Så här runt årsdagen av detta projekt tänkte jag uppdatera med vad som hänt sedan sist.
När jag skulle ersätta NEXA fjärren såg jag att Kjell o Co sålde ut sin variant för 99:- som dessutom gick på 12V batteri, så det slutade med att jag använde Kjells istället.
Här har ni den med optokopplare ovanpå:
När jag väl kopplar förbi den vanliga strömbrytaren i rummet kommer det vara irriterande att behöva gå till sängen och hämta fjärrkontrollen för att tända ljuset, så jag gjorde mig en "klassisk" trådlös strömbrytare.
Skaffade en vanlig 230V strömbrytare för utanpåliggande montage från Biltema:
Eftersom jag vill ha ett återfjädrande läge tog jag och satte in en liten fjäder mellan vaggan och huset.
Jag använde sedan lödkolven för att värma fjädern, så att den smälte in en bit i plasten:
Tog en likadan fjärrkontroll som jag använder för att styra klockan:
Slängde bort plasthuset och bytte ut teleskopantennen mot en kabel:
Så när man trycker på strömbrytaren kommer en av knapparna kortslutas och signalen skickas till väckarklockan, som i sin tur aktiverar fjärren som styr ljuset.
Vad det gäller inkapslingen, så kommer jag inte att använda den som finns i inlägget ovan.
När det väl kom till att börja på musikdelen kom jag fram till att jag ville ha bättre högtalare än vad som hade rymts i den minimala lådan.
En större inkapsling i mattsvart lackerad aluminium är på ingång förhoppningsvis under nästa vecka.
I samband med detta skippar jag konfrontationsglaset och skaffar någon form av rökfärgad akryl istället.
Här kan ni se MP3-spelaren som jag även den styr med optokopplare.
Den gick på 180:- hos NetOnNet och rymmer 2GB, vilket kommer att räcka gott o väl.
I övrigt fungerar samtliga funktioner och det är finputsning av menysystem samt inbyggnad i den nya lådan kvar.
EDIT: Fixade trasiga bildlänkar