brödrost -> skärtråd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
elva

brödrost -> skärtråd

Inlägg av elva »

Hejsan.

Jag är totalt okunnig när det gäller elektronik, men har inte tummen mitt i handen(den sitter några millimeter till vänster).
Nu är det så att jag tänkte börja använda mig av "frigolit" när jag gör skulpturer.

Jag har kollat runt på olika ställen på interenet och hittat olika ritningar för att göra en egen varmtrådsskärare, men eftersom beskrivningarna är på engelska blir det komplicerat när jag ska hitta komponenterna i Sverige(jag har inga problem med engelska språket). Eftersom vad jag vet har vi ingen Radioshack, där de flesta amerikaner verkar köpa sina elektronikpryttlar. Har också lite problem att förstå elektroniken och jag har ingen lust att sluta som en förkolnad hög av biologiskt avfall. :shock:

Från början hade jag tänkt mig något i den här stilen: http://www.garageofevilnetwork.com/prof ... or-extreme , men i sommar har jag sprungit en del på loppisar och börjat fundera på om man inte skulle kunna modifiera en gamma brödrost på nåt enekelt och säkert sätt, men hur?

Jag har sökt på forumet men det enda jag hittade var en tråd från 2005 så jag tyckte det var lämpligare att skapa en ny än att återuppliva den.(där är det för övrigt nån som nämner brödrost, men inte mer än ett omnämnande).

Som sagt det är i första hand strömförsörjningne jag inte har klurat ut, så om någon har bra ideer(eller bara svenskifierar en befintlig beskrivning) så skulle jag bli supertacksam.
bearing

Re: brödrost -> skärtråd

Inlägg av bearing »

Att värma tråden med nätspänning verkar farligt. Jag skulle inte våga vara i närheten av en sån tråd.

Jag skulle byggt en konstantströmsgenerator och använt spänning som är isolerad från nätet. Som tråd skulle jag antagligen använt elementtråd, vilken jag tror är kromnickeltråd. Elementtråd har funnits på Clas Ohlson och Kjell & Co. Om de inte längre säljer borde Elfa göra det.

http://www.clasohlson.se
http://www.kjell.com
http://www.elfa.se <- Svenska radioshack?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du har en MAG-svets eller likande så funkar den rakt av. Det är bara att mata ut lagom längd tråd och köra.

Men jag håller med. Du ska ha klenspänning på tråden. Har du en rinkärnetrafo kan du linda en egen sekundär till den och köra.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Intressant att det står att de använde gitarrsträng som värmetråd i länken. Det kanske man borde prova någon gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag sysslade med detta för 10+ år sedan så hade jag en kanthaltråd, vilket nog är detsamma som elementtråd ? sen mätte jag ut lagom längd för att den skulle bli rätt temperatur och kopplade till en batteriladdare (bilbatteri alltså), det funkade bra, fast det klart att det blir lite opraktiskt att reglera med trådlängden.
Roni

Inlägg av Roni »

Det finns "billiga" lösningar på det. Jag provade själv som hastigast för en tid sen. Jag använde mej av en batteriladdare på ynka 4 Ampere(12v)
som tråd använde jag svetstråd som är till en Mig svets 0.6mm.
Funkade klockrent. Och du har inga farliga strömmar att handskas med.
Det finns ju alternativ till tråd (kommer inte på vad dom heter, finns bl a på Elfa)

Du kan använda en träplanka med 2st. konsoller fastskruvade en bit från varandra. koppla + och - på varje sida, sen är det bara att kapa. :P
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Dom kör ju på ett 12V/60W nätagg som är kopplat till en dimmer i länken. Det borde väl fungera att ta t.ex en laptop-nätadapter eller vanligt datornätagg och köra PWM med nån MOSFET annars? Kanske att man kan använda återkoppling med en halleffekt strömsensor. Eller om det finns enklare lösningar på en konstant strömgenerator.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Brukar inte tråden i en brödrost vara plattråd? Sådan tråd är inte lämplig att skära med eftersom den gärna lägger sig på "tvären".

En kompis byggde en trådskärar-"rigg". Han hade tillgång till en vridtransformator så den regleras enkelt mellan olika densiteter på frigoliten och tjocklekar.

Clas Ohlson slutade sälja värmetråd för många år sen men elfa har det på sitt sortiment i enhektos bobiner för 168 + moms.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Vridtrafos är bra, men eftersom de nästan alltid är sparkopplade, d.v.s. allting kopplat till vridtrafon är direkt kopplat till nätet. Inte bra när man har exponerade anslutningar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Gjorde en för ett år sedan av Nikrothal ELFA 60-827-05
Det billigaste att köpa för att driva den var en 12V nätdel till kylväskor. Så mycket ström som möjligt för så lite pengar som möjligt. Gjorde ett Y-format handtag av VP-rör och silvertape. Öppningen på Y'et var ca 15cm för att få bra fart på skärningen.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag har kört med pianotråd uppspikat på en regel och sen en batteriladdare bara, funkade bra!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mekaniskt kan man använda en lövsåg för att montera värmetråden i. Med någon form av galvanisk åtskillnad.
Under kan en skiva lämpligen sättas med cm markering osv.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

hcb skrev:Vridtrafos är bra, men eftersom de nästan alltid är sparkopplade, d.v.s. allting kopplat till vridtrafon är direkt kopplat till nätet. Inte bra när man har exponerade anslutningar.
Det sitter en transformator mellan vridtrafon och själva tråden, glömde nämna det, ifall det har någon betydelse.

Jag hittade tråd för ett tag sen som jag var osäker på vad det var. Så jag körde ström genom den för skojs skull. Den glödde fint och så, men när strömmen kopplades ur och tråden svalnade så var den så härdad att den inte längre gick att hantera, det var alltså pianotråd. Otäcka små nålar blev kvar... Det var väl extra hög kolhalt i den och tunn så den svalnade fort. Något att tänka på innan man börjar.
Janne5095

Inlägg av Janne5095 »

För några år sedan behövde jag mycket ström, för att kontrollera en antik Amper-mätare (50 A).
Jag tog en vanlig torroid transformator och la till en lindning på några få varv, av startkabel.
Måååånga Amper blev det genom mitt instrument och en glödande järntråd. Man kan justera strömmen genom att lägga till eller ta bort några varv.
Kanske går att göra något liknande för värme-tråd.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Vid ngt tillfälle när jag behövde en glödtråd tog jag isär en gammal hårtork och använde en kort bit av den tråden med ett datornätagg. 12V och 10A räcker gott och väl!
Skriv svar