Snurrbara anslutningar? :)
Snurrbara anslutningar? :)
Hej, jo jag har en stålram som ska snurra, på denna ram ska de sitta en motor. Hur är era lösningar med att få upp ström till denna? Menar sladd så kommer den ju bara snurra ihop sig. Hur gör man för att få upp kablar när saker snurrar sas om ni förstår min fråga?
Om ni har bilder på era lösningar får ni gärna slänga upp dem!
//Mvh Simon
Om ni har bilder på era lösningar får ni gärna slänga upp dem!
//Mvh Simon
- electronix
Re: Snurrbara anslutningar? :)
http://www.gyrotec.se/ Dom säljer både kundanpassade svivelkopplingar och standardprylar.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Sodjan: Tack! Jag behövde få skratta ett tag. 
Watti:
Ordet du söker är "släpringar". Finns en del på forumet som byggt LED-snurror med sådana. Det kan nog ge en del inspiration.

Watti:
Ordet du söker är "släpringar". Finns en del på forumet som byggt LED-snurror med sådana. Det kan nog ge en del inspiration.
Till fasta telefoner med sladd finns en liten plupp man sätter på sladdänden.
Tål nog inga större strömar, men...
Tål nog inga större strömar, men...
-
Jag ska bygga ett eget vindkraftverk, ca 500W, och behöver också en sådan anslutning.
Den som Andax länkade till, går strömmen genom kullagret på den? Förstår inte riktigt.
Det är ju inte så bra om man har höga strömmar, lär ju inte bli bra kontakt heller pga. fettet i lagren.
Den som Andax länkade till, går strömmen genom kullagret på den? Förstår inte riktigt.
Det är ju inte så bra om man har höga strömmar, lär ju inte bli bra kontakt heller pga. fettet i lagren.
- Gildebrand
FredrikNestor, du får ladda upp bilder på bygget sen i projektkategorin 

Min ska ju inte snurra så mycket, inte jättehög ström heller, någonstans mellan 0.5-1amp 12-24v. Funderar på fjädrar från pennor i en cylinder kanske, släpandes runt en liten platta med en kopparbana runt, Vad tror ni om det?
Bättre att slakta en borstad motor i så fall och använda borstarna mot banorna, lär fungera bättre än pennfjädrar.
Lär inte säg en tjock kabel fungera ganska bra också? Som borste? och vad är en sådan motor, har du en bild? 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Aha
en sådan man får till experimentsatsen jag hade när jag var liten, Som man fick att rulla med hjälp av en citron
Vart la jag de nu då? hehe