Time Lapse-kamera

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Qbert

Time Lapse-kamera

Inlägg av Qbert »

För några månader sedan hittade jag en gammal Canon Digital Ixus 400 i grovsoprummet. Efter lite felsökning visade det sig att den inte ville kommunicera ordentligt via usb, batteriet var dött samt att den hade fått sig några ordentliga smällar. I övrigt fundgerade den bra. Den var tyvärr för gammal för att köra CHDK. Efter lite funderande så bestämde jag mig för att göra följande:

Bygga ett ordentligt batteripack med laddare (batterlivslängd 20+ timmar),
Bild

En 555-timerkrets med löstagbar kontakt, lite kontroller för zoom, fix focus-focus mellan varje bild, samt 30 eller 3 sekundersintervall. Efter fix med en ordentlig kontakt till kontrollerlådan samt köpt ett 2 gb minneskort så hade jag en timelapse-kamera.
Bild

Har lekt runt under våren och sommaren vilket lett till bland annat:
http://www.youtube.com/watch?v=AT9VK8q-oTM
http://www.youtube.com/watch?v=meo0hdI07cI
http://www.youtube.com/watch?v=VXYVe8PLSAw (ny)

Nu funderar jag kring att bygga en väder och hyfsat stöldsäker låda till kameran så att jag kan lämna den lite var stans utan att behöva övervaka molnen hela dagen. Jag har ett gammalt UV-filter som jag planerar att sätta på framsidan och jag ska köpa in ett kulled som fixt kan monteras i lådan.

Vad tror ni? Metall eller trä? Jag har svetsmöjligheter men är lite tveksam till hur lätt det är att få en metallåda helt tät. Dock känns trä mer fuktbenäget.
Senast redigerad av Qbert 8 september 2009, 09:19:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Time Lapse-kamera - Inbyggnadslådetips mottages

Inlägg av rysshack.se »

Bra initiativ!
Det borde väll gå att täta med silikon, om metalllådan inte skulle bli helt tät.
laban12

Inlägg av laban12 »

Ball!
Vad använder du för program för att göra en film av bilderna? Min kamera har inbyggd timelaps funktion, nu blev jag sugen på att testa den!! :)
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Jag använder ett två gratisprogram som fungerar helt okej för att testa: AnimatorDV Simple+ för att göra en avi och sen Any Video Converter för att 2 gb stora avi filer inte är så roliga.

Hade gärna lekt runt med "riktiga" program men har inte pengar och datorkapacitet att testa. Är ju coolt om man har hög upplösning att göra panoreringar i filmen och dylikt.

Vad har du för kamera?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag gillar iden.

Med metall antar jag att du menar vanligt svartstål och det rostar ju rätt rejält om man inte är sjukt noga med rostskyddet.

Varför inte använda plast (t.ex polykarbonat)?
Fukttåligheten och tätheten hos metall men lika enkelt att bearbeta och limma som trä.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tyckte jag kände igen färdvägen på första filmen, och så kollade jag kommentarerna. Såklart!. Jag var ju och hälsade på i Svartsjö igår. :D
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Någon form av slutgiltigt mål är att bygga en kompakt och diskret låda som kan låsas fast på toppen av röret till vägskyltar på lite olika, mer eller mindre, avlägsna ställen. Mest intressant är trafik och väderfenomen men också stora folkmassor kan vara kul (undra dock vad polisen säger om det).

Problemet är att den då inte bara behöver vara vattenskyddad utan även hyfsat vandalskyddad. Då är nog metall det bästa. Kan rostfritt vara ett bra val? Eller är det svårt att svetsa i?

MadModder: Vågade inte lägga in några taggar å sånt av rädsla för att youtube skulle ta bort den.. musiken är ju inte riktigt min. :D

Edit: Skrev in all info på youtube... skit samma...
laban12

Inlägg av laban12 »

Qbert skrev:...
Vad har du för kamera?
Jag har en Konika/Minolta Dynax 7D, några år på nacken men GRYM kamera. Dock inget jag har för avsikt att sätta fast uppe på en stolpe och sedan lämna där ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och sen ska du ju ha tillstånd för videoövervakning samma sekund som du lämnar kameran oövervakad...

Det löser ju ditt vandalproblem, bara att sitta bredvid och titta på den hela tiden...
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=KK-09
Fin aluminium profil, bara såga av. Jag har en sådan jag skall ställa en powershot i. Trodde polaren skulle kommit med kameran idag då hade jag kunnat lagt upp en bild.
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Hmm den ser onekligen fin ut.. men också rätt dyr. Tror att jag inte har lagt ner mer än 300 spänn på det här projektet hittentills.
AndLi skrev:Och sen ska du ju ha tillstånd för videoövervakning samma sekund som du lämnar kameran oövervakad...
Om det är det som lagen säger så är det ju inte så mycket annat att göra än att bygga en väderskyddad låda som går bra att fästa lite här och var. Anade att det var något sådant som gällde.

Då blir det nog att rota fram någon vattenskyddad plastlåda på labbet..
watti

Inlägg av watti »

Rostfritt är väl inte jättesvårt att svetsa i. Jag kan de med pinne, vet ej om du kan mig:a i de, tror du måste ha speciell tråd osv. Men beror på lite tjockleken, Pinne fungerar ju bäst på lite tjockare, men för mig tog de väl en 5-10 övnings trådar innan jag fick till en helt okey svets enligt min lärare :)

Annars fick far min några kanske 15 x 15 stora bitar av skottsäker glas, han jobbar som arkitekt och ritade en ambassad har jag för mig och han snodde med dig proverna hem :).

Ska se ifall han har kvar dem och kanske vill sälja dem för en rimlig peng.

// Mvh Simon
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns två vägar

det äna skulle jag annvända en rostfri lådda med tjockt glas eller polycarbonat, och se till att den ser myndighetsaktig ut med rätt loggor o.s.v

allternativ n2 är , fågelholk , :vissla:

säger inget mer än åtelkamror 8)
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Tack för tipsen!

Jag satsar nog på en vattentät plastlåda för elinstallationer. Sen får jag se vad jag tar mig till därefter. Har några ställen som är vandalsäkra och jag kan ju alltid knåpa ihop något tåligare därefter.

Vad det gäller folkmassor så kan jag bara hänga vid kameran under tiden, då ett fåtal timmar räcker. Picknick på centralstation i rusning kan vara kul. :)
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Deltaco lådan kostar ~100kr ifrån de, sen måste man ha en firma som har konto som får handla där. Så dyr vet jag inte om jag skulle kalla det. Den känns dyr när man har den framför sig :lol:
Skriv svar