
Värmeproblem med tändspole i bil
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Nej men grenrör etc kanske ligger nära det som skall provas? 

Re: Värmeproblem med tändspole i bil
MChip, vilket bilmärke har tändspolar nära avgasrör/grenrör ??MChip skrev:Nej men grenrör etc kanske ligger nära det som skall provas?
Konstruktören på det företaget har nog inte kvar sitt jobb.
Kjelle
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Jag tänkte mig mer att man är ute i mörkret och fummlar runt med en påse som hänger en bit ner och råkar komma åt något varmt,ursäkta mig men tror ett hemmagjort honungsvin har gjort så jag börjat tänka i andra banor! 

Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Det är ganska vanligt att använda en spole för 2 stift/cylindrar.
Det kallas "wasted spark" och innebär att två stift tänder samtidigt varav det ena tänder bränsle/luftblandningen i cylindern som är i kompressionstakten och det andra tänder i en cylinder där gnistan "slösas" bort och inte stör något.
Fördelen är naturligtvis att man sparar in pengar på färre delar.
Edit: glömde tvåan
Det kallas "wasted spark" och innebär att två stift tänder samtidigt varav det ena tänder bränsle/luftblandningen i cylindern som är i kompressionstakten och det andra tänder i en cylinder där gnistan "slösas" bort och inte stör något.
Fördelen är naturligtvis att man sparar in pengar på färre delar.
Edit: glömde tvåan
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Det stämmer nog bra. Spolen är till tändstift 2 och 3 som inte fungerar. Men det är 2 ingångar till spolen, så det skulle möjligen kunna vara så att det är två spolar i den lilla lådan. Vad är det som styr allt detta? Är det nån typ av effektstyrbox eller är det en databox direkt? Bra o veta nästa gång det händer nåt. Vilket inte kommer dröja med denna bilen.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 6 augusti 2009, 17:46:26
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Kan man på nåt enkelt sätt infoga en jpg-bild här eller måste man ladda upp den på nåt ställe på nätet och sen länka dit?
Sekundären är de två uttagen du ser som går till varsin tändspole och sen jordas ju stiften i chassiet/motorblocket och om du tar bort ett stift så bryter du upp kretsen och det andra stiftet får heller ingen spänning.
Sekundären är helt galvaniskt avskild från primären.
Sekundären är de två uttagen du ser som går till varsin tändspole och sen jordas ju stiften i chassiet/motorblocket och om du tar bort ett stift så bryter du upp kretsen och det andra stiftet får heller ingen spänning.
Sekundären är helt galvaniskt avskild från primären.
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Nix man måste länka til en bild. Änsålänge. Jag tror faktiskt inte att det jordas i motorblocket då kondingen sitter därimellan. Men det spelar ju ingen roll. Jag vill mest bara vara säker på att den är pajj. Men som sagt det är ju mest troligt.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 6 augusti 2009, 17:46:26
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
http://www.ladda-upp.com/bilder/23579/t-C3-A4ndspole
eventuella ballast/förkopplingsmotstånd finns inte med på primärsidan samt att det som ser ut som en vanlig transistor ofta är en spänningstålig komponent och att det sitter andra skyddande komponenter runt denna transistor som är integerade i en klump.
Samma princip på många 4-takts motorcyklar bl a min egen samt även skotrar på två cylindrar.
eventuella ballast/förkopplingsmotstånd finns inte med på primärsidan samt att det som ser ut som en vanlig transistor ofta är en spänningstålig komponent och att det sitter andra skyddande komponenter runt denna transistor som är integerade i en klump.
Samma princip på många 4-takts motorcyklar bl a min egen samt även skotrar på två cylindrar.
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Vad som styr spolen är inte möjligt att säga utan att du avslöjar bilmärke, modell och år.
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Ja jag förlorar ju inget på att berätta att skithögen är en Renault Kangoo 1.4 -98. Jag kommer aldrig att köpa franskt igen vill jag lova.
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Det är inget att tveka på, byt tändspolarna. Om du har en mekaniker som är duktig på märket så har han garanterat en spole liggandes som han har att prova med. Det här är ett jättevanligt fel, inte bara på Renault.
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Renault, Citroën och Peugeot har problem med tillförlitligheten på många punkter inte minst el/elektronik relaterat.
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Så, vad köper man då om man vill minska risken för strul även om bilen börja bli lite till åren/många mil - en japanare ??
- jonnorberg
- Inlägg: 850
- Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
- Ort: Årsta
Re: Värmeproblem med tändspole i bil
Har nu bytt spolen och bilen går som en klocka. Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att få bort rosten i lambdasond-kontakten. Den glappar.