Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Mördarsniglar

Inlägg av squiz3r »

ElectricMan skrev:Jag och en kompis alltid säga att man borde kapa bort skåne och skuffa över dom till danmark där dom hör hemma! :badgrin:
Jag hjälper gärna till att gräva bort Skåne från övriga Sverige så att vi slipper alla stockholmare!!! :twisted:

(Hmm... Nu börjar man känna sig elak! :) )
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kan det vara så svårt att hålla sej till topic? vi kanske ska göra en till tråd om hur sverige ska se ut... :doubt:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nä nu jävlar är det krig. :evil:
För ca 1 vecka sedan började kran vattnet att lukta konstigt (egen brunn) sur kloak-aktig stank.
Så nu i helgen lyfte jag på brunnslocket & fick se ett 15tal döda slemmiga halvt upplösta sniglar ligga å bada i brunnen. Fy helvete vad äckligt…. :sick:
Så vi satte igång med att hova upp dom jävlarna & sen tömde brunnen med hjälp av den vanliga hydrofor pumpen. Men den suger ju inte riktigt ända ner så vattnet luktar förjävligt fortfarande.
Så idag ska jag testa med att försöka tömma brunnen på nytt men med en rejäl dränkbar pump i stället. Å hoppas på bättre resultat.
Finns det några andra knep?, kan man slå i lite klorin eller nått för att försöka få dö på dom sista stinkande bakterierna i brunnen?.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Skulle tro, om du nu ska ha i sånt i brunnen öht, att det är bättre med en klortablett till en pool är klorin iallafall.
Har du eget avlopp åxå så kan det bli konstigt i det av klor, när alla de små som bor i brunnen ställer in tofflorna.
Prova att pumpa ur brunnen ett par gånger innan du försöker med klor, försök spola sidorna åxå.

Men jag kan tänka mig att den lokala vattenförbrukningen kommer att minska lite grann. :vissla: :mrgreen:

Edit:
Om du fixar en dränkpump så kan du iofs ha i klor i brunnen ett tag och pumpa ur den med dränkpumpen när det fått verka nån dag, utanför avloppet, och även spola väggarna med den.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

natriummhypoklorit eller vad det nu heter, ger klor
eller en ozongenerator (bygg själv : :wink: )
uvljus i mängd

töm , högtryckstvätta och spola ur den några gänger

skaffa brunns ål
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jippi Pumpjävlen gick i 20 sek sen sa motorns kondensator upp sig. Så dagens försök sket sig. Det får bli flaskvatten i kväll också, & ett nytt försök i morgon med en annan pump…
Jo jag pratade med det lokala vattenverket idag, & di tyckte också att jag skulle skrubba vägarna med en lättsam klor lösning. Och sen helst spola runt, men det är ju inte det lättaste när man inte har något att spola med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nä det blir ju lite moment 22...
Men det brukar finnas företag som pysslar med sådant. Spolbiltjänst eller liknande.

Det började lukta något liknande om vattnet i sommarhuset efter att vi bytte pump, så det kanske är något liknande där... :humm:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Brukar inte kommunen eller kanske räddningstjänsten ha pumpar att låna ut vid t.ex. översvämningar?
Vore ju kulare med en pump man vet var den varit innan, men med tanke på vad du haft i brunnen kan det väl inte bli så mycket värre ändå.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

En dränkbar pump kostar inte många spänn på rusta, tex.

\\Sky
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

sky_eye: Men det va väll en sån han köppte som gick isönder efter 20 sek??
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo allra smidigast vore att få hem en tankbil som blåste rent ordentligt, men det är långt ifrån gratis. Såvida man inte säger att man är ett negerbarn & bor i afrika, för då hade det helt plötsligt varit synd om en & bistånden hade flödat in.
Nu fick jag tag i en annan rejäl pump, som jag använde till att först köra runt vattnet inuti brunnen & spolade rent väggarna efter att ha häll i en hel del klor. Sen tömde jag allt.
Och i morgon när vatten nivån har återhämtat sig så får man väll köra ytterligare en sköljning av väggarna så man får veck kloret som lär sitta inbitet i cement ringarna.
Så om ett par dagar borde man kunna få upp lite friskt vatten får man väll hoppas.
Vi göt även dit en extra brunnsring idag, så nu måste sniglarna klättra ordentligt om dom ska lyckas ta sig upp & in i brunnen i fortsättningen.
Skriv svar