Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter
Re: Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter
Kolfilter på löpmeter finns på www.oparfymerat.se
Någon som testat?
Någon som testat?
Skulle inte tro att dom filtrerna plockar ut alla farliga komponenter. Utan filter känner man iaf när det är något man inte bör dra in.
Varför inte bygga ett elektrostatfilter med en gång.
http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... static.htm
http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... static.htm
vad är det exakt som ska fastna i kolfiltret?
hur länge "räcker" ett kolfilter?
är det en bra metod att bara köra med kolfilter utan att få ut röken genom ett fönster eller ventilationshål?
Jag läste även någonstans om det var på instructables eller nåt sånt att man kan använda kolfilter som
normalt sett används till akvariepumpar, stämmer det och vilket filter ska man egentligen köpa?
Svaret får väl bli en balansering mellan bäst filter och mest prisvärt, men någon som har förslag?
bara några frågor jag kom på som kanske kunde besvaras
hur länge "räcker" ett kolfilter?
är det en bra metod att bara köra med kolfilter utan att få ut röken genom ett fönster eller ventilationshål?
Jag läste även någonstans om det var på instructables eller nåt sånt att man kan använda kolfilter som
normalt sett används till akvariepumpar, stämmer det och vilket filter ska man egentligen köpa?
Svaret får väl bli en balansering mellan bäst filter och mest prisvärt, men någon som har förslag?
bara några frågor jag kom på som kanske kunde besvaras

Med tanke på Fritzells kommentar "De minsta partiklarna i lödrök är oerhört små, nu kommer jag inte ihåg hur små, men de sätter sig iallafall i aviolerna i lungorna och täpper till så de inte kan ta upp syre. När väl en aviol är tilltäppt är den förbrukad och lungornas funktion har på så vis blivit nedsatt." så lär inte kolfilter räcka och jag instämmer. Däremot kan en kombination av kolfilter och elektrostatfilter möjligtvis göra det.
Om nu dessa småpartiklar ödelägger lungorna men inte luktar så är det nog dom som man ska inrikta sig på. Röken i övrigt kan nog vara lätt frätande. Förutom blyhalter mm.
Själv föredrar jag att röken dras ut, utomhus så man säkert är av med alltihop.
Om nu dessa småpartiklar ödelägger lungorna men inte luktar så är det nog dom som man ska inrikta sig på. Röken i övrigt kan nog vara lätt frätande. Förutom blyhalter mm.
Själv föredrar jag att röken dras ut, utomhus så man säkert är av med alltihop.
Lite kompletterande uppgifter:
röken består av mycket små partiklar, ungefär mellan 1 - 0,1micron stora. (1micron = 0,001mm) Detta leder till att partiklarna kommer ända ner till den del av lungan där blodet syresätts, och kan på så sätt transporteras ut i kroppen.
Saxat från DESAB, men man får samma information av vilken seriös firma som helst som sysslar med lödröksutsug.
Och här kan man läsa bland annat:
Så här används ett punktutsug med munstycke eller sughuv:
- Se till att luftflödet genom munstycket är min. 40 m3/h.
och vad Filtronics filtersystem är uppbyggda av. Kolfilter verkar tydligen vara en av komponenterna.
röken består av mycket små partiklar, ungefär mellan 1 - 0,1micron stora. (1micron = 0,001mm) Detta leder till att partiklarna kommer ända ner till den del av lungan där blodet syresätts, och kan på så sätt transporteras ut i kroppen.
Saxat från DESAB, men man får samma information av vilken seriös firma som helst som sysslar med lödröksutsug.
Och här kan man läsa bland annat:
Så här används ett punktutsug med munstycke eller sughuv:
- Se till att luftflödet genom munstycket är min. 40 m3/h.
och vad Filtronics filtersystem är uppbyggda av. Kolfilter verkar tydligen vara en av komponenterna.
ja självklart, allra helst skulle jag vilja ha ut röken också.. problemet är bara att jag bor i lägenhet och det börjar
ju dra sig mot kallare tider.. vilket betyder = inte skönt med öppet fönster
men man kanske ska ta en titt på classe, de har väl sånt där rör-liknande som är på denna bild..
vet någon vad dessa rör heter? sen bygga ihop någon ställning så man får ut röken genom fönstret ändå..

http://www.instructables.com/files/deri ... MEDIUM.jpg
40 kubikmeter / timme.. det var inte lite drag det.. förmodligen!?
men om man kör en 120mm fläkt och en slang enligt ovan.. kör fläkten på 12 Volt.. då borde det väl gå rätt bra?

men man kanske ska ta en titt på classe, de har väl sånt där rör-liknande som är på denna bild..
vet någon vad dessa rör heter? sen bygga ihop någon ställning så man får ut röken genom fönstret ändå..

