Väckarklocka deluxe [Slutförd] [Mycket bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Väckarklocka deluxe [Slutförd] [Mycket bilder]

Inlägg av StaXico »

Hejsan!

Tänkte dela med mig lite av mitt sommarprojekt.
Efter div. trökiga väckarklockor som antingen inte väcker mig eller är en pina att ställa in blev det dags att skapa en egen.

Klockan kommer att bestå av 4st 2,3" 7-segments LED för timmar och minuter och eventuellt 6st 10-LED bargraphs att räkna sekunder på.
Projektet kommer att baseras på en AVR, närmare bestämt ATmega168.

Ni undrar kanske vad som är deluxe med det hela?
Ja, borsett från storleken på 7-segmentarna så har jag tänkt att styra belysningen i sovrummet, integrera en MP3-spelare och ha en fjärrkontroll.

Det mesta är beställt och de prylar som jag redan fått lägger jag upp bilder på senare idag.

Projektet kommer mestadels att ha hålmonterade komponenter. Sexigt eller hur?!? 8)

/StaXico

EDIT: Ändrade trådrubriken
Senast redigerad av StaXico 29 augusti 2009, 11:49:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Låter som ett bra sommarprojekt. En liten varning bara med sekunder, det kan bli irriterande att se saker röra på sig när man somna.
Förvisso är ben sexiga allmänt förutom ic-ben.

Hur tänkte du göra med mp3 spelaren är det bara on och off eller? hur styr du mp3 spelaren från avr:en?
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Ja sekunderna kanske jag får stänga av då jag ska sova.

MP3-spelaren ska jag in och löda i. Tänker mig att simulera knapptryck via reläer eller optokopplare.
Har köpt mig en iPod-shuffle 1GB kopia på eBay för 60:-
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Att styra en MP3 med optokopplare går alldeles utmärkt. Dock kräver det lite IO pinnar om man inte kör med en multiplexer eller liknande
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Men på en iPod-shuffle kopia finns det inte speciellt många knappar... :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. kanske inte.. :) Desto bättre!
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Det går väl att " prata" med en ipod??
http://www.maushammer.com/systems/ipod- ... emote.html
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Tack marcla!

Lite skeptiskt till om detta finns implementerat på kopian, men helt klart värt att undersöka.

Väntar fortfarande på att de ska skeppa den från Kina, men borde ha den om en vecka eller två.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Här kommer bilder på lite delar.
Ligger en svensk 1-krona på varje bild för storleksjämförelse.

Om intresse finns kommer jag senare i projektet lägga upp en liten lista med inköpställe och dyl. till de prylar som jag byggt ihop det hela av.

Först har vi en av 7-segments displayerna samt några bargraphs.
Bild

Här är den tänkta fjärrkontrollen, vilken går med fasta koder och mottagaren med 4st momentana TTL utgångar (433MHz).
Bild

EDIT: Fixade trasiga bildlänkar
Senast redigerad av StaXico 8 april 2015, 21:35:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Åhhh, dom där fjärrkontrollerna/modulerna är så smidiga att använda, och dessutom billiga :)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har också tänkt på den ultimata väckarklockan.
Kom ihåg att du kanske behöver kunna dimma ner siffrorna. Irriterande när de lyser för starkt.

Du kanske inte behöver det men på min.....när den nu blir aktuell behöver jag 2 eller tre olika larm vid olika tider valbart olika dagar.
Tänkte sätta en LCD-display på baksidan för lättare överblick och inställning

Varför har jag också frågat mig ska en väckarklocka pipa så högt första gången så alla i rummet väcks. Och man själv hoppar högt. Det skulle räcka med en mycket svag signal första minuten sen litet starkare allt eftersom.

Klockan borde också vara så konstruerad att man kan sätta larm stänga av och sätta på larm utan att tända ljuset i rummet. Viket ofelbart väcker ens äkta hälft... :roll

hoppas något av ovanstående är användbart för dig

Håkan
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Intressant med ett väckarklockeprojekt!
Har också funderat på att bygga en egen men då framförallt för att jag har svårt att komma upp på morgonen.
Den jag har nu kan väcka hela huset utan problem och jag sover vidare, det tar ett tag men till slut vänjer jag mig vid ljudet. Tur att det går att ställa om till radio så att man har något att växla mellan.
Iaf. så har jag hitintills test/löst ljusdelen med en (energi)lampa styrd av en digitaltimer, då går att ställa in olika tider för olika veckodagar.

Kanske man kan modifiera den nuvarande så att man får bättre knappar, ljudkvalitet, fler ljud och kanske till och med MP3 som StaXico :D

Fast ett veckoschema hade varit användbart och då kanske det är lika bra att bygga en egen från grunden ... nee har inte tid :?

EDIT: Glömde ju att skriva att min gamla mobiltelefon nu är helt dedikerad till att hjälpa till med väckningen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://geekstuff4u.com/product_info.php ... cts_id=488

http://www.cheaphack.net/2008/01/turing ... clock.html

De väckarklockorna finns också om man vill hämta insperation ifrån de. Dom är väl däremot mer tänkt åt de svårväckta personerna.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En tjusig grej vore om du låter de olika segmenten lååångsamt tändas och släckas i stället för det vanliga digitala av/på switchandet.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är bara att pwm:a lite vid sifferbyte, ser mycket trevligare ut än det vanliga sättet.
Skriv svar