BBX MK3 (boombox )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
skojdk

Re: BBX MK3 (boombox )

Inlägg av skojdk »

ringen i plåten är inte djup så den ska tas bort med sandpapper. tror de ska gå iaf, fick ett litet jack i magen när de inträffa dock :evil:

på tal om förstärkare så hitta ja en pjäs som är fyrkanalig egentligen som ja tror ska gå att brygga till 2.

http://www.41hz.com/shop/item.asp?itemid=796&catid=

ingen aning om det är en klass d, men ja tror den ska va strömsnål(?)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den är fyrkanalig och går att brygga till två kanaler ja, Klass D med riktigt bra kvalitet.
Oavsett vilken förstärkare du väljer så begränsas effekten av högtalarens impedans
U=RI
I=12/4 = 3A
P = 3*12= 36W

Med 8 Ohm så blir det givetvis ännu lägre. En lösning för att slippa switcha upp spänningen kan vara att hitta en förstärkare som klarar 2 Ohms last, om du då parallellkopplar två 4-ohms element så får du 72W per kanal.
Edit: Amp9 klarar ju 2ohm, så då kan det bli en ganska bra lösning.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Fast klarar verkligen Amp9, 2 Ohm i bryggat läge. Då impedansen angavs för 4x50W.
Ofta brukar ju minimum impedansen dubbleras när man bryggkopplar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vid närmare läsning verkar det som att man ska parallellkoppla och inte bryggkoppla, då borde impedansen den klarar vara oförändrad.
Outputs can be paralleled for even higher outputs into very low impedance loads
Dom specificerar ju inte exakt men 2 Ohm anser jag inte vara mindre än "very low" ;)
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

skulle den förstärkaren passa bra med de eminence beta 8 högtalarna som nämns tidigare i tråden?

lite uppdatering. har hänt en del med fronten sen sist..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
vet inte riktigt hur fronten ska fästas än då jag vill kunna ta bort den vid ev. högtalarbyte.

Bild
provar montering av batteri och nätaggregat. nätaggen ska få aktiv kylning då dom utvecklar EN HEL DEL VÄRME milt utryckt.

Bild
24pins ATX kabel som ansluter panelen med resten avv grejerna.
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

fick hem 2 VU mätare idag.

Blev färdigköpta då jag hittade dessa till ett bra pris. Undrar dock om några av de här komponenterna är känsliga för vibrationer?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :tumupp: :tumupp: Både VU-mätare och fronten. :)

"Undrar dock om några av de här komponenterna är känsliga för vibrationer?"

Beror lite på hur kraftiga vibrationer och under hur lång tid, men t.ex montering vid högtalarna bör inte ge några som helst problem.
Efter riktigt lång tid kanske skruvarna (till sladdarna) släpper lite, men då menar jag inte efter någon vecka eller så.
Så det ska nog fungera fint. :)
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

Bild
delar upp "maskinrummet" i 2 plan. Ett för batteridrift och ett för AC drift.

Bild
golvet behövde fasas av för att fläkten skulle kunna utnyttja hela sin area.

Bild
fläkt monterad.

Bild
AC/DC aggregat monterade 3.2 + 2 + 2 Ampere @ 12V
Dom har även 5V utgångar som ja inte vet om ja ska använda till något, ide?

Bild
sodckerbit för högspänning. Denna sida hamnar dock rakt mot manövepanelen på baksidan. 230V + panelen = inte bra. Får klura på hur jag ska lösa det med isolering där..

Bild
ON led monterad + flökt inkopplad. Fläkten går igång så fort sladden kopplas in i väggen. Då går den på ~20% sen när apparaturen sätts igång och aggregatan belastas så hoppar den upp till ~65% eller 100% beroende på en vippa på baksidan. Vågar dock inte låta den stanna helt eftersom jag inte har riktig koll på hur varma aggregaten blir...

