Motoriserat Panorama huvud? [Nu med projekttråd också]

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mippen

Re: Motoriserat Panorama huvud?

Inlägg av mippen »

Funderade just på "negativ" gängstav eller lång bult som sagt.
Problemet är att det måste vara 1/4" ... inte helt lätt att hitta.
Dom små bultarna och muttrarna i tum storlek hittade jag hos sjögrens/tools.
Har dock inte sett några långa muttrar.. som säkert har ett annat namn.

Har hört just "loctite" från en del men när man kikar tex hos ClasOhlson så finns det en uppsjö med loctite produkter... ??
watti

Inlägg av watti »

finns både smörjande och de som fungerar som lim, När de väl fastnat så sitter de som berget.. Vet en kille som köpte en bil och ägaren innan honom hade satt fast fälgarna med just detta. (SMART!...) haha. Dock ska de nog finnas gängtappar i rätt storlek, borde inte vara allt försvåra att få tag på, Då kan du ju gänga din egna mutter, om de är problem att hitta. Har inte för bråttom när du gängar bara... :)

//Simon
watti

Inlägg av watti »

Sådär, slaktade en gammal skrivare som farsan skulle slänga, Hittade en stor steg motor och en liten. Båda med 5 sladdar in:

Bild

Var även med ett styrkort: (går de att göra något av detta?) Kontakten uppe till höger gick till nätagget, den i mitten gick till Skrivarhuvudet, och den längst ner gick till de 3 st motorerna 1 vanlig 2 st steg.
Bild

Här är nätagget + kontakten som gick till styrkortet
Bild
Bild

Nå ringer de någon klocka hos er? :) Finns de något användbart i detta, Sparade alla kugghjul och sågade ut de så kallade växellådorna. Steg motorerna är ganska lätta att vrida på för hand. Tänkte koppla in den men vill gärna göra det med mitt labb agg i stället för nätagregatet som följde med, känns säkrare så. Men vad är de olika kablarna där för?

Och kan man göra något lätt pulsstyrning av tex en 555:a eller dylikt för att testa styrkan hos motorerna innan man börjar på riktigt styrning?

Mvh Simon
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser att du har växlat ner servot, istället för ca180 grader få du ca 90 graders vridning. Är inte det lite i minsta laget?
mippen

Inlägg av mippen »

Du tänker på ration på kugghjulen?
Stämmer att det är nedväxlat. 20-10 så precis som du skriver så är det numera närmare 90 graders "rotation" jag får.

Funderar lite på vad mitt behov är men visst kan 90 grader vara lite väl dåligt.
Ev kör jag åt andra hållet så 180grader på servot blir 360 grader.
Dock är jag lite osäker på hur nogran servot är.. men med bra stitch programvaror så borde storlek på överlapp av bilder inte vara så viktig.

Sedan är frågan hur starkt servot igentligen är.
Kommer pilla in en spikplåt som basplatta och en SLR kamera väger lite i sig själv.
Får se om ändrad ratio ställer till det eller ej...

Hur många positioner/steg har ett servo tro?
watti

Inlägg av watti »

Nu har jag byggt mig en liten utväxling till den större steg motorn, samt testat den med den gamla styrkretsen från skrivaren. Felkoden att mata ur papper är de. Tycks gå ganska bra, rätt styrka för att orka rotera min kamera tror jag.
Bild

Jag har även mätt upp de olika sladdarna, Gemensam bör ge 20ohm va och resten 40 ohm?. Nu är de så att jag aldrig hållt på med Pic eller liknande, Bör de gå att bygga någon drivnare till detta utan pic? Något lätt att börja med så jag kan bygga ihop allt och sedan sätta mig ner och programera en pic som styr allt ihopa?. Och hur ska jag ta reda på vilken av de 4 övriga sladdarna som är vad?

Någon kanske sitter på några matnyttiga länkar?

//Mvh Simon

Edit: känner mig lite dum, men. Jag har kopplat in ett 9v batteri, + mot den gemensamme, Sen ifall jag sitter och pulserar för hand mellan 2 pungter så snurrar motorn åt höger, medan sitter jag och pulserar mot de andra 2 så snurrar motorn åt andra hållet. Så om jag bara vill kunna köra motorn åt ett håll, behöver jag bara bry mig om 3 kablar då? Är jag helt fel ute eller stämmer detta?

Edit: igronera de ovanför :) haha hittade denna och har nu listat ut http://wwwhomes.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/others/ och kan få den att snurra precis som de står, byter jag ordning så går den åt andra hållet. Börjar känna mig lite mer hemma nu
mippen

Inlägg av mippen »

Bra sida som förklarar tydligt!
Inte lätt det där alla gånger.
Speciellt som att det är lite olika mellan motor och motor hur dom kopplar lindningarna.

Funderar lite på om man kan "ställa vinkeln" på ett smidigt sätt med en sådan motor.
Antingen så kör man motorn till läget man vill till och slutar köra...
Eller så ställer man tex en PWM på lindning 1 och en annan PWM på lindning 2 och kanske på så vis kan få önskad vinkel?

Kanske du skulle sätta ihop två (eller 4, en för varje motor) 555:or för att leka lite med att ställa vinkeln på motorerna?
watti

Inlägg av watti »

Jag lekte lite igår och kopplade in den minsta av steg-motorerna direkt in på LPT-porten i datorn, Skrev ett litet program och fick den röra sig som jag trodde de skulle gå till. Dock var den inte så stark på de dryga 2v jag får ut från min lapptop på den porten. Han aldrig leka med så kallade halvsteg, då den ska bli starkare men dra mer ström ? Vågade inte göra de direkt på parallelporten. Man borde väl kunna förstära signalen med några Transistorer va, lite för att labba bara?.

