båda polerna vid kortslutning, samt vid jordfel över 10mA. Behövs bara en låda och lämpligt uttag.
Då förstår även jag vitsen med personskyddsautomat, jag var inne på att ha en sådan i verkstan jag håller på att bygga men elkonstruktören (fars-gubben) förordade en vanlig säkring och separat JFB. Ska meddela honnom fördelen med personskyddsautomat.

Så då får det bli en sådan då. Tyvärr så får jag en 2-polig JFB över som jag redan hunnit skaffa...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM: strömmen är ju exakt samma på båda polerna så det räcker att den mäter en i säkringsfunktionen.
OM strömmen skulle skilja mellan polerna så löser ju jordfelsbrytaren.
Kolla databladet hos hager.se för att se exakt hur den funkar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, tänkte inte på det! :)

Man kan väl dock räkna med att det bara är okej att stickproppansluta en sån personskyddsautomat om den används som "bonusskydd" och inte ingår i det skydd som elsäkerhetsreglerna ställer krav på?
Skriv svar