Hjälp med plåtarbete

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Hjälp med plåtarbete

Inlägg av RDX* »

Jag hade behövt hjälp med att tillverka luckor till min modellbåt. Jag har sett att det finns några stycken med fina fräsar. Kanske någon har lust att hjälpa mig givetvis mot ersättning. Det jag har gjort än så länge är att jag har provat etsat fram luckorna, men det är alldeles för svårt jag har bara lyckats framställa en enda lucka.

Bild
Design och material är lite upp vill vad för möjligheter ni har. Man det ideala hade varigt om det frästes ur >~0.3 mm mässing/aluminiumplåt
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har tyvärr inte tid den närmaste månaden, men det finns ju minst 3st till här på forumet som har maskiner!.

0,3mm är inte mycket precis, känns som man lätt skulle kunna böjja sönder en sån skiva?.
Hur många är det du vill göra?.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hur små radier behöver du? Det går inte att göra skarpa inåtvända hörn med en fräs.

(Inte för att jag har någon fräs, bara nyfiken...)

Arvid
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Dimensionerna och designen kan ändras. Om nu någon ställer upp så kan vi komma överens om mått och materiell som passar dennes utrustning.

Det rör sig om ca 15-20 delar, där majoriteten är väldigt enkla 15*15 mm kvadrater med bara något enkelt mönster.

Det är heller ingen brådska, det gör inget om det tar några månader.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

www.pcb-pool.com har någon slags "stencilservice" för tillverkning pastaplåtar där du kan få vilket mönster du vill. Det är bara att lämna in som gerber. De tar även proteus, eagle m.fl. De blir etsade.

Annars kan du höra med Solectro eller Une-gravyr, som säljer fräsmaskiner och fråga om det finns någon kund de har sålt till som kan göra jobbet åt dig.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kan du inte visa bild på hela båten?.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Bild
Det som det ska vara ganska många av är de övre små luckorna, de undre ska bara göras i ett exemplar.

Om nu någon känner att dom skulle kunna etsa luckorna så går det också bra. Den nuvarande designen är gjord för etsning, den får jag göra om när det blir på tal att det ska fräsas.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur har du gjort när du etsat, och på vilket sätt är det för svårt?

Jag funderar nämligen på att försöka etsa mässingplåt till modellbygge.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Problemet är att spreja på fotoresist [49-815-10]. Det är väldigt svårt att få jämt. Om det blir ojämnt så kräver det olika belysningstider på olika ställen. Vilket resulterar i att vissa delar blir överexponerande och vissa underexponerade och det blir skit när man etsar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vågade inte fräsa i metall, så jag testade lite i kretskortslaminat... 17mm*17mm*1mm

Bild

vet inte om det duger...

någon gång ska jag skaffa nya drivkretsar med mikrosteg till maskinen och fixa till det sista på mjukvaran... har massa resonans plus att maskinen stannar till lite mellan varje ny koordinat, måste fixa en buffert... mycket att göra :roll:

/Johan
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det ser jätte bra ut :P , sen är frågan hur den klarar lite mer galleraktiga mönster.
evert2

Inlägg av evert2 »

RDX*: Hmmm undra om jag inte har sett nån liknande U-båt i AlltOmHobby. Jag har för mig att fabrikanten hette "Robbe" eller nåt sånt liknande fabrikatsnamn.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jo, Robbe har ett par ubåtar, men det är ungefär som att köpa en radiostyrd bil på BR-leksaker. Deras ubåtar har dynamiskdykning dvs. Dom har positiv flytkraft och sen bara styr ner när dom dyker.
Skriv svar