Annars, För en komplett nybörjare. Vad rekommenderar ni för programmerare? Och till vilka chip? Sen vilket språk? Jag kan mel och lite php men de hjälper väl ingen haha.

Finns de någon allsidig man kan programera själv? Köper gärna en färdigbyggt om chipen till den är billiga / vad man kan göra av dem. Som i detta projekt vad skulle ni använda för styrning av 2 st steg motorer och kanske en display?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ta det lugnt med parallellporten säger jag bara! ;)

Jag hade satsat på en Arduino, lätt att komma igång och lätt att programmera!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

10 bilder för ett panorama är ju extremt lite. Jag har sällan färre än 27 bilder, 3 rader med 9 bilder, för 270 grader.

Troligen har man mycket att vinna på att smarta till den mekaniska biten.

För att underlätta styrning så kan man ju lägga en lite slant på en servo / stegmotor kontroller som får sköta den analoga elektroniska biten.

Jag har köpte en billig men mycket hårt sliten Canon A570 för att ha som permanent panorama kamera. Iom att det går att "hacka" firmware på den med http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK .
watti

Inlägg av watti »

Ja de är meningen att jag ska ta runt 3 rader med x bilder ivarje rad, med mitt 28mm objektiv. Sen blir de 3x bracket på varje bild i Raw. De kommer väl vara de minsta för HDRI men jag är inte värst förtjust i de ändå.

ElectricMan, jora lekt med den mycket förut, har en gammal laptop endast avsatt för att leka med just sånt på :) Bränns de så bränns det, Den går på batteriet när jag leker också så känns inte som så mycket kan hända (Som kan skada en själv). Och du, är inte Arduino typ som en byggsatts, du köper en liten dosa som du programerar? Vill kunna programera små billiga chip och inte en dyr plattform om du förstår vad jag menar :) (kan ha jättefel)

Nu har jag testkört den med tyngd, något lättare kamera, men borde bli ungefär samma motstånd eftersom jag monterar den längre ut på axeln?

Bild

Motorn har inga problem att dra runt den nu, tar ungefär 12 sekunder per varv, Vilket inte skulle göra något om de var 30 sekunder, Men 12 blir fint de med.

Dock Hackar motorn fram, Det är inte motståndet som gör detta utan den gör de utan någon påfrestning innan heller, Den stegar känns de som men säg var 4de steg hoppar den tillbaka 1 steg känns det som, Vibrerar nästan fram. Dock snurrar den, Är de såhär steg motorer ska bete sig? Eller de kanske är skrivarens krets som är programmerad så? Använder just nu knappen för när papper har fastnat, Den kanske är byggd just för att vibrera fram så papperet ska lossna lättare?

Men vad tror ni om några kraftiga transistorer att koppla till parallelporten? Läste också någonstanns att en krets uln2003a tror jag den heter skulle göra de samma, Men
de ser ju ut som de är en bunt transistorer bara?
Bild

Edit: som jag ser det nu så ser jag inga motgångar förutom, även om jag skulle programera en pic att göra de jag vill så måste jag ha någon typ av kraftenhet som orkar driva motorerna, eftersom jag inte tror någon pic klarar så höga strömmar igenom sig, eller? Hur skulle denna kraft-enhet se ut? Sen ifall jag skiter i dessa stegmotorer jag har, Lärt mig ganska mycket om dem nu tror jag och hoppar nog servos. Finns de några billiga, kraftfulla och strömsnåla att få tag på ?
mippen

Inlägg av mippen »

Om du ersätter din PC och LPT port med en PIC så behåll ULN:en...
Sätt ihop en PIC (om du nu valt PIC:en som plattform) och koppla en Dsub 25 polig så kan du återanvända hela din koppling.
watti

Inlägg av watti »

Yes smart, var inne på samma bana :) Dock har jag inte införskaffat ULN:en ennu, Vet ej om den är stark nog? Någon sa något om 0.5A. Och jag har absolut ingen aning om vad stegmotorn kan dra. Nätagget från skrivaren ger i alla fall 27V 1.3A.

Sen, samma fråga som ovan hehe :) Vad ska jag skaffa för programmerare, samt vilket språk är att föredra?

Edit: Glömde bort de där med citeringen.. :)

Annars tycker ni jag ska slå till på en "PICKIT 2 Starter Kit" 73-344-18 Från ELFA för 300kr? Vilka Picar kan jag programera med den, och i vilket språk? (Förlåt för dumma frågor)
mippen

Inlägg av mippen »

Du får börja med att redigera ditt inlägg och ta bort citatet.. :-)
En av forumets grundregler..

Svårt att rekomendera exakt vad du skall köpa.
Vad har du för erfarenhet sedan tidigare, vad får det kosta och hur är det tänkt att användas?
Finns en del system där man får en grundplattform och kan koncentrera sig på applikationen,
eller så gör man det "jobbigt" för sig och lär sig koda lite djupare.. jobba mer med register etc på djupet.

Har man råd så kan det vara värt att gå på modul baserade lösningar.
Har man tid, lust och vilja samt begränsade medel så kanske man skall kika på den lite renare lösningen.

Själv skulle jag nog köpt en "pic kit2" på kjell o co, 87814.
Får man ett startpaket för 599:- med ett litet labb kort och "lektioner" att gå igenom.
Lär man sig väldigt mycket på...
watti

Inlägg av watti »

Haha vi måste ha skrivit i samma sekund. :) Ja då blir en PICkit 2 och 2 st ULN2003A då. Om ingen rekomenderar något bättre en ULN2003?
Senast redigerad av watti 3 augusti 2009, 22:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar