Krångel med en bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Krångel med en bilstereo

Inlägg av Fritzell »

Tja. Tog hem en Bilstereo/CD igår som CD delen tydligen krånglade med. All elektronik fungerar perfekt och radio delen likaså och till en början fungerade cd:n också men efter jag kört stereon en stund tog jag ut skivan och satte i den igen och så stog den och tugga 10-15sek sen spottade den ut den.
Jag skruvade isär den och det verkar som det rör sig om ett mekaniskt fel. Den suger in skivan, startar motorn för att snurra runt den men det låter som om läshuvudet inte får nån kontakt med skivan.
Jag testade att smörja upp lite kugghjul och andra rörliga delar med lite 5-56, gjorde ingen nytta.

Det jag vet är att läshuvudet har iallafall inte kärvat fast utan kan röra sig. Märket är JVC en 4x35W. Väldigt tacksam för hjälp

/Fritzell
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

testa med att göra ren linsen. Funker inte det är nog lasern trasig.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Den sitter väldigt krångligt till men det borde jag ju gjort. Går det bra att torka av med vatten?
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Du kan även prova att justera lasern. Sitter en trimpot i närheten av lasern/linsen, Prova att vrida lite på den och testa sedan. Blir det sämre testa o vrid åt andra hållet. Kan va bra att försöka komma ihåg hur mkt man vred så att det är lättare att vrida tillbaka för att justera igen. Vissa skivor är känsligare än andra. Du kan prova att spela några olika skivor och om någon funkar är det rätt troligt att det är detta fel.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha jag den lade jag märke till.

Jag testade att torka av lasern och då tog den en skiva och började spela men när jag bytte låt vägrade den igen och spottade ut skivan. Jag rymde från middagen nu så jag får testa att vrida på potten efter maten. Tack så mycket för svaren!
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Jag brukar markera hur pottarna står med en spritpenna. Ibland hjälper det att justera lite, men oftast är lasern dålig och måste bytas. Den brukar vara rätt dyr till bilstereo också.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo men det konstiga är ju att precis när jag fick hem den och körde den gick den minst en halvtimme. Fast den kan ju ha slitits ut under bara den tiden. Har inte hunnit testa att ändra på potten än så jag återkommer senare ikväll
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Sketna cd.. nu startar inte ens motorn när jag stoppar i en skiva. Fast motorn funkar när jag kopplar på separat spänning. Kanske inte skulle tatt på den där smörjoljan... finns det några chanser att få igång cd:n? Den funkade ju trots allt när jag fick den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att det är plastkugghjul och 5-56 förstör dom helt enkelt! De lösas upp av skiten och man får aldrig använda olja-baserat smöjrmedel på plastdetaljer om inte de är specade för det!

Använd t.ex. silicon-fett i form av bromsokfett, finns i lätt rinnig och "trög" fett kvalitet, det finns även speciella plast-fetter som är ungefär likadan men utan färg.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jaha där ser man misstänkte nästan det. Fast kugghjulen som matar ner skivan och armen som lasern går på funkar perfekt, det är bara motorn som inte drar igång och lasern som inte läser. :( Jag vill gärna få igång den här! Ska se om jag kan torka bort oljan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det står iofs på min 5-56-burk att det inte löser upp plaster
Användarvisningsbild
Eagle
Kontakt:

Inlägg av Eagle »

Använd silikonspray för att smörja plast.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Lasern måste hitta skivan innan motorn får tillåtelse att starta. För jag antar att du menar spindelmotorn?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Om den tuggade 10-15sek, så vet jag vad felet är. Du ska inte stoppa in pengar i den. Sekunder förkortas bara "s". :lol:
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Grafitfett ska man smörja med. Jag tror inte lasern är dålig, försök inte justera strömstyrkan på den.
Skriv svar