Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag har på senaste tiden upplevt allt mer obehag då jag suttit med lödkolven i handen. Jag började leta efter vettig produkt men hittade ingen i lämplig prisklass, under 200:- så jag inventerade bra-att-ha-lådorna och hittade en 92 mm Deltafläkt, en LM317 för att reglera hastigheten. Så iväg till närmaste bygghandel och köpte kvartsstav och 4 mm plywood för 45:-.
Efter att ha "kladdat" ihop ett kopplingsschema så gav jag mig på att etsa för första gången och det gick skapligt.
Bild
Bild

Så här ser den färdiga kretsen ut:
Bild
Mått: 37x65 mm

Jag har tänkt montera fläkten i en plywoodlåda med måtten 130x130x120 mm (BxHxD) eftersom jag hade svart och röd sprayfärg hemma så lekte jag klottrare för en stund och detta blev resultatet med provmonterad fläkt:
Bild

För att minimera risken för att något olämpligt skall sugas in i fläkten så hamnar ett aluminiumgaller framför fläkten. Gallret är egentligen till för att laga rostskador på bilar men fungerar utmärkt som fläktgaller.

Bild

Det som är kvar är att en dammsugarslang fästs i bakkant, strömbrytare samt chassiedon 2,1 mm monteras. Dammsugarslangens andra ände skall sitta fast i ett fäste som skall sitta i en vädringsluckan. Fästet till vädringsluckan är inte klart ännu.

Dammsugarslangen är den dyraste komponenten och går på 129:- och är inköpt på närmaste Coop-butik.

Återstår att lura ut att korta slangen och ändå behålla fästet och hitta bästa möjliga placering av fläktreglering.

Har ni orkat igenom allt? Bra! Återkommer med uppdateringar så snart det finns några. :)
Användarvisningsbild
xraid

Re: Lödröksutsug med billiga och enkla komponenter

Inlägg av xraid »

\o/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Funkar det bra.. ?

Tänkte om fläkten orkar trycka in nog med luftflöde i slangen..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Jag gjorde ett preliminärtest och man känner ett luftdrag trots att botten inte är monterad och urtag för brytare och chassiedon släpper ut en del. Märkte dessutom att jag bör fixa till någon form av vibrationsdämpning på fläkten och dels mot underlaget så där rök en tia till.

Återkommer med bättre resultat i morgon eller under helgen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MicaelKarlsson skrev:Jag har på senaste tiden upplevt allt mer obehag då jag suttit med lödkolven i handen.
Du håller i rätt ända va ? ;)

Men iaf, på ett tidigare jobb så byggde vi ihop nåt liknande för att lösa samma problem, trots att man knappt kände draget från fläkten
med handen, så drogs lödröken dit och ut genom slangen.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

"Du håller i rätt ända va ? ;)"

Jag tror det. ;)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag har total allergi mot lödrök och måste använda ustug när jag löder. Men jag skulle nog rekommendera en kraftigare fläkt...

Utsuget jag har byggt hemma drivs av en 50W ventilationsfläkt och den är räcker knappt till. Vad jag skulle behöva utöka mer med är någon slags böjlig slanghistoria som man kan flytta till olika ställen. Ungefär som Filtronics som löper underifrån som man kan flytta dit röken kommer ifrån, tex när man ställer ifrån sig kolven. Tips på vart dylika "stela" slangar finns? Vad ska man söka på? Dammsugar slang var ju inte en helt dum idé. Man kanske kan linda nån ståltråd rund så den behåller sin form..
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Man kanske skulle kunna göra något liknande dessa, som placeras rakt ovanför lödstället. Att dra ut lödröken horisontellt lär ju kräva större/starkare fläkt än om man drar nytta av att lödröken faktiskt stiger hyffsat rakt upp. Men det gäller ju att man får till det hela så inte konstruktionen är i vägen när man grejar.

http://hackaday.com/2008/08/05/how-to-t ... g-station/
http://www.instructables.com/id/Window- ... -just-for/

Edit: stavfel
sneaky

Inlägg av sneaky »

@Fritzell:
Jag vill minnas att jag sett en del lödstationer som har ett utsug monterat på själva lödpennan. Det är en tunn slang som sticker fram nästan hela vägen till själva lödstället. Något sådant kanske skulle kunna vara lämpligt i ditt fall? Nu sitter jag tyvärr inte på några länkar men någon annan vet säkert.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Fritzell skrev: Tips på vart dylika "stela" slangar finns? Vad ska man söka på? Dammsugar slang var ju inte en helt dum idé. Man kanske kan linda nån ståltråd rund så den behåller sin form..
Hur skulle det vara att använda en skrivbordslampa? Alltså använda armen till att fästa slangen och på så vis få en enkelt flyttbar lödrökshistoria.

Av den här sorten:
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

sneaky: Japp, vet precis vilka du menar. Använde sådan på mitt förra jobb. De funkar helt OK men för att de ska få med 100% av röken måste de va ett ordentligt sug. Nackdelen med det är att det kyler ner spetsen. Men i kombination med ett utsug i form av en tratt som är uppochner är de mycket bra.

korp: En sådan i första länken tror jag funkar riktigt bra, om man nu kopplar på en slang och leder bort röken dvs, eller sätter dit ett mikropartikelfilter. Annars sprider den ju bara runt röken och förgiftar hela rummet, för de filtret på bilden gör absolut ingen nytta alls. De minsta partiklarna i lödrök är oerhört små, nu kommer jag inte ihåg hur små, men de sätter sig iallafall i aviolerna i lungorna och täpper till så de inte kan ta upp syre. När väl en aviol är tilltäppt är den förbrukad och lungornas funktion har på så vis blivit nedsatt.

MicaelKarlsson: Det är nog ingen dum idé :tumupp:. Då får man ju en extra funktion på köpet nämligen att ytan där man löder blir belyst :).
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Fritzell, jo att leda bort röken är ju rätt viktigt annars kan det kvitta :) Jag tror jag får ta och projektera på ett sån't där dragskåp. En förvaringslåda från Ikea, en plexiskiva från Clasohlson, en 12cm chassifläkt och en rejäl slang ut genom fönstret borde kunna bli en okay ghetto-lösning.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Låter som en bra idé :). Jag borde egentligen göra något liknande.

En fördel dock med att ha en "portabel" slang istället för ett skåp är om man löder på större prylar, tex om man reparerar en TV eller något annat stort som kanske inte går in i skåpet. Kom på att en större tratt, typ bensintratt med stor pip ihopsatt med en slang skulle kunna funka.

Eftersom jag har fönstret precis framför elektronikbänken har det hittils bara vart att öppna fönstret och ställa fläkten där (förlängd med rör). Men på vintern blir det ju lite kallt att ha fönstret på vid gavel så får nog hitta på en ny lösning :D.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Fick tips om en sådan här för några dagar sedan: http://www.make-digital.com/make/vol19/?folio=123

Om inte min lödräksutsug fungerar skall jag bygga denna variant.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Och på det tar vi ett litet tips! ÖoB säljer kolfilter, även kallade odörfilter till fritöser. dom brukar finnas i samma hylla som dammsugarfilter och sånt. filteret är egentligen bara en ganska stor duk med kolfilter, så det är lätt att klippa till i rätt storlek. :) jag har använt det till röksugar, och det fungerar bra.
Skriv svar