http://www.instructables.com/files/deri ... MEDIUM.jpg
men om man kör en 120mm fläkt och en slang enligt ovan.. kör fläkten på 12 Volt.. då borde det väl gå rätt bra?
problemet är bara att jag bor i lägenhet och det börjar
Samma här. Så behöver också komma på en ny lösning rätt snart...
Jag skrev tidigare att fläkten till mitt utsug är på 50W, och att det inte var tillräckligt för mig (använder ett rör, ej bås). Jag måste ha förväxlat med något annat för den var inte på mer än 18W, vilket verkar lite mer rimligt.
Du kan ju prova med en 120mm fläkt men jag är mycket tveksam till att du kommer uppnå något tillfredsställande resultat. Effekten på dessa fläktar är ju sällan på mer än 3-4W. Kanske om du bygger ett bås så röken inte kan gå någon annanstans än uppåt, men om du tänker göra ett portabelt utsug kommer fläkten inte orka med.
Jag blev tipsad om den här fläkten från biltema för ett tag sedan. Jag har ej köpt den men med eventuell PWM-styrning på den skulle den kunna funka riktigt bra tror jag. Då är den ju dessutom kompatibel med ventilationsslang utan någon modifiering.
Jag hade en idé om att man kunde göra delen där röken går ut till ett slags långsmalt rör. Ungefär om man tänker sig den lilla munstycket som brukar följa med dammsugare, fast liksom ett långsmalt som man kunde sticka ut genom rutan på höjden så att säga så behöver inte fönstret vara jättemycket öppet. Det förutsätter ju dock att fönstret öppnas med lodrät origo så att säga.
Samma här. Så behöver också komma på en ny lösning rätt snart...

Jag skrev tidigare att fläkten till mitt utsug är på 50W, och att det inte var tillräckligt för mig (använder ett rör, ej bås). Jag måste ha förväxlat med något annat för den var inte på mer än 18W, vilket verkar lite mer rimligt.
Du kan ju prova med en 120mm fläkt men jag är mycket tveksam till att du kommer uppnå något tillfredsställande resultat. Effekten på dessa fläktar är ju sällan på mer än 3-4W. Kanske om du bygger ett bås så röken inte kan gå någon annanstans än uppåt, men om du tänker göra ett portabelt utsug kommer fläkten inte orka med.
Jag blev tipsad om den här fläkten från biltema för ett tag sedan. Jag har ej köpt den men med eventuell PWM-styrning på den skulle den kunna funka riktigt bra tror jag. Då är den ju dessutom kompatibel med ventilationsslang utan någon modifiering.
Jag hade en idé om att man kunde göra delen där röken går ut till ett slags långsmalt rör. Ungefär om man tänker sig den lilla munstycket som brukar följa med dammsugare, fast liksom ett långsmalt som man kunde sticka ut genom rutan på höjden så att säga så behöver inte fönstret vara jättemycket öppet. Det förutsätter ju dock att fönstret öppnas med lodrät origo så att säga.
Senast redigerad av Fritzell 14 september 2009, 09:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Det finns ju 120mm och 120mm-fläktar 
http://www.sidewindercomputers.com/de12tfexhisp.html
Är å ena sidan lite högljudd, men pumpar å andra sidan typ 340 kubik i timmen ^_^

http://www.sidewindercomputers.com/de12tfexhisp.html
Är å ena sidan lite högljudd, men pumpar å andra sidan typ 340 kubik i timmen ^_^
Ja den var det lite mer tryck i
. Sen finns det ju naturligtvis lite mer kraftiga 230V 120mm fläktar också.

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Då är vi tre (minst)!Fritzell skrev:problemet är bara att jag bor i lägenhet och det börjar
Samma här. Så behöver också komma på en ny lösning rätt snart...![]()

Den fläkt jag skall använda är en Delta ASB0912HH (12V/0,40 A) Om inte detta fungerar skall jag testa med Biltemas motorrumsfläkt.
Den sista delarna i mitt "fläkthus"/"fläktlåda" står och torkar. Därefter skall jag testa och återkommer med lite resultat senare under dagen eller i morgon.
Fritzell, Mao partiklarna förstör inte lungan utan förgiftar kroppen istället? annars 40 m³/h = 11 liter per sekund, rätt bra blås..
toffie, Ett radikalt förslag är att köpa ett likadant fönster som du har i lägenheten och be en glasmästare sätta dit ett ventilationsutblås. Spara orginalfönstret i källaren. Så får du vettigt utblås utan att permanent modifierat lägenheten, eller behöva frysa
Alternativt får man sätta dit en välanpassad skummgummibit i fönsterspringan.
Meduza, En fläkt som klarar 340 m³/h kanske inte låter så mycket vid 40 m³/h vilket är 8.5 ggr långsammare.
Behövs det verkligen så häftigt luftflöde?, tycker röken går väck märbart vid minsta andetag eller vindpust.
toffie, Ett radikalt förslag är att köpa ett likadant fönster som du har i lägenheten och be en glasmästare sätta dit ett ventilationsutblås. Spara orginalfönstret i källaren. Så får du vettigt utblås utan att permanent modifierat lägenheten, eller behöva frysa

Alternativt får man sätta dit en välanpassad skummgummibit i fönsterspringan.
Meduza, En fläkt som klarar 340 m³/h kanske inte låter så mycket vid 40 m³/h vilket är 8.5 ggr långsammare.
Behövs det verkligen så häftigt luftflöde?, tycker röken går väck märbart vid minsta andetag eller vindpust.
Nu finns det ju dom som entusiastiskt drar i sig rök i lungorna flera gånger om dagen, år in och år ut. Om man nu löder ett par timmar i månaden hur mycket kan det skada?
Cigarettrök och lödrök skiljer sig nog en hel del. Men lödröken blir inte mindre farlig för att andra drar i sig cigarettrök.
Sen är människor olika känsliga för exponering.
Sen är människor olika känsliga för exponering.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Har nu monterat ihop lådan och testat lite och det ser ut som om röken sugs in i lådan. Nu återstår bara att kapa slangen i lagom längd och sedan fästa den på lämpligt sätt i ventilationsluckan.
Det enda jag inte är helt nöjd med är ljudet, men det kan jag dölja med musik eller liknande.
Det enda jag inte är helt nöjd med är ljudet, men det kan jag dölja med musik eller liknande.