Krångel med en bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hittade en liten mystisk ytmonterad kondensator precis breve lasern. Den sitter på en liten flirp som man kan trycka på så får den kontakt med en liten metallbit. Har den lossnat från där eller sköter lasern det automatiskt genom att skjuta ut metallbiten så den ger kontakt med kondensatorn?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Den förklaringen ger jag dagens pokal till :)
Har du någon bild?

Prova annars att jorda den o se vad som händer. Kan ju nästan inte bli sämre.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hahah,
"kan nästan inte bli sämre" Den var bra. Så ologisk så jag förstår inte riktigt vad som menas.

Hmm lite svårt att förklara. Det sitter liksom en kondensator på en ledare som vi kallar ledare nr.1 och trycker man på den så går den emot en metallyta så den även får kontakt med ledare nr.2 men jag vet inte om den ska va emot där hela tiden eller den lilla metallbiten kan åka ut för det ser ut som det sitter en motor där med. Ska dra ut och ta en bild återkommer strax!

edit: Bilden
har ringat in den mystiska kondensatorn

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Så vad tror ni.. finns det nått hopp om att få igång den här eller är det bara slänga?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

ett ekonomiskt svar är.. släng den.. eller sätt den upp på hyllan med grejer som du kan fixa i framtiden.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo men det känns så extremt synd bara :( Ifall jag fick igång den hade jag ju en bilstereo för 100kr. Nånting måste ju ha hänt eftersom när jag tog hem den gick den ju igång och gick i över en halvtimme, sen när jag tog ut skivan och pulade lite så började den strula. Kanske var nån del som helt enkelt lade av. men men...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag röstar på släng den/spara för framtida projekt. Dra sedan igång något meningsfullt, som att bygga en trådlös diskmaskin för glasögon från Synsam.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

servicemanual kan du beställa på www.getmanual.com kostar ca 70:- och fort går det nån timme bara.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

ensten :D

DeejayPa>> Jo den sidan är väldigt bra, frågan är bara vad skulle jag kunna göra med en manual som jag inte kunnat göra utan den? Jag har ju gjort alls som går att göra känns det som. Skruvat på nästan allt som går att skruva på, smörjt upp alla mekaniska delar, rengjort lasern osv.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det är just det att man kan ha varit å skruvat på en massa saker som inte har med felet och göra. det blir bara flera fel.. de som dom vanliga servicemanualerna till bil cd brukar inehålla är ju sprängskis på cd delen bla och olika inställningar så det är ibland ett måste.
70:- är ju inte så mycket men iof är ju inte apparaten värd något så..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nä det är sant att när man inte vet vad man gör brukar det bara bli värre. Tack så mycket för filerna du skickade, det lutar åt att det antingen är smutsig/trasig laser eller lins alt. felaktig fokuseringsservo. Motorerna fungerar iallafall. eller ja dom snurrar iallafall. Tråkigt nog har jag inget direkt bra för att rengöra den med. Det enda jag har hemma är aceton men det sägs ju vara hårt mot plast. Det är klart att om jag köpte manualen för 70kr och den skulle hjälpa mig så pass mycket att jag fick igång cd:n skulle det ju lätt vara värt det..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vart kan man köpa isopropanol förresten?

Edit: Såg att elfa hade den här. Ser rätt trevligt ut får nog bli en sån nästa beställning!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Exakt en sån flaska har jag hemma oxå kostade 29:- på nedis. men jag beställde från kjell&co 1liters flaska oxå.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm det var ju mycket mer värt att köpa 1liter för 99kr än 125ml för 63kr inkl moms på elfa ju. Vad är nedis förresten? Adress?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nedis är sånt där rolig företag som bara säljer till företag tyvärr=(
www.nedis.com
Skriv svar