Jag hade behövt hjälp med att tillverka luckor till min modellbåt. Jag har sett att det finns några stycken med fina fräsar. Kanske någon har lust att hjälpa mig givetvis mot ersättning. Det jag har gjort än så länge är att jag har provat etsat fram luckorna, men det är alldeles för svårt jag har bara lyckats framställa en enda lucka.
Design och material är lite upp vill vad för möjligheter ni har. Man det ideala hade varigt om det frästes ur >~0.3 mm mässing/aluminiumplåt
www.pcb-pool.com har någon slags "stencilservice" för tillverkning pastaplåtar där du kan få vilket mönster du vill. Det är bara att lämna in som gerber. De tar även proteus, eagle m.fl. De blir etsade.
Annars kan du höra med Solectro eller Une-gravyr, som säljer fräsmaskiner och fråga om det finns någon kund de har sålt till som kan göra jobbet åt dig.
Det som det ska vara ganska många av är de övre små luckorna, de undre ska bara göras i ett exemplar.
Om nu någon känner att dom skulle kunna etsa luckorna så går det också bra. Den nuvarande designen är gjord för etsning, den får jag göra om när det blir på tal att det ska fräsas.
Problemet är att spreja på fotoresist [49-815-10]. Det är väldigt svårt att få jämt. Om det blir ojämnt så kräver det olika belysningstider på olika ställen. Vilket resulterar i att vissa delar blir överexponerande och vissa underexponerade och det blir skit när man etsar.
vågade inte fräsa i metall, så jag testade lite i kretskortslaminat... 17mm*17mm*1mm
vet inte om det duger...
någon gång ska jag skaffa nya drivkretsar med mikrosteg till maskinen och fixa till det sista på mjukvaran... har massa resonans plus att maskinen stannar till lite mellan varje ny koordinat, måste fixa en buffert... mycket att göra
RDX*: Hmmm undra om jag inte har sett nån liknande U-båt i AlltOmHobby. Jag har för mig att fabrikanten hette "Robbe" eller nåt sånt liknande fabrikatsnamn.
Jo, Robbe har ett par ubåtar, men det är ungefär som att köpa en radiostyrd bil på BR-leksaker. Deras ubåtar har dynamiskdykning dvs. Dom har positiv flytkraft och sen bara styr ner när dom dyker.