Halloj! Tänkte ge mig in lite på stegmotorer eller liknande.
Okey här är min ide:
Ett motoriserat-panorama huvud är en sak som kan rotera kameran visst antal grader, säg 12 bilder för en 360, så alltså 30 grader för varje bild. Sen kan vissa tilta upp och ner kameran, alltså så man kan få mer himmel eller jord på bilderna.
Hitils har jag gjort detta förhand, men sådär resultat, Men för att ta bort alla skakfaktorer så tänkte jag Automatisera denna process, Skönt också att bara trycka på en knapp och få resultatet snabbt och smidigt

Så har ni några tips på Steg motorer, De ska kunna rotera en kamera på (lite överdimensionerat kanske, kameran just nu väger 1400gram) Runt 2Kg, Samt en motor som kan orka tilta upp kameran, Då detta måste vara från lensens "Nodal-point" så blir väl momentet där lite kraftigare kanske, Samt mellan pulserna (som jag förstått det?) så ska den stanna kvar i sitt läge och inte rulla tillbaka.
Gjorde en snabb skiss i maya på min ide:

Men vore guld om motorerna skulle orka att dra så jag slipper ha "Gung" byggden och bara 1 sida. Eftersom storlek är en faktor också.
Så nu ber jag er efter lite hjälp!

Hur ser styrkretsen ut för detta? Går de ens att driva dessa på likström? Bör man pic-programera detta, vill gärna kunna styra om jag ska ta xx kort per varv, och dyl.
För exeplel säg att horisonella har 8 steg runt, och den vertikala har 3 steg, så efter de första 8 stegen flyttar Motor 2 upp ett steg, kör 8 steg igen, flyttar upp. Vill gärna ha en liten paus på säg 1 sekund så kameran hinner ta en bild.
Hoppas inte detta var för rörigt

//Mvh Simon