Bild
Framifrån. Allt detta kommer dock sitta innanför MDF fronten som är 18mm tjock. som i sin tur sitter innanför en 20mm ram, som i sin tur sitter innanför ett tunt svart tyg som sitter innanför sträckmetallen. Så jag har inte lagt allt för mycket krut på att det ska se vackert ut här. Luften kommer in genom två spalter som hamnar bakom panelen på baksidan. Förhoppningsvis så håller det den kall nog...
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

Bild
kabelhärva under uppbyggnad..

Bild
närbild av on+off knapp till gitarrförstärkaren. I läge ON så byglas även V+H kanal så det blir mono.

Bild
AC/DC aggregaten inkopplade. Dock bara ett än så länge, för ELFA har ju tydligen inte öppet på lördagar :evil: . Det går nu att ställa kylfläkten i 2 hastigheter från panelen.

Bild
har dock lite problem med kopplingen av kylfläkten. tanken är att den ska igång på låg hastighet så fort man kopplar in ström till aggregaten. och det gör den. Men sen om man sätter igång hela skiten på AC drift så ska den gå snabbare eftersom aggregaten belastas. Så när den är igång på AC så ska den gå på full speta eller nästan full speta beroende på en vippa. Men detta resulterar i att ja får samma spänning som fläkten har i hela panelen även när den är avstängd. kanske går att fixa med en diod. ska fixa upp ett schema asap. Börjar bli dax för nån pilsner nu....

Bild

Bild
Efter omslipning försvann den här ringen med.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

ser fint ut :) har fått lite ideer här till mitt egna bygge :P

3 adaptrar? varför? hur kopplar du dem?

var köpte du VU mätarna?
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

3 adaptrar för att dom skulle slängas och jag hade inte fått plats med ett ATX aggregat.
dom är kopplade enligt följande:
Bild

vu mätarna finns på ebay för en billig peng.
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

har varit nere i kolonin och fått gjort lite grejer äntligen.

har bestämt mig för att köra på de 6x9orna jag hadwe tänkt från början. dels för att de kostar en rimlig peng och även för att jag är då helt säker på att ja får rätt lådvolym.

slutsteget kommer jag använda ett som jag har liggande. det är inte så energieffektivt men det får bli det tills vidare. det är ju något som är väldigt lätt att byta ut i efterhand hursomhelst.

dax för lite bilder:

Bild
inpassning av grejerna på baksidan.

Bild
testar att klippa lite i högtalarmattan.

Bild
XLR kontakt. Denna ska vara till att ladda batteriet. Bredvid den kommer en nästan likadan som har en usb-kontakt. Denna kommer endast ge 5v 1000mah och är endast till för laddning av enheter som har den funktionen.

Bild
Det blev en del hål till att borra för alla sladdar till slutsteg, kontakter, kondensatorbank m.m.m.

Bild
passar in mattan till ett av handtagen.

Bild
Hål utkapat till kylfläkten och baffeln är nu äntligen monterad.

Bild
högtalarmattan passas in på baffeln. flatkabeln är till ett gäng lysdioder som ska sitta nere i vänster hörn och indikera AC drift / DC drift och om kondensatorbanken är inkopplad. kanske blir någon mer diod om jag tycker att det skulle behövas..

Bild
ännu mera klippande..

Bild
här kommer flatkabeln fram i vänster nedre hörn.

Bild
En helhetsbild hur det ser ut än så länge..

Bild
Ramen som ska ligga framför baffeln ska även den kläs helt i samma material.
Tur att det inte väger så mycke för det går åt en del..

Bild
Testar hur det ser ut med sträckmetallen på ramen.
Funderar lite på att lacka sträckmetallen svart. får se hur de blir med de..

Bild
översiktsbild med ramen inklämd.

Bild
Och här med list i överkant.
många hg små blir många kilon i slutändan.. :twisted:

Bild
same same but different 8)

Bild
Och här dog kameran så då fick mobilen rycka fram. Det ska sitta filt över kretskorten så att bara diodstapeln syns sen, och sladdarna ska givetvis ej synas de heller.

over and out.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ser riktigt bra ut! glöm inte en film på den i action sen när den är färdig :wink:
Skriv svar