Har nu kommit fram till att min bil går väldans illa när den blir tillräckligt varm. Då slutar tändstift 2 och3 att fungera. Jag har en bil med elektrisk tändfördelning. Så det kommer två kablar till en dubbel tändspole och en kabel ner till jord via en 2.2uF konding och sedan vidare till tändstiften. När motorn blir varm kan man rycka de tändkablarna och bilen går lika dåligt. Nu till frågan. Kan det vara så att två spolar beter sig lika illa pga. värme?
Saken ser ut såhär och sitter på motorblocket.
Jag har ingen koll på vart kablarna som går till spolen kommer ifrån tyvärr. Jag provade att byta tändkabel utan framgång och sedan antog jag att tändspolen var knas då det var 2 cylindrar som slutade fungera samtidigt.
Kan jag konstatera detta fel på något sätt?
I min förra bil mercedes hade jag samma problem med varm motor då tändmodulen satt nära motorn.
Den gick som en klocka tills motorn kommit upp i värme,då blev det ojämn tomgång och massa konstiga fenomen,en ny sån och bilen gick bra igen!
Det är jättevanligt att dom där ger upp, oftast isolationen som blir kass så det blir överslag mot jord, ibland kan man se det i mörkret. Yourex har ersättare till vettigt pris.
Kan ju vara att det är ett tändstift i var ände på sekundären, vet inte om det görs så på bilar men på motorcyklar är det inte ovanligt.
Och som spolen ser ut, med bara en kärna, så är det antagligen så i bilar åxå.
Det var samma pris hos Yourex som hos Mekonomen. Kan man testa så man vet att den verkligen är trasig. Har tid att meka i helgen men inte tid att vänta på delar när jag väl vet vad felet är. Kan man köra in den i ugnen och mäta resistans eller liknande?
Jo det är inget snack om att det inte kommer gnista. Frågan är bara ifall det verkligen är spolen, så det inte är nåt med tändenheten. Spolen sitter på motorblocket och symptomen har med värme att göra. Så det är ju sannolikt spolen.
Norpan skrev:Kan ju vara att det är ett tändstift i var ände på sekundären, vet inte om det görs så på bilar men på motorcyklar är det inte ovanligt.
Och som spolen ser ut, med bara en kärna, så är det antagligen så i bilar åxå.
Funkar det verkligen med ett stift i varje änden på sekundären?
Blir det gnista på båda stiften?
Jag trodde man var tvungen att ha dubbla sekundärer.
När motorn börjar gå dåligt så stanna den och kyl tändspolen med hjälp av en plastpåse fylld med is och vatten, håll påsen några minuter emot spolen, går motorn sen riktigt så är saken klar.
Mycket billigare felsökning än kylspray.
Men hur bra är det om man av misstag får påsen mot motorn och smälter den så det forsar ut is och kallvatten rakt på en varm motor och dennas komponenter?
MChip skrev:Men hur bra är det om man av misstag får påsen mot motorn och smälter den så det forsar ut is och kallvatten rakt på en varm motor och dennas komponenter?