Mördarsniglar
Mördarsniglar
De otäcka sniglarna närmar sig vår tomt, grannarna har väldiga besvär med dem men vi har klarat oss än så länge. Jag tänkte förbereda mej med diverse olika motmedel, har testat lite olika varianter av plockare, men skulle helst vilja fixa något så att man slipper plocka själv.
Finns det någon som har testat nån robotvariant?
Har grubblat på ett litet fordon som åker omkring och samlar upp sniglar och sedan tömmer dem i en behållare med salt eller liknande. Man kan ju använda sig av gräsklipparrobotarnas princip där. Men finns det något bra sätt att detektera sniglar?
Medel som man strör ut kan nog hjälpa i vissa fall, jag vet dock ingen som har testat och blivit nöjd, så jag tänkte skippa det.
Tankar?
Finns det någon som har testat nån robotvariant?
Har grubblat på ett litet fordon som åker omkring och samlar upp sniglar och sedan tömmer dem i en behållare med salt eller liknande. Man kan ju använda sig av gräsklipparrobotarnas princip där. Men finns det något bra sätt att detektera sniglar?
Medel som man strör ut kan nog hjälpa i vissa fall, jag vet dock ingen som har testat och blivit nöjd, så jag tänkte skippa det.
Tankar?
-
-
Är trädgården liten så går det att komma undan rätt enkelt, "slippers" runt kanten av trädgården, eller i alla fall någon form av träkant, som man behandlat så den inte börjar ruttna direkt.
Sen sätter man två fria koppartrådar parallelt med varann på sidan av "kanten" och kopplar in dessa till en ackumulator, 12v eller 24 volt. Denna spänning räcker för att döda sniglarna, men är ofarlig för husdjur och småbarn, om ni inte har sniglar till husdjur då.
I annat fall så har jag sett lösningar med små behållare med vanlig öl i botten och nån teflonliknande yta på sidorna, sniglarna drar sig till ölet och kommer sedan inte upp igen pga teflonet och drunknar i ölet.
Sen sätter man två fria koppartrådar parallelt med varann på sidan av "kanten" och kopplar in dessa till en ackumulator, 12v eller 24 volt. Denna spänning räcker för att döda sniglarna, men är ofarlig för husdjur och småbarn, om ni inte har sniglar till husdjur då.
I annat fall så har jag sett lösningar med små behållare med vanlig öl i botten och nån teflonliknande yta på sidorna, sniglarna drar sig till ölet och kommer sedan inte upp igen pga teflonet och drunknar i ölet.
Problemet är att vi har en mycket stor trädgård, så det var därför jag tänkte på någon robot som kunde täcka av en stor yta och dumpa sniglarna någonstans så att man slipper den hanteringen också. Men kommer de väl in i trädgården är det nog enklare metoder jag börjar med, ska kolla upp ölfällorna mer, har hört om dem men vet inte hur effektiva de är.
-
Nog för att mördarsniglarna kan vara ordentliga skadeskapare, men att plåga dem med salt anser jag höra till det mest inhumana som finns. Det kanske beror på att jag är pacifist, men kanske också inte.
Jag traskar omkring i trädgårdslandet med en liten metallburk som jag samlar sniglarna i. När jag är klar häller jag i ett par centiliter T-sprit - vilket de dör rätt fort av - och tänder på.
Flamberad escargaux, helt enkelt.
Jag traskar omkring i trädgårdslandet med en liten metallburk som jag samlar sniglarna i. När jag är klar häller jag i ett par centiliter T-sprit - vilket de dör rätt fort av - och tänder på.
Flamberad escargaux, helt enkelt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Det är ju klart att dom skiter en del. Men det går "ganska" bra att styra vart. Ankor skiter helst i vatten eller när dom just har drukit så det är ett tips... Sedan så är ju ankskit ett biologiskt och bra gödningsmedel samt extremt lättlösligt i vatten dvs efter bara en skur så syns ingen ankskit alls. Om man har delar av trädgården som man absolut inte vill ha ankor i (läs skit) så behövs bara en mycket enkel inhängnad, dom flyger inte över och klättrar extremt dåligt. Jag har läst någonstans att 10m2 gräsmatta räcker för att hålla en anka lycklig med mat men då blir det inte särskilt snygg gräsmatta som resultat. Så mina får fri tillgång till råg-vete i sitt ankhus där dom sover om nätterna för att hålla räven borta. Med dom instängda om nätterna så hittar man ju ankäggen lätt på morgonen när man släpper ut dom, och som alla vet så är ju ankägg mycket godare än hönsägg.
- Mizzarrogh
El är djäkligt effektivt mot sniglar, antingen lågvolt som någon här föreslog, eller ett klent stängselaggregat.
Kan förvisso förstå om man tvekar att ha ankor i trädgården, har själv haft sådana, roliga och läraktiga djur förvisso och mycket barnvänliga, men har en tendens att bli mindre gosigt i trädgården när de fått syn på bärbuskarna och skottat i sig lagom halvjästa bär en hel förmiddag, såg ut ungefär som det regnat blått på verandan efteråt...
Kan förvisso förstå om man tvekar att ha ankor i trädgården, har själv haft sådana, roliga och läraktiga djur förvisso och mycket barnvänliga, men har en tendens att bli mindre gosigt i trädgården när de fått syn på bärbuskarna och skottat i sig lagom halvjästa bär en hel förmiddag, såg ut ungefär som det regnat blått på verandan efteråt...

Ankor...det låter riktigt sjysst!
Jag har funderat lite på en robot och kommit fram till att man kan ha en vitmålad bräda längs kanten till sin trädgård för att underlätta identifiering med vision. Längre har jag inte kommit!
Har du detta själv? Funkar det verkligen osv? Jag är mycket nyfiken!Cryptomaster skrev: Sen sätter man två fria koppartrådar parallelt med varann på sidan av "kanten" och kopplar in dessa till en ackumulator, 12v eller 24 volt. Denna spänning räcker för att döda sniglarna, men är ofarlig för husdjur och småbarn, om ni inte har sniglar till husdjur då.
Jag har funderat lite på en robot och kommit fram till att man kan ha en vitmålad bräda längs kanten till sin trädgård för att underlätta identifiering med vision. Längre har jag inte kommit!